webForumDet fria alternativet

Telestationer

Nätverk

10 svar · 1 247 visningar · startad av joel_joel88

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg
Frågan#1

Hej!

Är det någon som vet hur man kan få reda på vart telestationen ligger där man bor? Går väl säkert krångla med att ringa till telia , men det kanske finns någonstanns på internet där det vart telestationerna ligger?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Vad jag vet så är de här stationerna hemligstämplade.

r/ http://www.webforum.nu/showthread.php?t=96824&highlight=Telestation

Typsikt, men man måste ju kunna få reda på det om man ringer och frågar?

Vi får snart 8 mbit internet från BBB. Hur långt ska man max vara för att få en bra hastighet? Är det bra att byta ut teleledningarna i huset? Våra ledningar är från 60-talet.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

De har väl ingen 8 mbitstjänst? Inte vad jag kan läsa på deras hemsida i alla fall. Du menar inte 24 mbit (upp till)? För att få 8 mbit tror jag det är runt 1-2 kilometer från närmaste telefonstationen som gäller.

Nej, de har 8 mbit. De ligger under samma namn och samma pris. Fast vi betalar samma pris som vi gör för 0.5mbit altså de uppgraderar oss för samma månadskostnad. De har lovat oss i ett halv år fast nu fick vi mail att det kommer garanterat göras inom en vecka.

Medlem sedan okt. 200589 inlägg

tacka vet jag Bredbandsbolaget 24Mbit/s. Där fick man reda på avståndet direkt på BBB's hemsida ;)

Fick man reda på det under beställning eller?

Medlem sedan jan. 20063 inlägg

om man ringer telia så kan man få en mätning med antal meter, bara att fråga ju.

Annars ser telestationerna ut som telestationer :D oftast häckar det en massa telebilar där... utanför med sovande reparatörer/tekniker i.

Men det troliga är att du är kopplad till/mot en KC... oftast röda trähus om de är lite äldre... 15-20 kvm. är de nuare så ser dessa ut som en container i plåt, ungefär samma storlek. Inte så svårt att hitta om letar lite och man vet vad man ska titta efter. De brukar stå ganska centralt i bostadsområden. Ett litet hus med kortläsare på alltså :D det är de du letar efter.

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Ring en gång till telia, en gång till BBB och en gång till någon annan och fråga hur långt från stationen du bor. Ta medelvärdet av det så hamnar du förhoppningsvis i närheten. :)
Fick några hundra meter hit och dit beroende på vem man pratade med tidigare.

Tack för tipsen, ska ringa nu till veckan. Jag är lite nyfiken hur långt jag ligger i från. :)

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

joel_joel88 skrev:

Nej, de har 8 mbit. De ligger under samma namn och samma pris. Fast vi betalar samma pris som vi gör för 0.5mbit altså de uppgraderar oss för samma månadskostnad. De har lovat oss i ett halv år fast nu fick vi mail att det kommer garanterat göras inom en vecka.

Det mest irriterande är att de tar en engångsavgift för att trycka på några knappar. Jag har BBB upp till 10 Mbit/s och kan få upp till 24 Mbit/s, men inte fan tänker jag betala 400 spänn för att BBB ska trycka på några knappar. x( x(

Närmaste telestation för mig ligger nergrävd under jord så ev. tekniker (montörer är något helt annat ;) håller sig gömda ;).

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)