webForumDet fria alternativet

När kan man få A-Kassa?

Privatekonomi

4 svar · 1 679 visningar · startad av richardjoha

Medlem sedan okt. 2005787 inlägg
Frågan#1

När kan man få A-Kassa?

Detta är kanske inget att sträva efter... men jag har i alla fall fått ett vikariat på 6 månader.. har för mig att om man har vart fast anställd i minst 6 månader får du 80% av lönen..

har jag rätt`?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Du måste vara med i A-kassan i ett (1) år innan du kan få A-kassa. Sen måste man jobba ett visst antal dagar under det året. Kolla på ex. https://www.alfakassan.se

ok tack

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Jag kan berätta av egen erfarenhet. Är tjugo och skrev in mig på arbetsförmedligen i januari, tre månader senare sa min handläggare att jag kunde söka alfakassa, sagt och gjort. Började "stämpla", fick deltidsjobb och gick med i handels. Ringde alfakassan och ams och berättade att jag är medlem hos handels. Då skickade Alfakassan övergångsbesked osv. Så nu ska jag söka a-kassa hos Handels. har jobbat lite över 6 månader deltid nu.

medialabs skrev:

Jag kan berätta av egen erfarenhet. Är tjugo och skrev in mig på arbetsförmedligen i januari, tre månader senare sa min handläggare att jag kunde söka alfakassa, sagt och gjort. Började "stämpla", fick deltidsjobb och gick med i handels. Ringde alfakassan och ams och berättade att jag är medlem hos handels. Då skickade Alfakassan övergångsbesked osv. Så nu ska jag söka a-kassa hos Handels. har jobbat lite över 6 månader deltid nu.

det låter helt ok... måste jobba på detta lite :P för man vill ju inte gärna stå där med ballen i brevlådan ...

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
144 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
143 ms — ändringar (db)