webForumDet fria alternativet

Hur sköta en teflonpanna?

Boende & hem

33 svar · 16 729 visningar · startad av :stefan: · sida 2 av 2

Frågan, av :stefan:

Vi satt ett gäng och snackade och kom in på teflonpannor av alla saker, men vi var långt från överens. Kärnfrågan var: hur ska man egentligen sköta en teflonpanna? Några diskar den som vanligt med diskmedel och allt, en annan låter den stå efter användandet och när den svalnat bara torkar ur den med papper, någon tar den direkt från spisen och skickar in den under kallvattenkranen... Det sista

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 2001363 inlägg

Diskar vår gjutgärnspanna med diskmedel och smörjer in med rapsolja efter varje användning. Teflonen diskar jag som vanligt.

Spook skrev:

McDonalds har inga teflonpannor !! :e

Ok, det märks på det smaklösa skumgummiköttet :moose

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg
Medlem sedan mars 2001363 inlägg

Äh, det verkar fungera, har hållt ett par år och är fortfarande bra ;)

jag brukade diska min som vanligt jag med :) ...teflon är ett helvete... lättare å göra en lista på vad man får göra med teflonet än vad man inte får :)

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

Min teflon panna har jag nog "haft sönder" med kallvatten av misstag, men den funkar iallafall hyfsat. Jag brukar göra rent den direkt med varmt vatten och utspätt diskmedel.

Min nya gjutjärnspanna som egentligen har några år på nacken är jag mera försiktig med, har bara använt den en gång. Lät den svalna efter jag använt den, sedan ställde jag den i vatten i några timmar så att det som fastnat skulle lossna. Inge diskmedel och varmt vatten torkade med handuk efter.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

billiga panner e lätta att förstöra
men lägger man en 5-600 på en panna så e det skilnad ... biliga brukar brännas lätt
o bräns teflon belägningen bör man kasta den för den avger ej hälsosamma ämnen

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

mayday skrev:

... biliga brukar brännas lätt
o bräns teflon belägningen bör man kasta den för den avger ej hälsosamma ämnen

Hjääälp, jag kommer att dö :-)

aron skrev:

näe, men din sexuella förmåga kommer avta...

Medlem sedan maj 2006296 inlägg

Gjutjärn får inte diskas med diskmedel. Det bränner fast nåt grymt efter en sådan behandling. När någon ändå har gjort så med nån av mina gjutjärnsgrejer så gör jag som sagts tidigare i tråden så att jag hettar upp lite olja i den och låter den stå ett tag, varefter jag torkar med papper. Det blir inte ett perfekt resultat direkt, men när man använt den några gånger efter det så funkar den igen.

Till skillnad från teflonpannor så håller gjutjärn i princip hur länge som helst... om man inte häller kallvatten i en het gjutjärnspanna föstås, för då är sannolikheten att den spricker hyfsat hög. (till skillnad från teflonpannor som bara blir skeva)

Titanpannor är betydligt bättre. De funkar ypperligt att diska med diskmedel, saker bränns inte fast och beläggningen håller (till viss gräns) för metallföremål (teflonbeläggning flagnar lätt av sånt).

I likhet med teflonpannor så är titanpannorna rätt värdelösa när beläggningen väl är kass.

Ska man ha nåt som håller resten av livet är gjutjärn det man bör satsa på. Problemen med gjutjärn är att det tar en jävla evighet att värma upp, det tar lika lång tid för det att svalna och det väger jävligt mycket.

Personligen föredrar jag titanpannor (tjock aluminium med "keramisk titanbeläggning", vad det nu är för nåt). Behaglig vikt, bra beläggning, håller tillräckligt bra (MYCKET bättre än teflon), kan (ska) diskas med diskmedel.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

aron skrev:

de är skilnad på ohälsosamt o ej nyttigt
Den avger nån oxid eller om de va gas kan påvärka hällsan rätt kraftigt.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

mayday skrev:

de är skilnad på ohälsosamt o ej nyttigt
Den avger nån oxid eller om de va gas kan påvärka hällsan rätt kraftigt.

Det beror på hur man definierar kraftigt. Man får influensaliknande symptom, som avtar efter ett par dagar.

Mja... teflon sägs ju vara starkt cancerframkallande också.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Det har jag missat. Hur många fall har upptäckts?

För övrigt glömde jag bifoga med en intressant länk om teflon i mitt förra inlägg. :r

SÅ bra koll har jag inte ;)
Vet bara att det var en massa snack om det ett tag. Strax därefter började man tillverka pannor med annan beläggning istället (typ titan eller andra "non-stick"-beläggningar).

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)