webForumDet fria alternativet

Vanligt tåg Stockholm C- Arlanda?

Resor

12 svar · 895 visningar · startad av clarkbones

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Hörde att det skulle vara möjligt att åka vanligt tåg, ev Uppsalapendeln till Arlanda (betydligt billigare än Arlanda Express). Är det någon som kan bekräfta alt dementera detta? Hittade inga såna möjligheter på SJ:s sida, men Uppsalapendeln kostar bara 49 bagis, men stannar den vid Arlanda?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Att åka med SL är annars en bra och billig möjlighet. Det är rätt enkelt också, tar lite längre tid bara.
Du tar en buss till Märsta Station, vilket nummer det är kommer jag inte ihåg, det tar 10-15 min. Där fortsätter du sedan med pendeltåg som går rakt till Sthlm C, det tar närmare halvtimmen. Du åker på samma biljetter som på bussen, om du har sagt på bussen att du ska till Sthlm så stämplar dom hela resan där, alt stämplar du lite till i Märsta.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Danny, skulle han inte till Arlanda från Stockholm? :)

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

På flygbussarna står det ju stort och tydligat att de är det billigaste alternativet om man ta sig från stockholm till arlanda, så det borde de ju vara också.

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg

Min kompis åkte på SL-kortet till och från Arlanda. Har man ett månadskort eller liknande så är ju det definitivt billigast. Det kanske tar lite längre tid men vad gör man inte för att få ned priset.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Dryden skrev:

Du menar att bussen och pendeltåget är enkelriktade? :OO

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Nej, Uppsalapendeln går inte via Arlanda. Däremot finns det andra tåg som gör det, exempelvis Gävletågen, men på min hemsida finns hela listan:
http://www.tydal.nu/php/tag/tdtstr.php?from=cst&to=arnc

De Gävletåg som har ett tågnummer i 200-serien är regionaltåg, precis som Uppsalapendeln, och eftersom SJ kör båda tågen så innebär det att samma biljetter gäller. Med andra ord kan du köpa en biljett Stockholm-Uppsala för 49 kronor och åka med ett Gävletåg som stannar på Arlanda, och kliva av där.

Det är dock inte tillåtet, men det är ingen som kollar. Faktum är att till och med jag egentligen ska betala om jag ska kliva av på Arlanda.

En riktig biljett Stockholm-Arlanda kostar 128 kronor och anledningen till detta är att SJ måste betala en avgift till ArlandaExpress eftersom det är deras järnväg.

Dryden skrev:

Iofs... men jag förklarade baklänges så det inte skulle bli för enkelt :)

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

Vet inte om de har ändrat men för bara nåt år sedan så gick Uppsalapendeln ibland via Arlanda och inte via Märsta, tror att det var varannan avgång, vill dock minnas att det var dyrare att gå av där, men det var ingen som kollade det.

Jo, det ändrades för att minska förseningarna på Uppsalapendeln. Tågen som gick via Arlanda kom nämligen från Eskilstuna, och sträckan Eskilstuna-Stockholm är ganska störningskänslig på grund av att det är enkelspår Eskilstuna-Södertälje.

Medlem sedan feb. 2003531 inlägg

tydal skrev:

Jo, det ändrades för att minska förseningarna på Uppsalapendeln. Tågen som gick via Arlanda kom nämligen från Eskilstuna, och sträckan Eskilstuna-Stockholm är ganska störningskänslig på grund av att det är enkelspår Eskilstuna-Södertälje.

Ok, vilken tur att jag inte minns helt galet i alla fall.

tydal skrev:

Tydal. Du har ingen insiderinfo om när SJ ska börja stanna i Gnesta? :) vi vill kunna åka fintåg också :)

Danny skrev:

Tydal. Du har ingen insiderinfo om när SJ ska börja stanna i Gnesta? :)

Tyvärr, jag som planerar den dagliga trafiken brukar få reda på såna saker med kort varsel.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)