Kommer ihåg det där. Ja som gammal elektriker vet jag hur lätt det är att slarva med sånt där. Man kollar inte så noga utan bara antar att det är spänningslöst fast det inte alltid varit det. Men när det gäller såna där rent livsfarliga spänningar borde man ju dubbelkolla.
Och varför ta med med sitt barn upp till en 10.000 volts ledning? prao? dagen "darwin awards" skulle jag säga.
att skylla ifrån sig på någon annan är alltid fel, självklart så är det upp till han själv att dubbelkolla all info själv, det är hans egna liv som det hänger på och specielt när han hade sitt barn med.
Självklart gjorde han fel! Det är alltid man själv som är ytterstansvarig för sin egen och sina barns säkerhet.
Företaget gjorde definitivt fel som sa nått som inte stämde men man ska aldrig lite till 100% på någon när det gäller sådant, man ska kontrollera själv också för att vara säker.
Här är det ju en serie av misstag som gjort att pojken avled. Pojken borde inte ha varit där alls. 16-åringar får inte arbeta med högspänning så både företaget och pappan borde ha stoppat det. Pojken och hans pappa borde inte ha fått beskedet att strömmen var av och pappan, som förmodligen var den med utbildning på området, borde naturligtvis ha gjort en spänningsprovning först.
Jag kan inte annat än tycka pappan har störst fel i det här. Han borde inte ha tillåtit sonen att jobba med ledningen över huvud taget. Åldersregeln är ju till för att just såna här olyckor inte ska kunna hända. (Inte så att jag vill lägga sten på börda, pappan lär ju förbanna sig själv resten av sitt liv över sina misstag.) Om jag får spekulera så kanske den här stämningen är ett sätt att kanalisera sin smärta och vrede... :l
Efter att bara läst det som står i artikeln är jag kluven. Det yttersta ansvaret ligger på arbetsgivaren samtidigt som arbetstagaren har ett ansvar att se till att man arbetar säkert, om inte för sin egen säkerhet. Jag skulle aldrig lita på att någon sa att det var strömlöst då det handlar om mitt liv.
Sen kan man ifråga det rätta i att en 16-åring jobbar med högspänning, där har arbetsgivaren (och fardern) brustit i omdöme. För även om han går på elprogrammet har han inte rätt utbildning för att jobba med högspänning.
skulle ju gissa att arbetsgivaren inte viste att arbetaren hade sitt barn med på arbetet och kunde då inte ingripa, så företages omdöme kan man nog INTE ifrågasätta. du kan aldrig flytta det personliga ansvaret till arbetgivaren.
Om en arbetgivare säger till en arbetare att hoppa från en klippa, hoppar den då? och om den överlever är den då dum nog att försöka få ut skadestånd?
Pappan arbetar hos Elektro Sandberg, ett dotterbolag till Sydkraft som utför nätreparationerna. Sonen arbetade för en grävmaskinsfirma som i sin tur hade anlitats av elföretaget.
skulle ju gissa att arbetsgivaren inte viste att arbetaren hade sitt barn med på arbetet och kunde då inte ingripa, så företages omdöme kan man nog INTE ifrågasätta. du kan aldrig flytta det personliga ansvaret till arbetgivaren.
Det är arbetsgivarens ansvar att se till att personalen har rätt utbildning för det arbete som ska utföras.