webForumDet fria alternativet

Mina i Göteborgs hamn

Historia

17 svar · 916 visningar · startad av Nickemannen

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg
Frågan#1

Ja dom har hittat en mina från andra världskriget som har tagits upp av ett par fiskar som nu ligger i hamnen i gbg.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=247359

Frågan är om man kan ta sig till skolan på Lindholmen då dom stängt av hamnen brevid.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Älvsnabben kan du iallafall inte ta.
http://vasttrafik.se/internet.aspx?desktop=734&navigator=52&language=1053&open=52&locationId=&menu=0&viewpub=trafikInfo:394

Stena-båtarna kan inte heller lägga till i hamnen utan dom får vänta ute till havs. ;)

Själv bor jag 300 meter utanför avspärrningarna men jag duckar för säkerhets skull.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Har ett par fiskar simmat upp med en mina? :q :moose

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Nog för att jag tycker att götelaborgare är konstiga, men att ta med sig en mina in till kaj? Dom kunde väl ankrat ute till sjöss nånstans och anropat polisen därifrån.

Vad trodde dom att dom skulle göra med en mina inne vid kaj :q Sälja den som dagens räkfångst :q :stud

bewern skrev:

Nog för att jag tycker att götelaborgare är konstiga, men att ta med sig en mina in till kaj? Dom kunde väl ankrat ute till sjöss nånstans och anropat polisen därifrån.

Vad trodde dom att dom skulle göra med en mina inne vid kaj :q Sälja den som dagens räkfångst :q :stud

Har du sett hur minan ser ut?
Det är liksom inte en stor bomb med texten "Mina!" på.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Dessutom:

Aftonbladet.se skrev:

Minan upptäcktes inte förrän båten kom in till fiskehamnen i centrala Göteborg och behövde hjälp av en truck för att lyfta upp den tunga trålen.
- När de kontrollerade trålen fick de syn på föremålet och trodde att det var en bomb, säger tillförordnad kommissarie Geir Hogstad vid krimjouren i Göteborg.

Man kan nog inte skylla det på dumhet. :)

Men lustigt ändå att de inte lyckades detonera bomben på vägen hem eller vid avlastningen. Den kan inte vara så känslig - eller så kanske den är defekt.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Flyttad från Caféet!

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

bewern skrev:

:OO Och du säger att Göteborgare är konstiga. :L

Compusa skrev:

:OO Och du säger att Göteborgare är konstiga. :L

Ja. Jag har ännu inte hört talas om att folk från någon annan stad bogserat in en mina "mitt inne i stan". :bla

Web-Tor skrev:

Har du sett hur minan ser ut?
Det är liksom inte en stor bomb med texten "Mina!" på.

Det jag har sett av minan går inte att förväxla med någon fisksort jag känner igen. Men du kanske har namnet på nån fisk som man kan förväxla med minan. ;)

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

silfver skrev:

Men lustigt ändå att de inte lyckades detonera bomben på vägen hem eller vid avlastningen. Den kan inte vara så känslig - eller så kanske den är defekt.

Defekt kan den mycket väl vara efter så många år. Sedan är frågan hur känslig en sådan mina behöver vara. Idén är ju att den ska explodera när ett stort fartyg kör på den. Det tjänar inte mycket till om den exploderar för att den får ett fisknät över sig.

bewern skrev:

Det jag har sett av minan går inte att förväxla med någon fisksort jag känner igen. Men du kanske har namnet på nån fisk som man kan förväxla med minan. ;)

Har du hört talas om det finns mer i havet än bara fisk?

ulfT skrev:

Det tjänar inte mycket till om den exploderar för att den får ett fisknät över sig.

Fast sedan lyfte dom ju hela lasten med en truck och lade minan på marken också.

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

haha mycket humor här :P

På nyheterna sa de att de inte visste att det var en mina som de bogserade på utan bara något tungt som de inte fick upp utan var tvungna att bogsera in trålen i hamnen för att kunna ta upp det. De sa att de bogserat på en mina tidigare men att de då upptäckte det och att den föregående minan kunde desarmeras tillhavs.

Borde de då inte lära av gamla erfarenheter att det nog är en mina? Och om de inte kunde få upp minan i båden för att den var för tung hur tunga fångster med fisk gör de då? :)

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Borde de då inte lära av gamla erfarenheter att det nog är en mina?

Men oftast är det ju knappast en mina (antar jag, eftersom det ändå är rätt sällan det står om sånt här i tidningarna), utan snarare bara ofarligt skrot. Att tillkalla militära bombsnubbar så fort nån råkar få nåt tungt i nätet är ju inte en bra lösning.

Borde de då inte lära av gamla erfarenheter att det nog är en mina? Och om de inte kunde få upp minan i båden för att den var för tung hur tunga fångster med fisk gör de då?

Senaste dom fick en mina i nätet var tio år sedan... Du menar att dom ska tillkalla militären varje gång dom får upp en sten, en tunna eller något annat tungt?

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Haha, ja det vore väl kul kanske!

*Dagens min-händelser i Göteborgs hamn* kanske man borde införa i GP :D

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Web-Tor skrev:

ulfT skrev:

Det tjänar inte mycket till om den exploderar för att den får ett fisknät över sig.

Fast sedan lyfte dom ju hela lasten med en truck och lade minan på marken också.

Det är fortfarande inte i närheten av en pansarkryssare som kör på minan.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Tycker minan ser ut som en muffin i jätte-format.

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)