Altså beror på under vilken del du hamnar under
Du kan kolla på https://www.sef.se också vilket är mitt fack (Svenska elektriker förbundet)
Vi har olika beroende på vilket område du jobbar innom
18 svar · 6 541 visningar · startad av M.Cheraghi
Tjenixen, jag har sökt lite på google och kollat lite på https://www.eio.se angående kollektivavtal för elektriker. Men jag har inte hittat något vettigt.
Så jag undrar om det är någon som vet något om det. T.ex Löner, hur mycket får man som lärling? hur många arbetstimmar måste man arbeta för att ha betat av lärlingsperioden? Vilken lön för får man efter det?
10-4 over and out!
Altså beror på under vilken del du hamnar under
Du kan kolla på https://www.sef.se också vilket är mitt fack (Svenska elektriker förbundet)
Vi har olika beroende på vilket område du jobbar innom
Lärlingsperioden är väl ungefär 1 år. Men du ser ju där på papprena där du redovisar vilka arbetsmoment du gjort, vilka som är kvar osv. Där står det hur många timmar man måste ha inom respektive område. För du fyller väl i en sådan blankett!!!?? Det är rätt viktigt, själv höll jag på att fumla bort det där för det var ingen som berättade om det när jag började som elektriker...
Jag har inte börjat ännu, jag börjar efter årsskiftet, ska möta upp chefen och skriva på arbets grejjer osv, men jag vet att han följer kollektivavtal då jag praktiserat på firman tidigare och hört från de övriga anställda osv. :)
Jag är bara ute efter lite information sådär i förväg! :)
checka här:
http://www.ecy.com/
Det är dom som utfärdar certifikatet. Kolla där på lärling/blanketter, ser ut att finnas mycket info där, bland annat den där blanketten man ska fylla i som jag pratade om...
Gå med i facket nu
ifall nått händer så får du börja stämpla du måste ju va medlemm i 1år innan du får stämpla
Samt håll låg profil om facket snacket på företaget oftast inte så uppskattat av översittarna
jag har aldrig varit i något fack... Fack It!!! :)
Danny skrev:
jag har aldrig varit i något fack... Fack It!!! :)
Hoppad du e med i A-Kassan
Annars är ju facket som dendär drulleförsäkringen man aldrig skaffade
Kan verka onödig men sen händer de nått o du står helt ensam mot ett företag eller liknande
Skulle firman hålla på å jävlas med mig skulle jag ändå inte vilja jobba kvar där, men visst, det man isf skulle få rätt till, nu när man inte har några fallskärmsavtal, det vill man ju isf ha, men det får man hoppas löser sig då. Jag är med i alfa-kassan, har just betalat årsavgiften på 670:-
?
Är du bara med i alfa ?
då får du ju bara Alfakassa typ 3k i mån
Hela avgiften för A-Kassa ligger ju på runt 1400kr år Du bör kolla upp din försäkring vad du får ut av den
Ja jag är bara med i @, men det är skillnad om man är ansluten eller inte, nu när jag är ansluten är det bättre villkor än förut när jag inte var ansluten, det var ju inte 3k i månaden, men det dubbla kanske, räckte för mig iofs, men som sagt, nu när jag är ansluten och betalar pengar så är det annorlunda, har inte kollat upp vad det som gäller dock...
Alfakassan är som vilken A-kassa som helst. Hade Danny tittat lite närmre på räkningen så hade han sett att det var för ett halvår. :)
Nicrosoft skrev:
Alfakassan är som vilken A-kassa som helst. Hade Danny tittat lite närmre på räkningen så hade han sett att det var för ett halvår. :)
Shit! Det var ju bara för ett halvår, usch vad dyrt det blivit då! :) ...jag brukar inte kolla så noga, bara betalar jag... :) ...har för mig det var 400 kr när jag anslöt mig från början...
Lärlingsperiod: 1600 timmar (~ 1 år)
Lön
1'a året ~13 000
2'a året ~16 000
3'e året ~19 000
Om jag inte minns fel! :e
Precis. Ungefär nåt åt det hållet. Men sedan finns det väl 4:e och 5:e året också!? Innan man är fullbetald menar jag...
Danny skrev:
Precis. Ungefär nåt åt det hållet. Men sedan finns det väl 4:e och 5:e året också!? Innan man är fullbetald menar jag...
Jajjamensan, men lönerna stiger inte lika kraftigt, dom går nog upp i ganska så lugn takt helt enkelt!
M.Cheraghi skrev:
Jajjamensan, men lönerna stiger inte lika kraftigt, dom går nog upp i ganska så lugn takt helt enkelt!
Mja. Det är det ju det som är värst, dom stiger inte alls när man väl är fullbetald efter 5 år eller vad det är. Det enda man kan göra då är att skaffa sig högre utbildning, om man t ex har ingenjörsexamen och jobbar som elektriker, då får man bättre betalt än en vanlig elektriker :)
om man t ex har ingenjörsexamen och jobbar som elektriker, då får man bättre betalt än en vanlig elektriker
- Som arbetsgivare skulle jag definitivt undra varför man gjorde ett dylikt val.. ? ;)
haha... du kan tro att vissa undrar... själv pluggar jag för att jag vill ha något att utvecklas med... jag vill kunna ta ett schysst teknikerjobb för att lära mig mer och kanske glida in på nåt mer avancerat så småningom... men som det är nu skulle jag gärna jobba som vanlig serviceelektriker eller något bara...