I statistik-kursen jag läser för tillfället har vi fått en meningslös inledande uppgift. Denna går ut på att presentera valfri statistik i tabell- och diagramform samt beräkna diverse genomsnittsmått och spridningsmått etc. Varför vi skall göra detta vet jag inte...Det hela är ju trots allt rätt simpelt. Dock vore det bra om någon kunde föreslå lite "rolig" och överkomlig data att arbeta med.
Krav:
- både nominal och kvotdata skall ingå.
- både diskreta och kontinuerliga variabler skall ingå.
- Minst 30 "observationer"
För att förtydliga det hela borde jag kanske nämna att jag inte ber om hjälp att lösa uppgiften. Detta klarar jag nog själv (Och gör jag inte det har jag nog inte på den statistiska fakulteten att göra) ;)
så om ni har några idéer på "kul" data att använda så hojta! :)
Usch, har 30p Vetenskapliga Teorier och Metoder i bagaget, men vissa delar :OO såg man till att förtränga direkt... ;)
Har några poäng vetenskapsteori sen tidigare och nu är det alltså dags för statistik. Ser dock fram emot det hela när vi väl kommer till statistiska beräkningar och så, vilket borde ta fart nästa vecka. Men just nu är det som sagt lite grunder och presentation som gäller. Inte jätteupphetsande direkt :(
246 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e