Jag har ett elpiano (ett Ketron GP10a om ni är nyfikna), och jag undrar om man på något vänster kan koppla detta till datorn för att sedan kunna spela in utan att behöva använda mikrofon? Det skulle vara ganska smidigt. :)
Jag kan inte hitta ngt om MIDI på just den modellen. Kolla o´m du har 2 fempoliga dinkontakter på baksidan, då borde det funka.
Jag hittar tre stycken (om det är de runda med fem hål i du tänker på :OO): Thru, Midi out samt In. Behöver jag bara köpa en sladd, och vips fungerar det?
I princip. Du beöver ett ljudkort med ingång oxå, en sån som du sätter joysticken i. Resten får ngn annan ta över och förklara. Det är flera år sen jag kopplade in ett keybord och jag gjorde det bra en gång. :)
Ja, enligt deras hemsida finns det både ljud- och midi-utgångar. Du behöver bara köpa en sladd som passar. Datorer har i allmänhet en liten stereokontakt som line-in. Musikinstrument har i allmänhet två stora monokontakter. I så fall behöver du två stycken artikelnummer 22-719 och en 32-7701 från Clas Ohlson (79 spänn). Men kolla först hur det ser ut.
Att köra MIDI är dock att föredra, men det kostar mer. Midikablar går på cirka 100 spänn, men sen behöver du midi-interface till datorn också (några hundra) samt ett midi-program (runt tusen).
Fördelen med att köra MIDI är att det är noterna du spelar in, så du kan ju mycket lätt ändra saker i efterhand (transponera, öka tempo, ta bort noter som hamnade fel med mera...)