webForumDet fria alternativet

Begära hyressänkning för fel i lägenheten?

Juridik

23 svar · 1 020 visningar · startad av Decibel

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg
Frågan#1

Någon som har koll på hur man går tillväga för att kräva lägre hyra p.g.a brister i lägenheten? Sålänge felen varat/varar då d.v.s.
Tänkte mest på formuleringen vad man ska säga.

Vi har precis flyttat in i en lägenhet, vi betalar 8000:- i månaden och tycker att vi kan kräva att saker fungerar.
(Självklart kan man kräva det även om man betalar 1000:- i månaden också, det känns extra surt när det kostar lite)

Senaste två veckorna har vi råkat ut för:
- Utan kyl/frys i 7 dagar
- Köket oanvändbart, vattenläcka under diskbänken (inte lagat än, 2;a dagen)
- Inatt sprang avloppet från duschen på övervåningen läck och det rasade ner 10-20 liter vatten innan jag lyckades få stopp på det (frugan duschade).
- Elen är halvdan, säkringar går hit och dit
- Ugnen fungerar inte, inga instruktionsböcker finns och ingen vet hur den funkar, den är helt knasig och inte logisk för fem öre. (Har nån kunskap om De Deitrich varmluftsugn så säg till ;) ).
- Var utan spisen i 4 dagar då vi inte fick igång den, inga instruktionsböcker fanns, felet var att barnlåset var inkopplat.
- Värmen är fatalt galen, golvvärme under klinkers som styrs från en central med flera olika termostater, men om centralen står på 24 grader och alla övriga på 20 så är det 25-30 grader nere och 15 på övervåningen.
- Plus massa småfel, lös diskbänk, svartbyggd bastu m.m.

Självklart är alla fel och brister anmälda till bostadsbolaget, dom åtgärdar lite här och där, men kan man inte kräva lägre hyra p.g.a alla fel?

Isåfall, hur mycket kan man kräva rent logiskt, räknat i procent eller kronor.

Hoppas nån varit med om liknande, jag har då kört fast nu och vetefasen vad man ska göra.

Tack på förhand.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det finns väl en Hyresnämnd?
Kontakta kommunen eller/och gå med i Hyresgästföreningen. Ensam är du inte stark.

Är medlem i hyresgästföreningen fast det medlemskapet är skrivet på vår andra lägenhet, men det kanske är struntsamma ?

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Hade liknande problem för några år sedan när jag hyrde en lägenhet. Då var det en privat hyresvärd så jag vände mig ju direkt till honom och fick sänkt hyra under perioden.
Men i ditt fall så skulle jag nog först höra med hyresgästföreningen hur du ska göra.

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Jag fick massor av hjälp från Hyresgästföreningen när det strulade med min lägenhet. Utan dem hade värden + fastighetsservice bara kört över mig totalt, men de fick så de teg... Så det kan jag verkligen rekommendera, jag vet iofs inte hur det funkar med att medlemsskapet är "skrivet på den andra lägenheten", det borde väl inte spela nån roll så länge du är medlem?
Men såna där katastrofala fel är absolut din rättighet att få ersättning för. Jag fick ju t.ex. ersättning för att min lägenhet inte var städad. Sen var det en massa andra problem också men det löste sig också till slut.
Jag är evigt tacksam Hyresgästföreningen! :f

Har fått kontakt med en person på hyresgästföreningen nu som skulle ringa upp bostadsföretaget direkt, enda kommentaren jag fick var "Åh fy f*n" :)

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Det var nog helt rätt väg att gå.
Hoppas du får en sänkning som du är nöjd med. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

blåjeans skrev:

Jag fick massor av hjälp från Hyresgästföreningen när det strulade med min lägenhet. Utan dem hade värden + fastighetsservice bara kört över mig totalt, men de fick så de teg...

FF Fastighetsservice? De lata jävlarna lyfte inte ett finger i rätt tid när jag bodde hos en värd som anlitade dom... :bla

Pedda skrev:

Det var nog helt rätt väg att gå.
Hoppas du får en sänkning som du är nöjd med. :)

Tänker man efter så har jag bara några önskningar, och det är att kunna duscha utan att det rinner 2 liter i minuten ut på hallgolvet och att dom visar hur f*n ugnen fungerar :)

:stefan: skrev:

FF Fastighetsservice? De lata jävlarna lyfte inte ett finger i rätt tid när jag bodde hos en värd som anlitade dom...

Japp. :x
Nej de är verkligen helt sjuka, det bostadsbolaget jag hade förut anlitade dem. Sen när jag flyttade så tänkte jag "Äntligen ska det väl bli lite ordning på saker" (för på det första stället tog det t.ex. 6 MÅN för dem att sätta mitt namn på dörren!! x( ). Men så visade det sig att det här bolaget också (ganska nyss då) anlitat dem!! :l Alltså de visste ju inte ens om att det är hemfridsbrott att gå in i lägenheten utan att säga till först. Helt plötsligt kunde någon bara varit inne, man blev ju orolig varje gång man stod i duschen eller nåt ("tänk om de kommer nu, och jag inte öppnar, då går de in!!") Värre puckon får man leta efter. Men efter den tillsägelsen de fick ifrån hgf så har de blivit sååå väldigt snälla och försiktiga... §e

Decibel skrev:

Tänker man efter så har jag bara några önskningar, och det är att kunna duscha utan att det rinner 2 liter i minuten ut på hallgolvet och att dom visar hur f*n ugnen fungerar :)

Haha... jo fast du har ju rätt att få det andra fixat också, så var inte för "snäll". ;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

blåjeans skrev:

Japp. :x
Nej de är verkligen helt sjuka, det bostadsbolaget jag hade förut anlitade dem. Sen när jag flyttade så tänkte jag "Äntligen ska det väl bli lite ordning på saker" (för på det första stället tog det t.ex. 6 MÅN för dem att sätta mitt namn på dörren!! x( ). Men så visade det sig att det här bolaget också (ganska nyss då) anlitat dem!! :l Alltså de visste ju inte ens om att det är hemfridsbrott att gå in i lägenheten utan att säga till först. Helt plötsligt kunde någon bara varit inne, man blev ju orolig varje gång man stod i duschen eller nåt ("tänk om de kommer nu, och jag inte öppnar, då går de in!!") Värre puckon får man leta efter. Men efter den tillsägelsen de fick ifrån hgf så har de blivit sååå väldigt snälla och försiktiga... §e

Hahaha, helt rätt! :e
Är deras felanmälan fortfarande den där telefonsvararen man ringer till och som de lyssnar av en gång om dan? :OO

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Va fan. Hela din kåk låter ju som ett enda stort svartbygge.

:stefan: skrev:

Är deras felanmälan fortfarande den där telefonsvararen man ringer till och som de lyssnar av en gång om dan?

Nej, jag vet inte när de ändrade för helt plötsligt kom man till Norrköping när man ringde. Så nu är det nån tant där som ska ta emot samtalen, och sedan ska HON meddela dem vad de ska göra. Ingen omväg eller så.
Och om man säger att det är bråttom så säger hon "ja men de hör ju av sig när de har tid. De är nog upptagna nu bara".
Jo... visst... :bla

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Hmm, varför bor du kvar i en så kass lägenhet som kostar så pass mycket? Borde väl finnas bättre och biligare att hitta i Sundsvall?

clarkbones skrev:

Hmm, varför bor du kvar i en så kass lägenhet som kostar så pass mycket? Borde väl finnas bättre och biligare att hitta i Sundsvall?

Felen har kommit en efter en och det är väldigt fint här i övrigt, vi har nyss flyttat in.
Det är ytan vi är ute efter då både jag och frugan har eget företag har vi avsatt 80 kvadrat till företaget och resterande 80 är bo-del (över/undervåning).
Så den är klockren på det sättet :)

Iallafall som var representant för hyresgästföreningen här idag och gjorde en besiktning och förde samtal med bostadsföretaget, alla fel och brister hyresgästföreningen hittade godkände dom som fel/brister som funnits innan vi flyttat in, samtidigt som en hyressänkning med 82:- per dag sålänge bristerna kvarstår.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Decibel skrev:

Felen har kommit en efter en och det är väldigt fint här i övrigt, vi har nyss flyttat in.
Det är ytan vi är ute efter då både jag och frugan har eget företag har vi avsatt 80 kvadrat till företaget och resterande 80 är bo-del (över/undervåning).
Så den är klockren på det sättet :)

Så med andra ord så pröjsar ni 8000 kr/mån för en 160 kvm stor ETAGE-lägenhet med bastu, golvvärme och massa annat fint. Det låter helt galet billigt tycker jag och får mig nästan att börja tycka att marknadshyror inte är så tokigt trots allt.

sgtpepper skrev:

Så med andra ord så pröjsar ni 8000 kr/mån för en 160 kvm stor ETAGE-lägenhet med bastu, golvvärme och massa annat fint. Det låter helt galet billigt tycker jag och får mig nästan att börja tycka att marknadshyror inte är så tokigt trots allt.

Personligen tycker jag det är helt ok, 2 rum och kök, helt öppet.
Det är 167 golvkvadrat, men p.g.a snedtak på övervåningen får dom inte ta hyra på allt utan har gjort nån omräkning så det är 136 på kontraktet.
(lite pics om nån är intresserad -> Länk )

Bara alla fel fixas så blir jag nöjd och nu är de på god väg :)
Idag på eftermiddagen var dom här och slet upp lite lister och fixade vattenläckan, var tydligen dålig fog mellan golv/vägg i duschen så vattnet rann efter betongplattan mot kanten och ner på undervåningen, men nu är det fixat, det skulle härda i ett dygn bara.

Får tacka för tipset om hyresgästföreningen, trodde inte att dom skulle ställa upp med gratis besiktning och gratis ombud och allt vad dom hjälpt med på väldigt kort varsel, medlemskapet är numera ett måste för vår del :)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

sgtpepper skrev:

Stockholm vs. Sundsvall. Sundsvall vs. Stockholm.
Fordelar vs. Nackdelar. Nackdelar vs. Fordelar.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Decibel, var i Sundsvall ar det btw? Fortfarande ute i Nacksta?

287 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
144 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
138 ms — ändringar (db)