jepp, den rockar och startar igen efter nyår :D
http://www.tv.com/battlestar-galactica-2003/show/23557/summary.html?q=battlestar
varför se den på TV:n i kass kvalite när man kan tanka ner den med 5.1 ljud :D
76 svar · 4 992 visningar · startad av His Divine Shadow
Har just sett den nya version av den gamla 1970-tals serien "Battlestar Galactica".
Den är totalt olik den första serien, jag kan tillochmed säga att den är unik bland sci-fi serier. Den är hård och brutal, och karaktärerna är fokusen på serien, inte det faktum att den är i rymden och har rymdskepp och robotar, jag måste säga att på den biten påminns man mest om en amerikansk 'carrier', lite JAG känsla över det hela, men bättre.
Kort sagt, denna serie är otrolig, den har gått från en dålig och kampig 1970-tals sci-fi show till nånting som har bättre historier och drama än.. ja allt annat jag sett. Bästa serien på TV just nu i min mening.
Serien börjar med en mini-serie och fortsätter sen i två och en halv säsonger, den första säsongen har 11 avsnitt och den andra 10 än så länge, vi borde få 10 till på andra säsongen(som börjar den 6: januari 2006) och en tredje säsong har bokats också.
Tvyärr ser vi den inte här i sverige/finland så om man vill ha den måste man antingen skaffa på nått annat vis eller köpa DVD. Eller... så skriver du till SVT, TV3/4/5 osv. och frågar att dom tar upp denna show. Och att dom lägger den på en riktig tid, detta är nått som jag tror kan fånga allas intresse, inte bara nördar. Faktiskt, om du är en sån som gillar 'squakey-clean' looken i Star Trek med dess ikoniska 'larger-than-life' karaktärer och teknologidrivna plot så kommer du att hata BSG. Också, förvänta dig inte 1970-tals serien pånytt, detta är annorlunda, bättre och mognare. Det finns inga lasergevär eller utomjordingar eller liknande, det är en hård och realistisk look med vanliga vapen och missiler som gäller.
Tio stjärnor av fem möjliga!
http://www.scifi.com/battlestar/
EDIT:
Hmm, hittade en liten animation från första avsnittet, våldsamt:
http://img112.imageshack.us/img112/8814/eatflashlight9oo.gif
jepp, den rockar och startar igen efter nyår :D
http://www.tv.com/battlestar-galactica-2003/show/23557/summary.html?q=battlestar
varför se den på TV:n i kass kvalite när man kan tanka ner den med 5.1 ljud :D
Mycket bra serie :)
Och det är förresten 13 avsnitt i säsong 1, 15 om man skulle räkna miniserien. :P
Gillar Startrek serierna, men BSG klår dem definitivt.
Jag lyckades se den där miniserien av en slump (den med två avsnitt va?). Jättebra! (y) Kommer bli mitt nya substitut för ST Voyager. Om den nu börjar sändas här nångång... :( Får nog skicka mail jag med.
. :)
Tack HDS, nu har jag äntligen något att se fram emot.
Visst går det många bra serier, men en bra Sci-fi serie har jag inte sett på länge.
Så nu ska jag undersöka om den här är något för mig, vilket det verkar vara.
Koplik skrev:
. :)
Tack HDS, nu har jag äntligen något att se fram emot.
Visst går det många bra serier, men en bra Sci-fi serie har jag inte sett på länge.
Så nu ska jag undersöka om den här är något för mig, vilket det verkar vara.
The 4400 är ju oxå bra och inom "sci-fi" går på TV3 för övrigt :)
Battlestar Galactica är min favoritserie sen ett tag tillbaka. Den är verkligen så olik dem andra Sci-fi serierna som man har sett. Den här är brutal i sin framtoning. Skönt sätt att avrätta den mänskliga varianten av Cylon. Genom en luftsluss.
Min top-5 lista.
Battlestar Galactica
Threshold
Invasion
Stargate-SG1
Stargate Atlantis
Jag har personligen blivit mera ambivalent emot "Cylonerna" efter att ha sett hur kolonisterna behandlar(och säkert behandlade) Cyloner i allmänhet, säger mycket om varför Cylonerna startade kriget emot Kolonisterna i första taget. Sen hejade jag starkt på Helo och Tyrol i avsnitt 2x10, Boomer är ju min favoritkaraktär. Ska inte vara mera specifik, vill ju inte att nån får vifft om viktiga storyelement i förtid.
Har faktiskt en rätt stor filstorlek på min DC queue för tillfället ;) Hoppas jag får se BSG avsnitten inom de närmsa åren med med mitt slöa 0.5 Mbits abonnemang.
Har du sett Firefly/Serenity, HDS? Har inte sett BSG än men på din beskrivining lät det väldigt likt Firefly som jag tycker är en väldigt bra sci-fi! Rätt kul att de kombinerar western/cowboy film med sci-fi. :) The 4400, som flera har sagt, är ju rätt trevlig den, men kanske inte så mycket handling utanför Jorden. Inga rymdskepp heller :(
Denna fredag börjar BSG visas igen i England och USA.
Såg det nyaste och färskaste avsnittet igår, skitbra! Nu måste jag vänta en vecka till innan jag får se fortsättningen :(
mm... :)
yhe rollover pig!
Missnöjd för första gången över helgens avsnitt. Tycker att slaget verkade för lätt, kändes som dom snabbspolade igenom det för att man skulle få se "avrättningen".
*snark* mer drama än action nu.. börjar bli lite trist.... :l
Jo men det borde komma en riktigt intressant episod snart.... vi får se hur allt ser ut från den andra sidan.
Sag den serien nar jag var i usa for ratt exakt ett ar sen. Var killen jag bodde hos som ville se det sa vi blev tvingade.
Om jag inte minns helt fel sa visade de 2 avsnitt pa public access, typ Fox, enbart for att man skulle bli sugen pa att se mer och resten visades pa sci-fi channel eller discovery eller natt sant.
Efter att sett de dar avsnittet lovade jag och svor mig sjjalv heligt att jag skulle ladda hem och titta pa det i Sverige. Men det glomde jag bort.
Vilken kanal och vilken tid visas det?
SciFi channel, itunes eller så kan man se den på så gått som alla torrent-sidor.
Tror faktiskt jag laddade hem ett avsnitt fran iTunes, som var gratis. Maste kolla efter.
blir bara mer och mer besviken *gråta* x(