webForumDet fria alternativet

Guldsmed?

Småprat

4 svar · 601 visningar · startad av mariel

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg
Frågan#1

Sitter och trots att jag är upptagen här på jobbet är jag uttråkad. Kollar runt på ebay.com därför att jag vill skaffa mig en sådan ring som i LOTR. De som finns att "köpa" där är väl lite för stora för mina smala fingrar. Eftersom jag inte hittar ngn affär (eller på tradera) i SV där jag kan vända mig till, frågar jag efter en guldsmed där jag kan få ringen gjord "tailor-made"...om det går överhuvudtaget.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det gör ju inget om den är lite stor, man krymper den lite bara. Vet inte hur det går till, men dom bankar lite på den tror jag :)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag skulle tro att de flesta guldsmeder kan tillverka en sån ring på beställning men det blir troligtvis ganska dyrt förmodar jag.

mariel skrev:

frågar jag om en guldsmed där jag kan ha ringen gjort

PS. Man skriver nog hellre: "frågar jag efter en guldsmed där jag kan få ringen gjord"

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg

redigerat. det är det som händer när man skriver snabbt haha.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Info:
"Jag har förminskat en ring och den hade en del stenar i sig men de satt alla framtill, resten var en vanlig kupad guldring. Det kostade drygt 200 kr har jag för mig och då tog de så mycket de kunde då det är svårt att förminska en ring utan att ringformen ändras. Enligt dem var det lättare att göra en slät ring större än att förminska den."
Källa:
http://www.brollopstorget.se/Forum-1-30/m1014903.html

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)