Sådana där militära?! Isf tror man får dom genom nån myndighet eller så, kommer inte riktigt ihåg vad dock, men jag tror alla ska ha fått sådana!? jag trodde inte jag hade sådana, men så när jag skulle göra lumpen så plockade morsan fram dom ur nån skrubb... :)
Orginal självklart... Tror Mamma har råkat slarva bort den.. De e väl sådana man får när man föds. Å jag hade inte mycket att säga till om när min kastade bort den då jag var 2 år...
Mycket enkelt! Gör utlandstjänst så får du en ny!
Annars tar du kontakt med Skatteverket i Malmö. Vill du ha din blodgrupp inpräglad måste du skicka ett läkarintyg. Beställningen görs genom att betala in på ett Plusgiro-konto och att skriva att det gäller en ny ID-bricka. Vet dock inte vilket plusgiro-nummer det är.
Egentligen är det ju inte så bra ifall fienden får reda på din blodgrupp när du är död. Då kanske de tömmer dig på blod för att hjälpa sina egna. :)
Men om man kan beställa efter senare då kan det ju vara lika farligt då.
Jaja, antingen förblöder man o man får hjälp eller så förblöder man o fienden tar ens blod o de får som de ändå vill...
Egentligen är det ju inte så bra ifall fienden får reda på din blodgrupp när du är död. Då kanske de tömmer dig på blod för att hjälpa sina egna. :)
Om det gått så långt att en människa behöver blod så är han/hon ganska harmlös och kommer väl inte slåss igen i första taget. Då är det väl ändå rätt bra om de får blod, även om det kommer från motsatta stridspartern? För målet är väl egentligen att vinna, inte att döda? Dvs det räcker om de är oskadliggjorda.
adnillen och jag kollade iaf på min bricka.
Varför skriver de inte ut blodtyp/grupp på en gång?
Jag har för mig det är för att det inte ska bli fel om det kommer nån praoelev till läkaren och ska transplantera, det är inge vidare om du skulle få fel blodgrupp. Det blir helt enkelt för lätt att göra fel om det skulle stå där...
Jag har för mig det är för att det inte ska bli fel om det kommer nån praoelev till läkaren och ska transplantera, det är inge vidare om du skulle få fel blodgrupp. Det blir helt enkelt för lätt att göra fel om det skulle stå där...
Men då känns det ju meningslöst att ha en bricka med blodgruppen på.
Antingen kan det bli fel på sjukhuset...
eller så tar fienden ditt blod.
I vilket ställe ska man då ha hjälp av den uppgiften?
Ges ID-brickor fortfarande ut alltså?
När jag var grönklädd la kapten beslag på allas brickor och sen tror jag inte någon fick tillbaks sin... minnet sviker dock ibland :(
En läkare bör/ska väl aldrig använda sig av blodgruppsinformation skriven på ID-bricka?
Anledningen till att blodgruppen inte längre präglas in är att blodgruppen kan ändras en bra bit upp i åldern, och kan även ändras om man får en blodtransfusion.
EDIT: Dessutom har inte fältsjukhusen mer än ett sorts blod (O). Den kan alla ta emot med hjälp av av medicin. Behövs något annat blod går det väldigt snabbt och enkelt att göra en kontroll av blodgruppen.
Om det gått så långt att en människa behöver blod så är han/hon ganska harmlös och kommer väl inte slåss igen i första taget. Då är det väl ändå rätt bra om de får blod, även om det kommer från motsatta stridspartern? För målet är väl egentligen att vinna, inte att döda? Dvs det räcker om de är oskadliggjorda.