webForumDet fria alternativet

Mer styrka på vattenkranen

Boende & hem

30 svar · 2 382 visningar · startad av silfver · sida 2 av 2

Frågan, av silfver

Vi har ett ganska besynnerligt problem här hemma. Ingen har orkat ta tag i det, eller. Det verkar bara som att det är jag som irriterar mig på det. Det är nämligen så att när man ska använda vattenkranen på översta våningen, eller duschen, så är trycket i kranen aldrig särskilt bra. I duschen är det ungefär som att man står i regn. Kranen vid handfatet är inte så bra heller. Särskilt inte när man

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jovisst kan det vara någon annanstans, men du ger för lite information för att man skall kunna hjälpa på distans. Det enklaste är ju att kolla trycket undan för undan, dels på kallvattnet dels på varmvattnet. Ta bort alla lösa munstycken när du provar.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Legis:
Prata med hyresvärden.

Vi hade samma sak, när vi slog till på ratten där man ställer in värme blev det bra. Men nu efter några månader har det blivit bättre. När man kommer hem från jobbet går det inte att duscha istället för då drar de vel på i kamin i källaren så alla har varmvatten.. då alla kommer hem o ska duscha, laga mat o diska.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Lasp skrev:

Jovisst kan det vara någon annanstans, men du ger för lite information för att man skall kunna hjälpa på distans. Det enklaste är ju att kolla trycket undan för undan, dels på kallvattnet dels på varmvattnet. Ta bort alla lösa munstycken när du provar.

Ja, du har rätt. Men jag är inte särskilt haj på rör och sånt. :)

När jag har kallvattnet på så är trycket högre. Men när jag går över till varmvattnet så rinner det nästan bara ur kranen.

Nu är jag inte hemma än, men jag spåra alla rören och kolla under handfatet när jag kommer hem. Min far visade hur jag kan skruva under handfatet för att få mer tryck i kranen. Men det hjälper ju å andra sidan inte på duschen. Men en bit på vägen i alla fall.

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Du kanske får duscha i handfatet!

Näe, det verkar ju skumt när du har bra tryck med kallvatten och mycket sämtre tryck med varmvatten.
Det kanske är någon inställning på värmeväxlaren som medför att du spar energi? Den kanske är satt på alldeles för lågt?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Kolla först med grannen innan du börjar leka Tron med rören ... har grannen samma problem är det lönlöst

Legis .... Fel på blandaren ... som behöver justeras eller bytas ... sätt lite press på hyresvärden ... är de en villa så åka o köp en ny

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

legis skrev:

En smårelaterad fråga. Hur får man duschen varmare? Jag fryser nästan i duschen eftersom vattnet blir ljummet i stort sett direkt. Jag får öka kranen mot det varmare läget gradvis för att de ska hålla sig varmt, men nästan direkt går de ttillbaka till att bli "kallare" igen. Handfatet är det inga som helst problem med, där förblir det varmt.

Om jag trycker till kranen lite extra, d.v.s. så den snurrar lite längre än vad den borde göra, så blir det relativt varmt. Men så fort jag släpper så blir det ljummet igen.

Jag bor i lägenhet.

Det låter som att din blandare har sett sina bästa dar. Ring hyresvärden!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Tycker jag. Min duschblandare håller inte värmen ibland, kan vara varmt i handfatet bredvid medans man står och huttrar i duschen. Då önskar man att man hade en klassisk blandade med två kranar bara, 100% krångelfritt. Termostater och jag brukar gå bra ihop...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om det är blandaren kan man montera loss den och lägga den i samma lösning som man använder för att avkalka kaffebryggaren.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Kolla så att ingen Ballofix stryper flödet, sen är det som så att på vissa rörskarvar så använder man speciella "muffar" dessa brukar i många fall "krama" åt röret för att det ska sitta och således minskar rörets innerdiameter, kan kanske vara där det spökar?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Hm. Kom på att vi renoverade ju toaletten från grunden för 1½ år sedan. Då drog de nya rör och grejer. Men de ska fixa en toalett till snart, jag ber dem kolla rören då.

En grej jag lagt märke till: toaletten fylls riktigt fort. Men de kanske inte går på samma vattenledningar?

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Vi har två rör in till badrummet (lägenhet), varmvattnet går på handfat o badkar/dusch och kall vattnet till båda samt toan.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)