webForumDet fria alternativet

Behöver filmtips!

Film & TV

62 svar · 2 592 visningar · startad av richardjoha · sida 2 av 4

Frågan, av richardjoha

Goddag! Är grymt sugen på att se någon riktigt bra rulle..Men kan inte komma på någon bra, känns som man har sett alla nya och så.. skulle behöva lite tips i alla fall..

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 2005314 inlägg

Usual Suspects (De Misstänkta)
Mycket bra film i mitt tycke.

-"Well, I believe in God, and the only thing that scares me is Keyser Soze"

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

phred skrev:

Usual Suspects (De Misstänkta)
Mycket bra film i mitt tycke.

-"Well, I believe in God, and the only thing that scares me is Keyser Soze"

Inte illa alls! Ett bra tag sen jag såg den. Kanske dags igen.

Medlem sedan maj 2001966 inlägg

En film som hamnat i skymundan, men som verkligen är sevärd är "The Terminal".
Huvudrollen spelad av Tom Hanks och filmen lite i stil med "Forrest Gump" och "Cast Away".

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Om man vill se lite gamla klassiska filmer som är roliga för att de är... tja, konstiga, så rekommenderar jag Zardoz och Barbarella. :e

Är det någon som sett Interstate 60 ?? Riktigt skön rulle! (y)

Medlem sedan feb. 2004489 inlägg

Zardoz (som Fia nämnde) ska absolut inte ses som en rolig film. En högst samhällskritiskt film. Har du sett och förstått den så är den det kraftfullaste debattverktyg du någonsing kommer ha i en politik/samhällsskick-diskussion. Att Sean Connery är halvnaken, runtspringandes i oranga kalsingar, är en ren bonus.

Andra saker som rekommenderas till dig, i rangordning:
Bli medlem på filmtipset.se och oroa dig aldrig mer över att du inte vet vilken film du skall se imorgon.
Se Brazil
Se Repulsion
Se Zardoz
Se Chinatown
Se Delikatessen
Se Elefantmannen
Se Djävulsk Gisslan (även kallad Cul-de-sac)

Medlem sedan dec. 2005655 inlägg

Vilken Brazil menar du?

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Syd skrev:

Zardoz (som Fia nämnde) ska absolut inte ses som en rolig film. En högst samhällskritiskt film. Har du sett och förstått den så är den det kraftfullaste debattverktyg du någonsing kommer ha i en politik/samhällsskick-diskussion. Att Sean Connery är halvnaken, runtspringandes i oranga kalsingar, är en ren bonus.

Men "rolig" känns som ett kraftfullare säljargument än "samhällskritisk"! För mig kom samhällskritiken som en bonus. :OO

The Game är ju annars en klockren rulle...

Medlem sedan feb. 2004489 inlägg

Lizard King skrev:

Vilken Brazil menar du?

Av Terry Gilliam. Alltså inte den lättsinniga musikalen ifrån 1944. Den Brazil som Terry gjort anser jag vara en av de bästa filmer som gjorts.

När jag nu gått igång och börjat tjattra om film så kan jag likväl lista några mindre kända filmer som ändå folk borde ta sig tid och se.

Flesh Gordon (gladporrsversion av Flash Gordon, fruktansvärt roligt)
Crippled Masters
Eight Diagram Pole Fighter
El (Torments) & Ensayo de un Crimen

Om vi ska gå in på mindre kända filmer kan jag rabbla upp listor hela natten. Provokativa filmer är ju roligast, och det är oftast dessa som är ovanliga också. Gillar sådant. Vet dock inte hur du ställer dig till sådant.

Som jag nämnde innan finns ju Devils Experiment. Utöver den finns det två andra ganska underhållande filmer i GP-serien. Den första jag tänker på är Mermaid In A Manhole som nog får klassas som en av de mest bisarra filmerna som gjorts. Handlar om en kille som hittar en sjöjungfru i en kloak. Det bisarra i filmen är dock inte att det handlar om en man och en sjöjungfru, utan snarare faktumet att han tar med henne hem och förvarar henne i sitt badkar. Hon börjar sedan ruttna, och tja, det är typ storyn. Ganska sjuka scener där han rensar den ruttna sjöjungfrun som nu ser hemsk ut utan bland annat skinn på sin kropp. Som sagt, den är ganska sjuk. Dock kan man ju inte låta bli att se det roliga i det hela, då storyn trots allt är totalt snedvriden. Den tredje i GP-serien som är värd att rekommendera är Flowers of Flesh and Blood som är lite av samma tema som Devils Experiment - båda har också misstagits för att vara snuff-filmer. Blod, splatter och tortyr. Typ. Inte lika välgjord som Devils Experiment dock, och det finns knappast något i den här filmen som överträffar scenen i Devils Experiment där de punkterar hennes öga. Den scenen är nog den mest omtalade inom undergroundsplatterkretsar.

En annan som också misstagits för snuff-film (eller i alla fall för att vara på riktigt), och som därför innehar lite extra charm, är Cannibal Holocaust som du säkerligen har hört talas om. En del djurscener i den som är på riktigt dock, men alla scener som det är människor inblandade är i alla fall skådespel. Ganska sjuka saker, "Impaled women"-scenen är väl en klassiker om man nu ska prata om den här filmen, innehåller lite annat såsom ritualmord/-abort som också kan uppfattas som rejält sjukt av oss. Men det är ju lite av charmen det med. Det som är lite småroligt med filmen är att den faktiskt är 25 år gammal och att de ändå bara lyckades med typ två-tre uppenbara fel (vad jag har sett/hört). Välgjord för sin tid, det måste den ju varit eftersom regissören fick dra med sig skådespelarna på någon gala för att övertyga folket att skådespelarna faktiskt fanns, och att det alltså inte var snuff.

Baise Moi är ju en ganska speciell film också. Lite väl överdriven med alla de scener där folk skjuts titt som tätt, men ändå får man smaka på en ganska så smutsig verklighet när man ser den. Våldtäkter och våldsorgier kanske kan sammanfatta den, vad vet jag.

Den sista rekommendationen för kategorin provokativt ikväll får bli Ed Gein (In The Light Of The Moon) som berättar historien för oss om vår tids förmodligen sjukaste person - Ed Gein. Vet inte hur belästa alla är angående ämnet, men för de som inte vet var Ed Gein en seriemördare, som dock endast mördade två människor vad man vet, och tillverkade föremål av liken bland annat. Han grävde även upp lik och var nekrofil, gjorde även föremål av dessa lik. Var även kannibal. De andra Ed Gein-inspirerade filmerna (som Psycho t.ex. där mördaren ifråga förvarar sin mor hemma) fungerar också, men den här är lite mer smutsig.

För de som kanske inte underhålls av den här typen av filmer finns det ju lite mer lättsamma filmer. En film jag kan rekommendera är Traffic - en av mina favoritfilmer, det har den varit sen jag fick den. Tar upp ett stort problem i USA; knark. Handlar om poliser på gränsen till Tijuana/Kalifornien, där mycket av knarket kommer ifrån. Om man gillar den kan man ju även spana in miniserien Drug Wars som, enligt den svenska framsidan, har inspirerat till Traffic. Inte helt omöjligt enligt mig efter att ha sett miniserien som består av tre delar på totalt 4.5 timmar.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Cassady skrev:

Är det någon som sett Interstate 60 ?? Riktigt skön rulle! (y)

Hur cool som helst! "As I say, messing with people's heads can be a lot of fun. You should try it." :e

Se den!

Vilka filmer hyrde du sen?

Medlem sedan okt. 2005787 inlägg

silfver skrev:

Hur cool som helst! "As I say, messing with people's heads can be a lot of fun. You should try it." :e

Se den!

Vilka filmer hyrde du sen?

jag såg Midnight Express.. den var riktigt bra.. i kväll ska jag se Ghetto Blaster...

richardjoha skrev:

jag såg Midnight Express.. den var riktigt bra.. i kväll ska jag se Ghetto Blaster...

Haha... Ghetto blaster. Klassiker! :birp

Cassady skrev:

hehe, jag smygkollade typ 2 minuter mitt ifilmen och då var det en niggah med nappar i håret som juckade när han sköt med pistol... galen film?

ser med spänning fram emot tittandet :)

Cassady skrev:

Tråkigt att du inte ens kan kalla din lilla "klassiska" film för originaltiteln, utan kör med något fattigt Blockbuster-alternativ från Danmark.

hehe, jag smygkollade typ 2 minuter mitt ifilmen och då var det en niggah med nappar i håret som juckade när han sköt med pistol... galen film?
ser med spänning fram emot tittandet

Jo det är en ganska galen film. Dock inte galen som t.ex. Guinea Pig, utan galen som i rolig.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

richardjoha skrev:

jag såg Midnight Express.. den var riktigt bra..

Skitbra film!!! Det är så man verkligen lider med grabben... usch ja... också lyckades han fly som på ett bananskal... visst liknar han Brad Pitt lite?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Lizard King skrev:

Tråkigt att du inte ens kan kalla din lilla "klassiska" film för originaltiteln, utan kör med något fattigt Blockbuster-alternativ från Danmark.

Jag trodde den hette "Ghetto Blaster", har aldrig hört det där du skrev... :) ...sjuk film

Danny skrev:

Skitbra film!!! Det är så man verkligen lider med grabben... usch ja... också lyckades han fly som på ett bananskal... visst liknar han Brad Pitt lite?

Lite Brad Pitt kanske ja :D

Lizard King skrev:

Med tanke på att jag knöt an till föregående inlägg är det väl lämpligt att använda samma titel? Och vem gör sig besväret att skriva ut hela den långa titeln? Vi snackar trotts allt "skräp"film. Det är ju inte direkt så att jag kallar Hamlet för "den där med snubben i trikåer"...

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)