webForumDet fria alternativet

Kölhalning

Historia

6 svar · 708 visningar · startad av carl_x

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg
Frågan#1

Hur gick egentligen en kölhalning till? Personen som skulle straffas blev fastbunden i ett rep och blev slängd överbord och sen dragen fram och tillbaka under kölen från sida till sida. Men hur fan lyckades man få repet under kölen så att man kunde dra personen till andra sidan på skeppet?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Gissningsvis började man dra ner repet vid båtens för, och sedan vidare ner under kölen.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

precis, har också funderat på det där några gånger :) ...det måste ju rimligtvis varit så att man lade ut repet i fören ja.
Men kölhalning är väldigt farligt har jag läst, t ex kan kroppen bli helt uppskuren av alla musslor och grejjer som sitter på kölen. Så det vill man nog inte råka ut för :)

Medlem sedan maj 2000252 inlägg

Att kölhalning är farligt gissar jag är som själva grejen med det. Det var nog knappast något som sjörövarna höll på med för att det var skojigt :-)
-"Rensa bort musslorna Long John för nu ska här kölhalas!"
-"Aj aj kapten!"
-"Sån god idé kapten, vi vill ju inte att tjyven ska skrapa skinnet"

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Men jag menar, det var ju inte ett straff för att grabben glömde skura toagolvet eller nåt, det var rätt grymt ja...

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

UlfT skrev:

Gissningsvis började man dra ner repet vid båtens för, och sedan vidare ner under kölen.

Jo, så var väl min gissning också. Ville bara höra med nån annan...

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Kan bekräfta. Fick höra historier om det av våra befäl under något nattpass på gladan under förra sommaren. Man drog under en tamp från SB till BB och hade gott om tamp på vardera sida. Sedan fäste man personen i fötter och armar och drog bara i motsatt sida tills han kom över vattenytan. Då drog man tillbaka.

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)