Vatos Locos skrev:
Jag tycker naturligtvis att alla ska ha rätt att demonstrera, men just när det svinaktiga händelser från världskrigen som i första hand drabbade judar, så tycker jag det är ganska naturligt att de ska visa sin avsky emot nazismen och inte en massa dönickar som inte ens vet vad exempelvis Kristallnatten är.
Jag förstår ärligt talat inte din poäng? Spelar det någon som helst roll vilka det är som demonstrerar mot nazismen? Och hur vet du vilka kunskaper demonstrationsdeltagarna har eller inte har? Själv tror jag att de flesta som känner till datumet (och därför ger sig ut och demonstrerar) också känner till vad begreppet innebär. Det kan ju förstås vara pinsamt att ha en bristande allmänbildning, men för att demonstrera mot nazism och rasism behöver man egentligen inte ha en susning om kristallnatten, eftersom det inte på något sätt är avgörande. Man kan i princip vara emot den nazistiska ideologin utan att känna till Adolf Hitler.
Vatos Locos skrev:
Sedan om det var danskar eller ej som vandaliserade Mcdonalds är orelevant eftersom jag antar att det var någon grupp som stod som arrangör till det hela och då är det upp till dem att se till att de element som inte sköter sig inte får gå med i tåget.
Det relevanta är ju att det inte var arrangörerna som stod bakom vandaliseringen. Från HD-artikeln:
"— Det var hobbydemonstranter som åker runt och bråkar. Vi hade inte bjudit in dem. Vi använder aldrig våld som vapen. Vår kamp mot rasismen pågår alltid - inte när folk från Danmark åker hit och kastar stolar, kommenterar Kenny Hjälte, ombudsman för Ung Vänster, det som inträffade."
Skadegörelsen var idiotisk och har flyttat fokus åt helt fel håll, jag kan inte tänka mig att någon som engagerar sig och arrangerar en demonstration mot nazism blir nöjd och glad när något sådant händer.
Vatos Locos skrev:
Självklart så är det så, om vanligt folk ser att deras skattepengar går till att städa upp efter invandrare och vänstersympatisörer efter demonstrationer som urartat istället för till skola, sjukvård m.m. där jag tror att de är lättare att motivera en högre kommunalskatt oavsett partitillhörighet.
Danskarna var knappast invandrare, utan snarare på tillfälligt besök. Resten av demonstrationståget skötte sig och majoriteten av dessa var förmodligen svenska medborgare. Vilket ursprung de har är knappast relevant.
Vatos Locos skrev:
Det är väl allmänt känt att det finns många som anser att invandrare bara lever på bidrag etc. vilket gör att de som faktiskt arbetar kommer i skymundan och det kan ju inte vara bra om man skall hjälpa invandrare i samhället och se till att rasismen minskar, detta ger ju rasister argument för sina åtsikter.
Ja, men att många är kritiska mot invandring eller rent av rasistiska tror jag inte har så mycket med dylika demonstrationståg att göra. Annars tycker jag inte att det vänstersympatisörer du ska kalla korkade...
His Divine Shadow skrev:
Hur många vet att det är nån slags arbetar dag eller nått då?
Har du någon poäng får du gärna utveckla, jag förstår inte vad du menar?