Jag tror inte att någon arbetsgivare sitter och räknat ut hur många kurser ocj vilken poäng. Dock kan en anställd på HR ta hänsyn till detta när vederbörande sorterar upp ansäkningarna.
Kommer du bara på arbetsplatsintervju är det ditt personliga sätt och engagemang som avgör om du får jobb eller inte. Personligen tror jag mer på högre betyg i få kurser än tvärtom.
Har pluggat en del distanskurser (9st) på olika Universitet inom ämnet infomatik och programvaruteknik. Pluggar på fritiden då jag arbetar på dagarna. Ibland knycker jag lite tid från arbetsgivaren, men i det stora hela så pluggar jag på fritiden. :)
Till detta ska läggas att jag även har en liten i hemmet som behöver min tid, så tiden jag kan plugga är begränsad.
Har ändå lyckad få ihop betyget VG i fyra av dessa nio kurser, och betyg G i de övriga fem kurserna, vilket jag tycker är ett förhållandevis bra resultat.
Nu sitter jag med ytterliggare en kurs och gnetar, och tror mig kunna få ett VG även här, om jag lägger ned lite extra tid på denna kurs. Dock börjar jag nu fundera på om det är värt den lilla extra tiden det kommer att ta för att få VG i kursen, eller om man bör nöja sig med ett G, och göra något annat med tiden som då blir över.
Nu till frågan.
Vad värderar arbetsgivaren högst? Att man gått många högskolekurser och har många högskolepoäng, men med klena betyg - eller att man gått några få kurser och har höga betyg?
Och hur mycket bryr sig en arbetsgivare om vilka högskolebetyg man har, eller ser de mest till antal poäng, om de nu bryr sig över huvudtaget?
Vet liksom inte hur jag ska lägga upp mitt pluggande. Bör jag satsa på att gå ett mindre antal kurser och få bra betyg, eller är det bättre att tuffa på med ett fler antal kurser, men då igengäld få sämre betyg?