webForumDet fria alternativet

Kemifråga..

Matematik

6 svar · 4 807 visningar · startad av bymarie

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg
Frågan#1

Kan någon förklara för mig hur man förklarar frågan nedan?

Välj två grundämnen i periodiska systemet som tillsammans bildar ett salt. Förklara vad som händer när saltet bildas.

Tänkte välja att skriva om Kalciumsulfat eller Kalciumklorid. Men kemi är inte min starka sida, förstår rent ut sagt ingenting. Hur förklarar men reaktionen av grundämnena enklast?

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Enkelt exempel: Na+ + Cl- --> NaCl :

"Natrium är en metall som hör till grupp 1 i det periodiska systemet. Många förknippar natrium med dess häftiga reaktion med vatten som brukar demonstreras i skolan.

Klor är en gas som tillhör grupp 7 i periodiska systemet, det användes som stridsgas under första världskriget för att det skadar lungorna. Klor förstör bakterier och används för att rena t.ex. vatten i badbassänger.

När natrium och klor kommer i kontakt med varandra reagerar ämnena med varandra. Efter reaktionen kan man se ett vitt pulver, som är koksalt eller natriumklorid. Både natrium och klor är mycket farliga grundämnen var för sig, men när de reagerar med varandra bildas ett ofarligt ämne, som kan användas vid matlagning.

Vid reaktionen släpper natriumatomen sin elektron i sitt yttersta skal och kloratomen tar upp den, och lägger den i sitt yttersta skal. Då har både natriumatomen och kloratomen fått sina yttersta skal fyllda, vilket innebär att de har uppnått ädelgasstruktur. Natriumatomen har blivit en positiv natriumjon och kloratomen har blivit en negativ kloridjon. Nu har jonerna olika laddning, så de dras till varandra, och de ordnar sig i ett kubiskt kristallmönster som är utmärkande för natriumklorid. Formeln för natriumklorid är NaCl."
http://school.chem.umu.se/Experiment/179

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Bindningen mellan natriumjonen och kloridjonen kallas förresten för jonbindning. Samma sak händer när t ex kalciumklorid (CaCl2) bildas.

Om du tittar på elektronkonfigurationen för kalcium (du borde ha en tabell i din bok) så ser du att kalcium har två elektroner i det yttersta skalet. De kallas för valenselektroner. Om en kalciumatom ger ifrån sig de två valenselektronerna uppnår den sk ädelgasstruktur, vilket är optimalt ur stabilitetssynpunkt. Eftersom elektroner är negativt laddade kommer en kalciumatom som gett ifrån sig två elektroner att ha laddningen 2+. Jonen Ca2+ har bildats. (En jon är en atom som har avgett eller tagit upp elektroner.)

Ädelgasstruktur innebär att atomens yttersta skal har åtta elektroner. Kolla på elektronkonfigurationen för klor, Cl. Den har sju elektroner i det yttersta skalet. Om den tar emot en elektron till (från exempelvis en kalciumatom) så uppnår den den ädelgasstruktur. Samtidigt så blir kloratomen en negativt laddad jon, Cl-. Notera att en kalciumatom ger ifrån sig två elektroner. Det krävs krävs alltså två kloratomer för att "fånga upp" elektronerna.

Den positivt laddade kalciumjonen (Ca2+) och två negativt laddade kloridjoner (Cl-) dras till varandra (jonbindning) och saltet CaCl2 bildas.

Tack så hemskt mycket! Nu fick jag en väldig klarhet i det här! Fattar faktiskt lite för en gångs skull!!
Tack!!

Har en fråga till som jag inte riktigt vet hur jag ska formulera svaret på.. det är:

Varför sker det kemiska reaktioner?

Vad ska man svara på det? Ska man svara varför samarin upplöses i vatten? Eller vad, det står ju att naturen strävar efter kaos och oordning, men det kan väl inte vara anledning nog?

*kemi newbie*

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

I skolan lär vi oss att alla ämnen strävar efter att bli stabila, d.v.s. uppnå ädelgasstruktur. Därför vill exempelvis kalcium bli av med två elektroner eftersom den har två elektroner "för mycket" för att efterlikna ädelgasen argon (som har 18 elektroner och ett fullt skal med valenselektroner). När atomer blir av med elektroner uppstår reaktioner.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

bymarie: Faktiskt anses det där med kaos och oordning som orsaken till kemiska reaktioner. Man kan till och med räkna på det. :)

Man kan se det som två parametrar som slåss mot varandra, Entropi (dvs oordning) och Entalpi (intern energi hos ett ämne). En reaktion genomförs åt det håll man vill om man antingen kan få en entropiökning (större oordning) eller entalpiminskning (dvs den interna energin i ämnena som reagerar minskar och ämnet blir stabilare, och överskottsenergi avges i form av värme, ljus, rörelse och sånt)

När det gäller samarin i vatten är det främst reaktionen bikarbonat -> soda + koldioxid + vatten som man ser, dvs 2 NaHCO3 -> Na2CO3 + CO2 + H2O. Eftersom CO2 avges i form av gas, och eftersom en gas är betydligt mer oordnad än ett fast ämne som bikarbonat får man en entropiökning. Entalpin kanske är lite svårare att se bara sådär, men jag skulle tro att lite värme bildas under reaktionen. Det kan man ju testa själv om man vill. Det motsvarar iallafall en entalpiminskning (hos ämnena) och bidrar till att rektionen sker.

Anledningen till att samarinet inte reagerar i påsen har jag funderat lite på, och beror nog på att reaktionen jag skrev ovan inte är helt fullständig utan att det krävs lite vatten eller något för att starta upp reaktionen. Sen kan man börja titta på reaktionshastigheter och anledningen till att inte koldixodien, vattnet och sodan får för sig att bilda en brustablett spontant, men det blir en annan gång.. :)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)