Jag måste få höra folks åsikter om mitt resonemang. Jag måste få veta om jag gör rätt eller fel.
Såhär ligger det till:
Jag vill plugga till civilingenjör och jag tänker börja nu till hösten. Områdena som är intressanta är Elektroteknik, Maskinteknik, Teknisk fysik och Väg- och Vattenteknik.
Jag är lite sugen på att plugga i Lund, Luleå eller Linköping. (Just nu lutar det mest åt Linköping)
Betygen som krävs på högskoleprov för dessa program ligger mellan 0 (alla kom in förra året) upp till 1,4 (sista som kom in hade 1,4) Men de flesta ligger på mellan 0 och 1.
Jag gjorde högskoleprovet i höstas och fick 1,1.
Så det som räcker för mig nu är att jag får G i dom ämnena som krävs för behörigheten samt att jag får G i 90% av alla kurser.
Jag har börjat resonera såsom att jag satsar på Fysik och Matte eftersom det är viktigt att jag har kunskap inom detta när jag pluggar nästa år. Och jag struntar nästintill i alla andra ämnen. Eller iaf i den mån man känner sig motiverad och ser till att man fortfarande får minst G.
Resonerar jag rätt? Skulle ni andra också göra så eller är det osäkert eller rent utav fel?
Satsa även på språk. Dels kommer du läsa stora mängder engelskspråkig kurslitteratur. Dessutom är det oerhört värdefullt att kunna formulera sig bra på både svenska och engelska.
Jag går på en engelsk skola och har gått där i snart 7 år så engelskan sitter nog ganska bra.. men just svenska och engelska brukar inte vara så krävande ämnen som dom klarar man nog av genom att vara där mest.. dock känns det inte som att det ger väldigt mycket...
men ligger det inte lite stolthet i betyget?
och om jag nu ska göra såhär, borde man snacka med lärarna i fråga och säga att man inte satsar på mer än G så att dom vet om det eller ska man bara tuta och köra?
Vad du har i gymnasiebetyg, betyder faktiskt inte särskilt mycket när du så småningom står där med en eftergymnasial utbildning.
greggan skrev:
och om jag nu ska göra såhär, borde man snacka med lärarna i fråga och säga att man inte satsar på mer än G så att dom vet om det eller ska man bara tuta och köra?
Det finns ingen anledning att snacka med lärarna om någonting. De kommer ge dig det betyg de anser att du förtjänar. Om du bedömer att du klarar dig med G, och uppfyller kraven för att få G, då är det din ensak.
Vad du har i gymnasiebetyg, betyder faktiskt inte särskilt mycket när du så småningom står där med en eftergymnasial utbildning.
Det känns ju som att det kan vara sant. Jag får väl satsa så mycket jag orkar och hinner.
Det jag känner är ju att nu när man börjar bli lite skoltrött så är det bättre att man lägger all pluggtid och energi på dom viktiga ämnena än att man försöker med allt och misslyckas med allt.
Jag får tacka för de svar och åsikter som jag fått höra. :)
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25