webForumDet fria alternativet

Så ser han ut som våldtar

Medier & press

26 svar · 1 453 visningar · startad av Bire · sida 2 av 2

Frågan, av Bire

Ok, detta är en AB-artikel: <http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,726204,00.html> ungefär hälften av de misstänkta våldtäktsmännen i brottsstatistiken är invandrare eller har minst en invandrad förälder. Det finns en myt att svenska kvinnor blir våldtagna av utländska män. Så är det inte Tid för eftertanke.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Många våldtäktsmän känner offret.
Många våldtäkter är t.ex en jättefull tjej + en kille som är berusad och "tror" det är lugnt borra, och dagen efter anmäler tjejen.

Många associerar våldtäkter med brutala överfall och grov misshandel. Jag nekar dock inte till att sådant händer, för det gör det och det är även de våldtäkterna som uppmärksammas i media. Av 20 000 våldtäkter är 400 överfallsvåldtäkter utomhus. Dvs 2%.

Vad jag försöker säga är att 2% av alla våldtäkter är extrema medan restrerande är "lugna våldtäkter" eller vad man ska kalla det (Dock inte accepterade för den delen.) Dvs en hemmafest, folk super, en tjej super så att hon knappt vet vad hon själv heter, en annan kille som druckit och tappat en stor del av sitt omdöme kramas med tjejen, och tjejen är full och vet inte vad hon gör och kan inte få fram ett nej så dom har sex, och mannen bli anmäld för våldtäkt. Hade mannen vart nykter hade han nog haft bättre omdöme, kanske inte i alla fall, men i rätt många för att inte ha samlag med den tjejen.

Alkohol är bajs, om alla slutade supa skulle våldtäkterna minska så inått snusdosan!

Min vision!

Medlem sedan jan. 2004678 inlägg

I förra veckan så publicerades en artikel om alla våldtäkter i sthlm de senaste veckorna i SVD. Det har varit 12 stycker anmälda våldtäkter på 2 veckor i Stockholm. Av dessa var 10 stycken överfallsvåldtäkter. DVS ägde rum utomhus och offret kände inte gärningsmannen sedan tidigare.
Sedan kan man ju undra hur många det var som inte anmälde under den här perioden.
Det här är helt sjukt, jag tycker att det är läskigt som fan och är beredd att göra vad som helst för att hjälpa till att stoppa det här. Jag tror att det skulle räcka med mer folk (och gärna poliser) som vandrar omkring inne i stan (och då gärna nyktra människor också) och skapar en trygghet av att finnas, se och höra saker.

Eftersom polisen inte har resurser att patrullera runt överallt och vaka över människor, kan man inte starta medborgargarden? Samma princip som nattvandrare, att man är en grupp människor, ålder, kön och etnisk bakgrund är helt ovesäntlig sålänge alla är emot våldtäkterna. Sedan vandrar man runt i mindre grupper. Åker tunnelbana fram och tillbaks lite under fredags och lördagskvällar för att kunna skapa trygghet för kvinnor. Göra dom sällskap om dom är rädda. Se, lyssna och bara synas.

Jag skulle lätt kunna offra fredagskvällar och lördagskvällar för att få bot på det här. För såhär kan det inte fortsätta!

(självklart skulle ju detta inte bara stoppa överfallsvåldtäkter, utan också kunna skapa trygghet för att förhindra personrån som också är vanligt förekommande)

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

greggan skrev:

Eftersom polisen inte har resurser att patrullera runt överallt och vaka över människor, kan man inte starta medborgargarden?

Idéen är jätte bra, om den utförs på rätt sätt. Kan nog vara svårt att organisera en så stor rörelse (går åt mycket folk) att jobba ideellt och sträva åt samma håll utan att missgynna sin position. Lägga sig i för mycket eller egna sig åt fel saker. Räcker att bara ett fåtal i gruppen skulle göra så för att fälla hela projektet. Annars är idéen genial.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Bire skrev:

Ok, detta är en AB-artikel: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,726204,00.html

ungefär hälften av de misstänkta våldtäktsmännen i brottsstatistiken är invandrare eller har minst en invandrad förälder.

Det finns en myt att svenska kvinnor blir våldtagna av utländska män. Så är det inte

Tid för eftertanke.

Eller för omläsning...

Det finns en myt att svenska kvinnor blir våldtagna av utländska män. Så är det inte. Men benägenheten att anmäla blir större om det finns kulturella skillnader mellan de berörda, säger Christian Diesen, professor i processrätt.

KoTTeN skrev:

Idéen är jätte bra, om den utförs på rätt sätt. Kan nog vara svårt att organisera en så stor rörelse (går åt mycket folk) att jobba ideellt och sträva åt samma håll utan att missgynna sin position. Lägga sig i för mycket eller egna sig åt fel saker. Räcker att bara ett fåtal i gruppen skulle göra så för att fälla hela projektet. Annars är idéen genial.

Jo desvärre skulle nog en del inte klara av det. Men som jag tänkte var inte riktigt så att man bara skulle finnas för att ingripa, utan också för att förebygga. Bara att det finns folk ute skapar trygghet. Dessutom om man ser en tjej som ser lite orolig ut så skulle man ju bara kunna göra henne sällskap till bussen/tunnelbanan. Om folk i organisationen är klädda i jackor i en viss färg precis som nattvandrarna så vet folk på gatan att de här människorna finns här för oss. Förhoppningsvis skulle folk gå med som ser problemet, jag undrar hur många som skulle gå med för att utnyttja den position dom får, för det handlar om att offra helgkvällar.

Dessutom lär det ju finnas en hel del föräldrar som är oroliga för sina barn som skulle kunna ställa upp på en sån här sak.

visserligen finns ju redan nattvandrare, men för att vara en sådan bör man vara över 25 år. det jag strävar efter är mer att det ska finnas folk ute på natten, folk som håller sig nyktra och som inte roar sig åt att springa runt och skrika och slå på saker och folk, seriösa mogna människor helt enkelt. och nykterheten för att föregå med gott exempel. sedan spelar ju åldern ingen roll egentligen. skillnaden mellan natt och dag är ju inte ljus och mörker utan antalet och vilken typ av människor som är ute.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Helt klart. Synd bara att samhället (staten) i sig inte kan erbjuda något liknande, iaf ge stöd och hjälp. Nattvandring är väl helt ideelt?

Jo jag tror att det är helt ideelt. Men för att starta en grupp nattvandrare som ska ansluta sig så får man betala en avgift, och så behöver man gå en kurs om jag inte minns fel.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)