Nej, så är det inte, varje vara har en egen kod.
Kolla på lite saker som du har hemma, burkarna på ett flak med öl t.ex. :)
15 svar · 10 564 visningar · startad av KoTTeN
Hej!
Hur fungerar EAN-koder, eller sträckkoder som man brukar säga. Det är nämligen som så att en polare är bensäker på att varje produkt har en speciell EAN-kod.
Ta en chokladkaka t.e.x. Givetvis är det en egen kod till varje viktklass och smak, men min polare hävdar att varje chokladkaka har en unik kod. Har du 100 likadana chokladkakor på lager har varje av dessa alltså en helt egen kod. Han påstår att om du köper chokladkakan dras den av i kassasystemet så att du inte kan köpa exakt samma chokladkaka igen, den är "utloggad".
Men så kan det ju inte vara? Det skulle för det första inte räcka till med de få siffror en EAN-kod innehåller. Sen måste det vara fruktansvärt jobbigt att behöva registrera varje produkts unika kod i kassasystemet. Dels finns det ju ingen mening med en sån benkoll.
Är han, som jag hoppas ute och cyklar? Någon som har en länk eller annat riktigt övertygande som man kan kasta till han?
Tackar på förhand! :)
Nej, så är det inte, varje vara har en egen kod.
Kolla på lite saker som du har hemma, burkarna på ett flak med öl t.ex. :)
Varje produkt har en kod.
De två första siffrorna (73, Sverige) är landsnummer De fyra nästa (1086, Skånemejeriet) är tillverkaren, resterande utom den sista är produkten dvs artikelNr. Den sista i EAN13 är kontrollsiffra.
Det enda i en mataffär (som ju verkar vara på tapeten här) som har olika streckkoder för samma artikel är typ kotletter och liknande, där har du ett kilopris, men sen olika pris på själva varan beroende på vikten naturligtvis.
Undantag är sånt som säljs per kilo och som är lite lättare att måtta upp, köttfärs och sånt.
:stefan: skrev
Det enda i en mataffär (som ju verkar vara på tapeten här) som har olika streckkoder för samma artikel är typ kotletter och liknande, där har du ett kilopris, men sen olika pris på själva varan beroende på vikten naturligtvis.
Ett tillägg bara. Första delen av EAN-koden på en sådan vara är dock samma för varorna. Det är bara fem (?) sista siffrorna som skiljer, som då innehåller priset.
T ex 2300123404250, 2300123405430, 2300567807250
där 1234 är numret för t ex kotlett, 5678 numret för t ex ryggbiff och 4250, 5430 respektive 7250 är priserna.
En länk till en bra sida om man skall kolla kontrollsiffran.
http://www.ean.se/templates/ean/EanSimplePage____2099.aspx
Lasp skrev:
Varje produkt har en kod.
De två första siffrorna (73, Sverige) är landsnummer De fyra nästa (1086, Skånemejeriet) är tillverkaren, resterande utom den sista är produkten dvs artikelNr. Den sista i EAN13 är kontrollsiffra.
Sitter med ett paket Lättmjölk från norrmejerier, och det har också 1086..? Kan det inte vara så att det är samma "bransch" eller liknande?
När jag gör EAN till böcker så börjar de på 978 även om det är svensk EAN så variationer finns.
KoTTeN skrev:
... Ta en chokladkaka t.e.x. Givetvis är det en egen kod till varje viktklass och smak, men min polare hävdar att varje chokladkaka har en unik kod. Har du 100 likadana chokladkakor på lager har varje av dessa alltså en helt egen kod. Han påstår att om du köper chokladkakan dras den av i kassasystemet så att du inte kan köpa exakt samma chokladkaka igen, den är "utloggad". ...
Har han aldrig köpt sex liter mjölk på en gång och upptäckt att kassörskan scannar första paket och sedan slår in "*6"? Det skulle ju inte funka i hans system. Bortsett ifrån alla andra 1000 miljoner nackdelar.
Det finns ju faktiskt märkningar som identifierar varje enskild vara/produkt (ska jag väl säga till polarens försvar). Men de märkningarna ser helt annorlunda ut än EAN-koder (som bara är "streck"). De etiketterna ser mer ut som "myrornas krig".
Och så finns det något (som jag har för mig heter rf-tag) som är små chips som man lägger in i förpackningarna och därför är osynliga för blotta ögat. Dessa är dock fortfarande för dyra att tillverka för att vara lönsamma att placera på vanliga livsmedel. Men vi kommer säkert dit en dag! Då kan du gå in på ICA och plocka ner varor direkt i kassen och när du går ut passerar du en slags grind (som tjyvlarmen idag) som registrerar vad du handlat utan att varken du eller kassörskan behöver scanna något! :)
RFID finns på vissa varor, då är det enskilda unika nummer. Jag kör med RFID i Bilnycklarna så det går snabbt att boka och återlämna en bil.
WallMart har begärt att de stora leverantörerna skall ha RFID märkta produkter, man räknar idag på $0,05 för en tag. Gilette försökte sig på det ett tag med Mach3 bladen. Den mest stulna produkten!
Jag får tacka och bocka för alla bra svar! Det var riktigt underhållande faktiskt att kunna bevisa motsatsen, då det blev en ganska djup diskussion innan. :)
Gorekex skrev:
Ett tillägg bara. Första delen av EAN-koden på en sådan vara är dock samma för varorna. Det är bara fem (?) sista siffrorna som skiljer, som då innehåller priset.
T ex 2300123404250, 2300123405430, 2300567807250
där 1234 är numret för t ex kotlett, 5678 numret för t ex ryggbiff och 4250, 5430 respektive 7250 är priserna.
Haha, exakt det jag tänkte förklara också, men var för seg i skallen för att orka formulera... :e
Tack för hjälpen! ;)
:stefan: - Vassego!
Det är väl smart att använda andras hjärnkapacitet om man är slö själv... ;)
Nästa fråga, som iof har varit uppe innan. Tips på bra (helst gratis) program för att skapa EANkoder. Det jag har är kass och omständigt.