Tänk dig att du tappat rörelseförmågan. Du ligger i en säng och kan inte sätta dig upp utan hjälp, inte gå på toaletten själv och måste få hjälp med att få i dig mat. Du vet också att du är rackarns gammal och förmodligen inte har mer än några få år kvar att leva.
Vad av följande två saker skulle du själv må bäst av att höra i den situation du befinner dig i:
- Att många av dina yngre vänner har det jobbigt i livet, med sjukdomar, familjekriser och liknande.
- Att många av dina yngre vänner har det bra och i stort sett är lyckliga i sin vardag.
Motivera gärna varför du tycker det ena eller det andra. Observera att det inte går att svara rätt eller fel på frågan, berätta bara vad du själv skulle tycka i en sån situation. :)
Jag förstår inte riktigt varför man skulle tycka motsattsen, att inte ens vänner ska må bra? Någon form av avundsjuka för att man själv är krasslig? Nej, viktigast av allt är att dom mår bra. De är ju trots allt de som byggt upp ens liv.
Jag förstår inte riktigt varför man skulle tycka motsattsen, att inte ens vänner ska må bra? Någon form av avundsjuka för att man själv är krasslig? Nej, viktigast av allt är att dom mår bra. De är ju trots allt de som byggt upp ens liv.
Det finns tyvärr såna människor... känner ett par... ;)
Hur jag mår speglas ofta av hur mina nära och kära mår. Om jag på ålderns höst får veta att mina vänner mår bra skulle det såklart ge mig värme och en liten livsgnista i alla fall. I så fall får man ju hoppas att dessa vänner kommer och besöker en. :)
Alltså. Det spelar väl ingen roll i vilken situation man är, rent generellt. Man mår ju alltid bäst av att höra positiva saker. Iaf på djupet. I mörka stunder då man kanske skulle kunna känna skadeglädje då kanske det skulle "kännas" bättre att höra nåt negativt om nån annan i sammanhanget. Men det är ju på ett ytligt plan det.
Jag kanske ska avslöja att jag också tror folk mår bäst av att höra positiva saker. Hamnade nyligen i en dispyt om just detta med en person som i mina öron inte gjorde annat än pratade elände för att hon ville att den drabbade skulle känna att hon "nog hade det ganska bra ändå". (Vi diskuterade alltså det här efteråt.) :l
Det beror väl kanske på hur man är som person, men själv tror jag att jag skulle ta illa upp av nåt sånt. Som om någon annans triviala (okej, inte alltid) olyckor skulle vara större. Å andra sidan så kanske jag inte skulle vilja höra hur underbart roligt den och den har för att de är ute i naturen varje dag, om jag visste att jag aldrig mer skulle kunna få komma ut i naturen själv. Äsch, jag vet inte... klurigt. Humörberoende också antar jag.
... Det beror väl kanske på hur man är som person, men själv tror jag att jag skulle ta illa upp av nåt sånt. Som om någon annans triviala (okej, inte alltid) olyckor skulle vara större. Å andra sidan så kanske jag inte skulle vilja höra hur underbart roligt den och den har för att de är ute i naturen varje dag, om jag visste att jag aldrig mer skulle kunna få komma ut i naturen själv. Äsch, jag vet inte... klurigt. Humörberoende också antar jag.
Det här tror jag på till 100%, vilket gör det gräsligt svårt att besvara frågan. Om jag var i den situationen, skulle jag verkligen vilja höra att mina bekanta hade varit på bal när jag inte kunde dansa mer? Tja... svårt att säga. Å andra sidan skulle jag nog föredra att höra att nära vänner hade hälsan och mådde bra framför motsatsen. Men detaljrikt med allt vad de gör... Jag vet helt enkelt inte!
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2