Det är så att jag har beställt tid till optikern på Tisdag, och jag hade tänkt att begära ut värdena från synundersökningen för att beställa på nätet.
Men det är som man skäms för att man begär ut dem, för på något sätt så räknar ju glasögonaffären att man ska köpa glasögon där, fast man betalar för synundersökningen. Glasögon på internet som skickas direkt från sliperiet blir ju avsevärt mycket billigare.
Men tycker ni det är fel att gå till en optiker och betala för synundersökningen och be om värdena? Enligt lag så har man rätt att begära ut sina journaler, så de kan ju inte neka än. Men ja.
Är det en helt vanlig fullprisundersökning så ser jag ingen anledning till något samvetskval vad gäller köptvång. Gör din undersökning och köp var du känner för det.
Men är det inte på något sätt en tyst överenskommelse att man köper glasögonen där? Jag skulle betala 275 kr för synundersökningen, så i och för sig så betalar man ju för det.
Du får se det såhär: optikern tjänar förmodligen hellre ett par, tre hundra på undersökningen och du köper glasögonen nån annanstans, än tjänar ingenting. Skulle jag gissa på. :)
Hmm
Trodde optikern enligt lag var skydig att skriva ut ett recept efter en synundersökning om man ber om detta, men kan ha fel.
Nej du har helt rätt, jag uttrycker mig klumpigt. Av erfarenhet får man en lapp som ser ut som ett recept men det innehåller bara expl. ditt synfel och kan inte användas som recept. Man måste be uttryckligen om ett recept om man skall kunna använda det för beställning nån annan stans :)
Om du inte vill säga som det är kan du ju säga att du ska ta körkort.
Det behöver man väl göra synundersökning för?
Det är riktigt att man behöver göra en synundersökning för att få tillstånd att övningsköra. Det är dock inte samma undersökning, utan mest en kontroll att man ser tillräckligt bra för att ratta ett fordon. Om man ber att få göra en full synundersökning för att man ska ta körkort så finns det risk att optikern tycker att man är dum i huvet. :)
Har ni någon bra sida att rekomendera där man kan köpa snygga glasögon från ?
Googlade lite men det finns ju en del att välja på, men frågan är om man kan lita på dem alla ?
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e