webForumDet fria alternativet

Undersökning? Hur få tag på folk?

Studier & utbildning

5 svar · 449 visningar · startad av hp

Medlem sedan maj 2001787 inlägg
Frågan#1

Jag ska göra en undersökning av lite vetenskapligare karaktär och behöver därför ca 1000 personer i olika åldersgrupper och gärna från olika delar av landet som ska svara på lite frågor på en webbsida. Det får gärna vara personer med de mest skiftande bakgrunder för att resultatet ska bli så nära vad "svenska folket tycker".

Nu till mitt problem... Hur sjutton får man tag på dessa människor? Någon annan som gjort något liknande? Finns det någon betaltjänst för dessa typer av tjänster, eller hur går man till väga? Alla tips mottages tacksamt. Massmail är inte ett alternativ.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

https://www.quickwise.se kanske?

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Tråden flyttad från Caféet

mch magnusfeldth, moderator

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Om du gör det inom ramen för en utbildning borde de ha sätt att hitta undersökningsmaterial. :)

Annars är jag rätt säker på att sådan information kan köpas av företag som gör marknadsundersökningar, t.ex. Sifo eller liknande.

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

det måste ju göras på vissa speciella sätt för att resultatet ska anses statistiskt korrekt lr dyl .. dvs bortfall och så måste räknas med..
kan det inte så noga .. länge sen jag läste statistik på gymnasiet

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Kan du inte låta besökarna ange sin ålder innan de svarar så använder du svar från de åldersgrupper du behöver?

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)