webForumDet fria alternativet

Ovanligt tåg?

Resor

27 svar · 1 207 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Här kommer en till tågfråga. Vad var det för spännande dubbeldäckare till tåg jag såg i måndags på Sthlms central? Tjusiga tvåvåningsvagnar med fönster böjda upp mot taket, såg riktigt fräsigt ut. :)

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

SJ:s nya regionaltåg av typen X40.

Googlade lite och hittade bl.a. den här artikeln: http://www.gd.se/Article.jsp?article=69400

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

menar du denna ?
http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=1349&a=4399&l=sv&l=sv

har aldrig sett dem i verkligheten än men verkar rätt schyssta

Edit:
http://www.jarnvag.net/vagnguide/X40.asp

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Rätt sköna tåg att åka fatiskt. Dock lyckades föraren öppna dörrarna åt fel höll en gång när jag åkte och det dröjde sisådär fem minuter innan de stängdes igen och dörrarna på rätt sida öppnades.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Wow, tack! :)

Nu vill jag ju också åka med ett sånt... älskar att titta ut genom fönstret, det är det absolut bästa med tåg. Man ser så många vackra utsikter och djur.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Sag ett sadant i Sundsvall for nagot ar sedan, trodde det var det jag skulle fa aka hem med, men fick aka med ett vanligt sunket x2000 :(

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Usch, dessa tåg. Har aldrig varit ett dugg intresserad av tåg men sitter som klistrad och läser om både X2000 och alla andra typer av tåg. :e

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

Lite cool fakta: När jag under 8:an praktiserade på Bombardier så var det jag som skrev felmeddelanden som ska dyka upp när något strular (kommer inte ihåg tågets namn men det var den nya som skulle rulla i sthlm (tunnelbanan), ~5-7år sedan).

Så om du är lokförare och får ett meddelande skriven på dålig engelska så vet du vem som skrev det ;)

Eller om du sitter i en och den krockar p.g.a. ett obegripligt felmeddelande så vet du vem som var bakom det :P

"Ehh.... Well.... Something is wrong!" ;)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Fia skrev:

Vad var det för spännande dubbeldäckare till tåg jag såg i måndags på Sthlms central? Tjusiga tvåvåningsvagnar med fönster böjda upp mot taket, såg riktigt fräsigt ut. :)

Du kommer att få ser mer av dem. Vi har köpt in 113 såna vagnar.

Det är jag som lär lokförarna hur de ska köra det där tåget.

Okkido skrev:

Sag ett sadant i Sundsvall for nagot ar sedan, trodde det var det jag skulle fa aka hem med, men fick aka med ett vanligt sunket x2000 :(

Om du hade frågat snällt kanske du hade fått åka med :-)

Jag har provkört dubbeldäckaren, bland annat fram och tillbaka mellan Sundsvall och Stockholm några gånger.

kobranturre skrev:

(kommer inte ihåg tågens namn men det var den nya som skulle rulla i sthlm (tunnelbanan), ~5-7år sedan).

C20.

Det är kanske inte omöjligt att de återanvänt feltexterna i nyare tåg. Sedan dess har de ju också tillverkat OTU (Öresundståget) och Regina.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

tydal skrev:

Om du hade frågat snällt kanske du hade fått åka med :-)

Jag har provkört dubbeldäckaren, bland annat fram och tillbaka mellan Sundsvall och Stockholm några gånger.

Raknar jag inte fel sa var det i maj/juni 2004.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

De är inte så roliga, de där tågen. Jag åker tåget två gånger varje dag. De är alldeles för tysta, det är för lite benutrymme, det är alldeles för trångt att gå mellan sittplatser och varuautomater, det finns jättedålig plats för packning, sätena är alldeles för hårda (speciellt i nack-regionen)...

De är snygga, men mycket mer än så är det inte. Jag vill ha de gamla tågen tillbaka...

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har sett de där nya några ggr. Ser rätt fräcka ut. Men jag har hört att dom inte klara måttet riktigt!?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Danny, vilket "mått" tänker du på? :)
Det skall tydligen finnas 30% fler platser på de nya tågen, men det märks inte. Visserligen fanns, där jag läste om X40, ingen uppgift om hur många vagnar jämförelsetåget hade.

En fördel är dock att tågen är snabba, så när tidtabellerna anpassats kommer man fortare till jobbet, och fortare hem. :-)

mvh

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Vi fick färre platser från uppsala-sthlm med det nya tåget, men mig veterligen är det bara 0700 som är X40 (samt ibland andra tider när tydal planerat in det på annan tid ;) ) Detta för att det inte är lika många vagnar som i den vanliga pendeln, fler platser per vagn men färre vagnar det var vad en konduktör sa till mig.

De är lite trånga men det går fortare och smidigare än de gamla häckarna som går i vanliga fall. Blev dessutom stormförtjust över storleken på dörrarna så att massor med folk kan gå av och på samtidigt, det är inte lätt att stångas med övriga uppsalapendlare

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

@nders skrev:

Danny, vilket "mått" tänker du på? :)

Det tog ju bra länge innan dom till slut fick problemfria tåg:

Ny Teknik skrev:

Efter ett och ett halvt års försening och mängder av tekniska problem
...
Problemen har bland annat handlat om dörrar som inte fungerat, olika system som inte gått att integrera och transformatorer som brunnit.

Källa

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Det finns bara ett "äkta" tåg som rullar på pendeln i Stockholm. Det är "Tysken", En gammal flatcar från tyskland som rullar i Stockholm! (y)
X420 tror jag vagnen heter, dock osäker. Rullade för det mesta på K-line (Kungsängen linjen, numer utbygd till bålsta men kallas fortfarande K-line :e)
Men den rullar alltmer på M och S -line nuförtiden (Märsta/Södertälje)
men den hör hemma på K-line thats fo sure!

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

När vi endå pratar tåg, är dessa gamla godingar äkta också! :)

Inom branschen så är det nedanstående som gäller om man pratar riktigt tåg:
http://www.tellerup.se/jarnvag/bild/K1212.jpg

Loket har 10 000 hästkrafter och väger 272 ton. Normalt brukar man ha med sig runt 55 vagnar som tillsammans bildar ett 600 meter långt tåg med en vikt av 5500 ton.

Ja, jag har kört ett sånt tåg.

461 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
304 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
153 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
300 ms — ändringar (db)