webForumDet fria alternativet

Varm choklad...

Mat & dryck

5 svar · 527 visningar · startad av Rinaldo

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg
Frågan#1

Tänkte göra lite varm choklad så jag sökte i detta forum. Hittade bara ett recept som krävde vispgrädde samt blockchocklad.

Nu vet jag att det man med mjölk, kakao, socker kan göra alldelles utmärkt choklad för att slippa o'boy smaken.

Men hur mkt av varje; eller vilka proportioner?

Medlem sedan sep. 2005406 inlägg

Till en kopp (på ca 2,5 dl) brukar jag ta 1 tsk kakao och lika mycket socker. Men smaken är ju som baken, man får prova sig fram.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag brukar använda vispgrädde för att kakaon ska lösa sig lättare (det finns dock risk att man bara äter upp chokladgräddsmeten och glömmer att hälla på varm mjölk. ;))

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Efter att ha testat båda varianterna kommer jag hädanefter använda fridas :)
Främst då jag åt upp, inte allt av, chokladsmeten men tillräckligt mycket för att göra chokladen så svag att skillnaden till mjölk blev otrligt liten ;)

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Mr. N. skrev:

Jag brukar använda vispgrädde för att kakaon ska lösa sig lättare (det finns dock risk att man bara äter upp chokladgräddsmeten och glömmer att hälla på varm mjölk. ;))

Den varianten brukar jag också göra när jag har grädde hemma. Blir ju så gott! Fast det brukar oftast bli så att jag gör en röra som jag äter upp och sen ännu en omgång som jag gör mjölkchokladen av. :) Och har man glass hemma så är det jättegott att lägga i lite i chokladen. (y)

Medlem sedan sep. 2005406 inlägg

Det är ju underbart att lägga en klick hårt vispad grädde på toppen, plus lite riven Valhrona. :p

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)