Vi har ett ganska besynnerligt problem här hemma. Ingen har orkat ta tag i det, eller. Det verkar bara som att det är jag som irriterar mig på det. Det är nämligen så att när man ska använda vattenkranen på översta våningen, eller duschen, så är trycket i kranen aldrig särskilt bra. I duschen är det ungefär som att man står i regn. Kranen vid handfatet är inte så bra heller. Särskilt inte när man drar på varmvattnet.
Vattenkranarna på källar- och markplan är bra. Där är trycket som det ska vara. Så. Kan man på något sätt rätta till det här själv? Vrida på en ratt någonstans, eller måste det komma hit nåt proffs för att rätta till trycket? Eller går det ens att lösa?
Det ar det viktigaste jag kollar innan jag flyttar in i en lagenhet - hur trycket ar i duschen. Det gar verkligen inte att duscha nar det bara droppar lite. Ordentligt med tryck ska det vara
Antar att det har nagot med eran pump att gora. Den ar nog for klen.
det är lite dåligt tryck längre upp ja, beror på vad man har för system har jag för mig... men om det är dåligt tryck, då... hmm... jadu, vet inte vad man kan göra... sätta en liten pump på rörledningen kanske :)
Är det kommunalt vatten och ligger huset nära samhällets högsta punkt? Om det är så, flytta huset till en lägre punkt ;) Om ni har eget vatten får ni skaffa en bättre pump! Pew som är gammal rörmontör kanske har bättre svar.....
Vad är vatten? Man måste börja med att fråga om det är kommunalt vatten eller vanligt vatten.
Härnere i Helsingborg har vi ju ramlösa vatten tex.
Sänder med en bild för att illustrera att det finns många olika sorters vatten.
Ligger huset på Höjden eller är övervåningen utsatt för smala rör (igenkalkade?).
Sänder med en bild för att illustrera att det finns många olika sorters vatten.
hehe :p
Jag har också hört talas om nåt sånt där snålfilter som mayday pratade om, en kompis till mig hade det och det var bara att ta bort så blev det bra sprutt igen!
Vart skulle det här snålfiltret i så fall sitta? I kranen? Ne. Inte i duschmunstycket heller.
Eftersom vi bor i villa så skulle jag tro att det rör sig om kommunalt vatten. Vi har fjärrvärme också, ifall det har nåt med saken att göra. Vi bor inte heller särskilt högt upp.
Nej, inte vad jag vet. Var hittar jag den kranen? :) Hm. Ska se ifall jag får tag på nån granne.
Följer ledningarna :)
Kolla i samband med varmvattenberedare och vid vattenmättare samt ingången för vattnet till din fastighet.
Det kan mycket väl finnas gömt i luckor i vägen och liknande. Har du ett gammalt hus kan det mycket väl vara igentapetserade. Riktigt pilleriplott-göra att hitta. :)
Silfver:
Om du skruvar loss duschmunstycket får du ju en ren slang, då ser du ju om det är lika dåligt. Då vet du ju om det är munstycket det är fel på eller ledningarna.
hmm, andra ideer. brevid våran toalett sitter det en kran för påsättning av vatten, utifall man ska byta något, för att slippa stänga av hela huset. Ingen sån som nån har kommit åt så den står i något snett läge?
Annars tror jag som de andra säger, igenkalkade rör eller för dåligt tryck/dålig pump.
Ett rör med 100% genomströmning = allt är OK
Ett rör med några få % medför att trycket blir väldigt lågt därav trycket i din slang!
Vad beror det på då? Jo, kalk i röret.
Lösningen(!) på detta problem kan vara Sanitol A eller Fri San.
Man kan även använda sig av Exo-Ren som monteras på ett rör.
Hör efter med din lokala VVS-butik för mer info!
Denna länk kan var till hjälp http://www.vvsi.se/index.php3?use=foretag&cmd=show_lan&lan=F
Exo-Ren kan monteras på rör mellan 15-50 mm.
Om jag vore du, skulle jag testa det Jerpa skrev tidigare först, för att bli säker på att det är rören som det är fel på.
Dricksvattnet kommer säkert in på samma ställe som fjärrvärmen. Sedan tas det en del till Värmeväxlaren så att det blir varmt. Där kan det ligga något skumt reduseringsgrej!
En smårelaterad fråga. Hur får man duschen varmare? Jag fryser nästan i duschen eftersom vattnet blir ljummet i stort sett direkt. Jag får öka kranen mot det varmare läget gradvis för att de ska hålla sig varmt, men nästan direkt går de ttillbaka till att bli "kallare" igen. Handfatet är det inga som helst problem med, där förblir det varmt.
Om jag trycker till kranen lite extra, d.v.s. så den snurrar lite längre än vad den borde göra, så blir det relativt varmt. Men så fort jag släpper så blir det ljummet igen.
Dricksvattnet kommer säkert in på samma ställe som fjärrvärmen. Sedan tas det en del till Värmeväxlaren så att det blir varmt. Där kan det ligga något skumt reduseringsgrej!
Men om det här görs redan i källaren så borde ju problemet vara överallt i huset.
Jag måste kolla upp det här med trycket. Ifall vi har nån slags pump nånstans. Jag tror inte på igenkalkade rör, det är nåt annat.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849