webForumDet fria alternativet

Flygande Jacob!

Småprat

13 svar · 933 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hello!

Åt precis nere på lunchrestaurangen i Solna Access.
Där bjöds det på "Flygande Jacob" En rätt jag aldrig hört talas om, som dessutom hade intressanta ingredienser. Eftersom jag inte var sugen på pannkakor elelr veggie, så testade jag den!

Den var häpnadsväckande god, mycket bättre än förväntningarna! :)
Blev en trevlig överraskning!, någon annan här som har testat på en "flygande jacob"?

PS. Det kanske är eget recept? Därav namnet, vad vet jag. Någon som kan verifiera?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Flygande Jakob är en väldigt vanlig rätt.

Dessvärre är det så att banan, jordnötter och ananas inte under några förutsättningar får finnas i mat, och är det dessutom så att mer än en av dessa ingredienser finns i samma rätt, då skyr jag den som pesten! :)

Jag gillar alltså inte Jakob. :)

Mvh

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

@nders skrev:

Flygande Jakob är en väldigt vanlig rätt.

Dessvärre är det så att banan, jordnötter och ananas inte under några förutsättningar får finnas i mat, och är det dessutom så att mer än en av dessa ingredienser finns i samma rätt, då skyr jag den som pesten! :)

Jag gillar alltså inte Jakob. :)

Mvh

Jordnötterna var externa, och även jag tyckte det skulle bli för mycket!
Men banen var faktiskt god, även om jag hade förväntat mig manuell demontering av banarnerna, men dom fick stanna kvar, då dom passade i maträtten! :)

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Varianten på jakob utan annanas är god :) Så jag fullkomligen avskyr annanas. Föråt mig på annanas som barn.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag har aldrig ätit den med ananas. Jordnötter, banan, kyckling, bacon, ris, grädde och chilisås är väl det viktigaste som brukar vara i. Mycket gott, men namnet på maträtten blir jag inte klok på.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag har aldrig ätit den med ananas.

Jag menade inte att det var ananas i Jakob, bara det att det är den tredje av de tre prylarna jag anser inte får förekomma i mat. Ananas är alltså off topic. ;)

Mvh

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

M.Cheraghi skrev:

någon annan här som har testat på en "flygande jacob"?

Säger så här; jag har jobbat på SEB! En annan rätt som ofta serverades i personalmatsalen var Wallenbergare.

Jag gillade ingen av dem.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Flygande jacob är ju underbart gott.
Och banan och jordnötter är goda ingredienser.

red/ Lägger till en länk till receptet då det är både gott o lättlagat.
http://www.yle.fi/matochfritid/recept.php?id=372

Medlem sedan dec. 2005655 inlägg

Japp, en av mina favoriträtter.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Ja, den serverar ju lunchresturanger ganska ofta.
Jag tycker dessutom det är väldigt gott.

Medlem sedan maj 2000252 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Jordnötterna var externa, och även jag tyckte det skulle bli för mycket!
Men banen var faktiskt god, även om jag hade förväntat mig manuell demontering av banarnerna, men dom fick stanna kvar, då dom passade i maträtten!

"manuell demontering av bananerna" hahahaha, det märks att det här är ett webforum!
Det är därför jag gillar att hänga här, så är det bara

Medlem sedan jan. 2004678 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Det kanske är eget recept? Därav namnet, vad vet jag. Någon som kan verifiera?

Jag vet inte så mycket mer än att det var en _pilot_ vid namn Jakob som uppfan rätten. Därav namnet Flygande Jakob.

Och fy bubblan så gott det är!

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Flygande Jakob är överskattat.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Jag gillar den och den serverades även i skolan när jag gick på gymnasiet, dock var det utan jordnötter i och kallades därför "Flygande Hugo" av eleverna först, vilket matbespisningen tog efter...

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)