webForumDet fria alternativet

Vilken bank använder du?

Privatekonomi

72 svar · 4 035 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Anledningen till att den här tråden finns i Övriga frågor-forumet är för att undertexten till Ekonomiforumet säger "Diskutera aktier, fonder, företagande m.m.", så jag blev lite tveksam till vilket forum tråden skulle ligga i. Så om någon moderator anser att den borde vara någon annanstans så får han gärna flytta den. :)

Nåväl, till frågan; vilken bank använder du, och varför? Hur upplever du din bank?

Anledningen till att jag ställer frågorna är att jag tänkte öppna ett privatkonto (ungdomskonto), skaffa ett ID-kort och eventuellt ett Maestro också. Har nämligen bara ett vanligt sparkonto hos SEB som jag bara kan ta ut pengar, med målsmans tillstånd, två gånger om året. Så vilka är era erfarenheter kring banker?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Hade föreningssparbanken tills det var dax att köpa hus. Dom krånglade och drog ut på tiden i över en månad när lånen skulle ordnas så jag bytte till nordea istället som fixade allt på två dagar.
Aldrig mer föreningssparbanken för min del.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Föreningssparbanken, helt enkelt därför att jag har använt den länge och inte orkar byta. Jag skulle tro att säkerheten för deras internetbank är relativt hög, då man alltid måste använda en dosa som genererar nya koder. Skulle någon sniffa upp en kod som används, spelar det ingen roll, därför att den koden kommer inte kunna användas mer. Men det är säkert så att andra banker har minst lika säkra system.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

UlfT skrev:

Föreningssparbanken, helt enkelt därför att jag har använt den länge och inte orkar byta.

Samma anledning här.

UlfT skrev:

Jag skulle tro att säkerheten för deras internetbank är relativt hög, då man alltid måste använda en dosa som genererar nya koder. Skulle någon sniffa upp en kod som används, spelar det ingen roll, därför att den koden kommer inte kunna användas mer.

Jag har märkt att jag faktiskt får samma kod både till och från dosan vid just en speciell transaktion och det har hänt tre-fyra gånger på rad nu. Intressant, för det ska ju faktiskt inte inträffa.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har Föreningssparbanken både privat och till företaget. Jag har haft dem länge, och aldrig provat någon annan bank. Det kanske är dags snart, dock. Det har varit en del problem, bland annat med åtkomsten till deras nätbank.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Hade Nordea från början, men när jag ville ha internetbank för ett par år sedan blev det bara massa krångel. Bytte till Föreningssparbanken, och jag är mycket nöjd.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Nordea både privat och till företaget. Nu även PlusGirot som är en del av Nordea. Jag har använt banken ända sedan Nordbanken-tiden och har aldrig haft problem med dem.

Mycket bra service faktiskt. Jag har aldrig haft anledning att byta. :)

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Föreningssparbanken!
Av framförallt 2 anledningar. Den utmärkta funktionen e-kort (så man slipper uppge sitt riktiga kortnummer när man beställer prylar över nätet) samt det faktum att såväl internetbanken som visa-kortet är avgiftsfritt så länge man får csn-bidrag. :)

Dryden skrev:

Jag har märkt att jag faktiskt får samma kod både till och från dosan vid just en speciell transaktion och det har hänt tre-fyra gånger på rad nu. Intressant, för det ska ju faktiskt inte inträffa.

Man får väl alltid samma svar från dosan om man matar in samma siffror? Matar du in ex. summa 000 9900 i dosan så kommer du alltid få samma svar, oavsett antalet gånger du matar in talet (däremot så kommer jag inte få samma svar som du om jag matar in samma siffror). Det är därför kontrollsumman från banken (den man matar in i dosan när man ska logga in) varierar (och bara är giltig i 3 minuter). Hade det varit samma varje gång så hade det alltid varit samma siffror som ska skrivas i inloggningsrutan. Och det vore väl kanske dumt :p

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Handelsbanken! :D

Jag hade Nordbanken för väldigt länge sedan, men när det började ta ut avgifter för både det ena och det andra av vanliga tjänster började jag undersöka andra banker. Då var det i alla fall endast Handelsbanken som inte tog ut några avgifter för de vanligaste tjänsterna (bankomatkort, betala räkningar, så småningom Internet osv) och dessa tjänster är fortfarande avgiftsfria. Jag betalar bara en årsavgift för Visakortet.

Jag har under alla dessa år varit grymt nöjd när jag haft med dem att göra. De hjälpte till jättemycket när jag köpte hus och har aldrig krånglat med något. Helt enkelt toppen! :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Banker förändras, Rikard. ;)

Rikard i den andra tråden skrev:

Jag bytte från Sparbanken till Föreningsbanken p.g.a. sparbankens usla service;

:OO

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Jag har haft Föreningssparbanken i 31 år, nu har jag bytt till SEB pga av FSB:s otroligt usla service, speciellt på företagsavdelningen i Solna, det bästa bytet jag gjort på mycket länge!

aleborg skrev:

Jag har haft Föreningssparbanken i 31 år, (...)

Är du så himla gammal. :P (kunde inte låta bli, sorry ;))

Peeer skrev:

Den utmärkta funktionen e-kort (så man slipper uppge sitt riktiga kortnummer när man beställer prylar över nätet)

Kan tillägga att Nordea använder samma system. Känns lite tryggare. :)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag har alltid haft Handelsbanken och det funkar bra. Aldrig några problem. Man går bara ner till kontoret om det är något särskilt och så fixar de det med en gång. Bilda AB, låna till bostadsrätt, utländska checkar eller vad det nu kan vara. Inga extra avgifter är det heller. Internettjänsten är naturligtvis gratis. Det enda som kostar är om man vill ha visa/mastercard.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Tidigare hade jag Nordea med ett Visa Electron-kort. Men jag tröttnade på Nordea mest för att jag inte gillade deras sätt att hantera internetbanken. Skrapkoder och skit, så omständigt. Så jag bytte till SEB i höstas. Passade även på att skaffa mig ett normalt Visa-kort. Nu har jag fått en internetdosa och allting är hur smidigt som helst. Var inne på SEB förra veckan och öppnade upp ett sparkonto, det gick på två sekunder. Inget krångel alls. Hittills. SEB ftw!

Medlem sedan aug. 20011 946 inlägg

Jag har föreningssparbanken privat och är nöjd med det. Anledningen är att mina föräldrar har det så det blev rätt natureligt eftersom de redan skapat konton åt mig där. Har även varit kassör i en förening som använder SEB och det har också fungerat bra. DEt som jag tycker bäst om med FSB är att man kan logga in utan säkerhetsdosan och flytta pengarna mellan sina egna konton. Den tjänsten fungerar även utmärkt som wap vilket är smidigt.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Man skall inte ha bara en bank!
Jag har SEB både privat och för företagen, men är inte nöjd med avgifter och sånt.
Jag har Skandiabanken rent privat och dessutom Kort hos en helt fristående som inte kostar något (GE MB).
Har dessutom pengar till viss del på ICA, IKEA samt MedMera.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Föreningssparbanken och Nordea. Nordea är jag less på för de har usel kundservice på sitt kontor i centrala Uppsala. Man kan få vänta 30-60 minuter på sitt nummer och allt där inne tycks ske i slowmotion. (n)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag bytte för några år sedan från Nordea till Skandiabanken.
Nordea var för dyra och för krångliga.
Skandiabanken har fungerat helt smärtfritt sedan jag bytte.

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=121812

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)