webForumDet fria alternativet

Jag vill ha ett franskt mobilnummer

Mobiltelefoner

11 svar · 2 719 visningar · startad av dude

Medlem sedan aug. 2002386 inlägg
Frågan#1

Hej hej!
I vinter ska jag åka ner en hel del till de franska alperna och kommer då ta emot en hel del telefonsamtal från en massa folk. Då hade det varit finnemang om jag kunde ha ett franskt mobilnummer som folk kan ringa till så jag slipper betala en massa varje gång någon ringer upp mig, som jag behöver för tillfället om jag använder mitt svenska mobilnummer...
Därför undrar jag om någon har koll på om man kan få tag på ett franskt mobilnummer via nätet på något sätt? Det ska vara så billigt som möjligt då jag inte kommer ringa ut från det utan bara ta emot samtal på det...

Tacksam för alla svar jag kan få!!!!

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Det brukar vara en baggis att köpa ett kontantkort i vilken buik som helst.
Dvs, det brukar vara enklare att väntta till man är där.
Frankrike vet jag dock inte, men i de flesta GSM nät finns det.

Annars får du väl surfa runt lite de franska operatörernas sidor.
Din franska är väl förmodligen bättre än min (du skall ju vara där...)
Ex.
http://www.bouyguestelecom.fr/home.htm

/pebi

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det borde inte vara några problem. Brorsan har köpt kontantkort utomlands, visserligen i Italien, med samma syfte och det har fungerat utan problem.

Medlem sedan apr. 200497 inlägg

Kolla det här om det kan vara något...

Tack tack för alla svaren, inget löste väl helt mitt problem, men lite närmre en lösning kom vi allt :)

tyvärr är min franska ingen bra alls... :(

Jag kommer sammanlagt vara i frankrike tre veckor, så det känns jobbigt och teckna ett abonnemang för flera månader.
Jag behöver ju ett vanligt kontantkort, dock kan jag inte vänta och köpa det där utan behöver det redan innan jag åker dit så jag kan dela ut det till dem som jag vet kommer ringa mej....

Någon som kanske kan franska och vet nån bra sida kanske?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Köp det i Frankrike. Sedan besöker du närmsta internet-kafé och mailar numret till alla dina kompisar. Det borde du kunna fixa på en halvtimma eller mindre. :)

får nog bli som du säger UlfT, kan ju även spela in ett meddelande på mitt vanliga nummer där jag säger det nya nummert... :)

Det kostar väl inte mig något när nån ringer upp mitt Sverigenummer och kommer till telefonsvararen när jag är utomlands???

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

dude skrev:

får nog bli som du säger UlfT, kan ju även spela in ett meddelande på mitt vanliga nummer där jag säger det nya nummert... :)

Det kostar väl inte mig något när nån ringer upp mitt Sverigenummer och kommer till telefonsvararen när jag är utomlands???

Nope, du kan lämna det simkortet hemma, det är du som åker utomlands ;) inte ditt abbonemang, så det kostar inte mer. :)

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

dude skrev:

Har du med telefonen påslagen med det svenska kortet kan det bli dyrt. LÄmna svenska kortet hemma.

Men jag måste nog ha med mej simkortet så jag kan använda det på vägen dit och hem. (ska jobba där så därför kommer jag få mycket telefonsamtal...) Så jag kan inte lämna mitt simkort hemma, men jag kommer såklart ta ut det ur telefonen när jag sätter in mitt franksa simkort...

men då kan det väl ändå inte kosta något för att det ligger i frankrike avstängt som om det ligger i sverige!?!?!?!?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Är inte helt säker på det. Att det är du som betalar samtalet från Sverige är klart, liksom inspelningar till Telefonsvararen. Hur skall systemet veta att kortet bara ligger där utanför telefonen och därmed inte kosta dig något?
Detta skall nog din operatör svara på. Maila och begär besked så att vi får det klart för oss.

sålänge jag stänger av mobilen när den har täckning så ska det inte vara några problem tydligen :)

så det får bli å sticka in i första bästa tobakaffär och köpa ett kontantkort när jag kommer ner till franke :)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)