Lite genant, men vi brukar fastna på rim. Taxarna har hetat Pia, Fia, Mia och Zia... mammas nästa hund kommer med stor sannolikhet bli döpt Kia. Mina reproduktiva marsvin från barndomen var av rasen Teddy och då blev de naturligtvis döpta till Teddy, Freddy, Toddy, Froddy och Fredd. :e
Min pojkväns råttor har annars fått behålla namnen från uppfödarna, mer eller mindre (Nova, Grävlis, Selfie och Penny).
En orm hette snutte (4,5 m tigerpyton) och en hette putte (1,7 m Constrictor), döpta av förre ägaren. En annan döpte jag till jenny (2,2m tigerpyton) för att det var fint tyckte jag.
En alligator döpte jag till Sara efter en gammal flickvän.
En Stäppvaran döptes till Sune efter en gammal rektor för de var så lika. Båda gick liksom och lutade huvudet på sne och det var så tydligt att de var lika ;).
Bästa namnet var nog på min gröna leguan som jag döpte till Micke, det kom av att Michael hjälm spelade i rögle just då och vi hade en ramsa som gick: Micke hjälm e grön o vit *upprepande*. Eftersom leguanen var oerhört grön och att det kunde anas vissa vita detaljer var ju namnet givet.
En kanin jag köpte in som mat till snutte (en vädur på ca 3 kg) blev döpt till Eva, jag döpte aldrig "matdjuren" men denna kaninen blev inte uppäten, det gick flera tillfällen då jag försökte men det var som förgjort. Av någon anledning som jag än i dag inte kan förstå vande sig ormarna vid hennes doft och hon dog av ålderskrämpor ett par år efter att jag sålt av ormarna och ödlorna :)
En gång släppte jag ut foderdjur i köket, satte en platta för köksdörren och släppte in snutte för att äta. Då jag släppte in honom kom jag på att - FAN också, Eva är ju där inne med sin bur - jag hade glömt det...
jahaja, det var ju synd tänkte jag och gick in för att kolla så att allt gick bra (ibland måste man hjälpa till så att ormen inte blir skadad).
Döm om min förvåning då jag ser att snutte ligger med kroppen igenom kaninburen och attackerar foderdjuret, jag har aldrig varit med om maken, men det måste bero på att de kände igen hennes doft sen lång tid tillbaka.
En gång släppte jag ut foderdjur i köket, satte en platta för köksdörren och släppte in snutte för att äta.
Jag skulle aldrig kunna ha levande djur och släppa ut dem för att bli uppätna. :(
Mina två undulater heter Taiyo och Herkules. :e Taiyo var en del av ett solrosnamn som jag läste i en bok, det betyder "sol" eller "solar-" eller nåt liknande. Och hon är gul och min lilla sol, så det passade ju bra. :)
Och Herkules han har lite kombinationsnamn - eftersom min förre hane (ja, fågelhane alltså :P ) blev sjuk och dog så ville jag inte att han skulle göra det. Och Herkules var ju osårbar och stark och allt det där, ja ni vet. ;) PLUS själva punch-linen, hehe, jag kommer ju från Lidköping då... och där har vi ett lite speciellt förhållande till Hercules-plan, de har ju såna på F7 Såtenäs, och flyger lite lågflygning över stan ibland, eller fallskärmshoppning vid Hercules Boogie osv, så... vad passar bättre till min mästarflygare?? :L
En annan undulathona jag hade hette Decibelle... för hon kvittrade så högt. :) Sen var det Safir också (han var blå). Och en massa andra vi hade när jag var liten, Harry & Britta, Filip, Stina, Lindström och Lucifer......
Flisan, min största katt skulle från början heta Iso. Jag upptäckte dock snabbt att det inte var en hane, så jag fick tänka om. Eftersom hon är helt svart med gula ögon så blev det Flisan = Trädflisa, vild ladugårdskatt var hon dessutom (fråga mig inte hur jag tänkte :p).
Quentin, min andra än sålänge lilla kisse fick namn efter Quentin Tarantino. Mycket på grund av att han är totalt orädd, en liten kamakasikisse, vilket fick mig att dra den röda tråden till Tarantino och till hans många gånger brutala filmer.
Det var faktiskt jag som kom på namnet på vår hund - Midas heter han. Det kommer från den där mytologiska grekiska kungen som gjorde allt han rörde vid till guld (eller något i den stilen...).
Min katt hette från början Tisse, eller Tisse tass, det skiftade under en ganska lång period. Numera går han under namnet Tjockis sedan ett par år tillbaka. Världens hemskaste namn kan tyckas, men han är hur go som helst och han verkar inte ta illa upp! :P :e
Mina föräldrar döpte sin hund till Grynet, vilket jag aldrig har kunnat förlika mig med.
Hunden döptes om av mig i samband med en sök-vända i köket. Ni vet, en korvbit läggs på golvet och en rostfriskål vänds upponer och placeras ovanpå. När hunden då blir fullständigt vilsen och såg ut ungefär som en struts som har stoppat ner huvudet i sanden så föll sig det nya namnet självklart. Numera kommer hon när jag ropar "Pucko".
Katt 1: Pyret, 13 år, gammal krigsveteran med ärr som bevisar det och klor som rakblad, påminner om katten Greebo från Discworld, namnet vet jag inte hur vi fick faktiskt, hon var en vildkatt på runt 3 månader som vi fångade i en minkfälla.
Katt 2: Frida, 7år, pyrets dotter, morsan kom på namnet tror jag, allmänt sinnesjuk katt.
Katt3: Mulle, 3 månader, Fridas pojke, min systerson döpte honom till Mulle efter det där barnprogrammet, det skulle bli hans katt men hans mamma är allergisk så vi har honom istället.
Katt4: Otis, 3 månader, Fridas pojke, min mamma döpte honom, vi kallar honom också Sotis ibland, han är helsvart.
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2