webForumDet fria alternativet

Sanning om våldtäkter?

Politik & samhälle

12 svar · 635 visningar · startad av Web-Tor

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Frågan#1

Är det inte märkligt hur olika man kan vinkla en nyhet? Med knappt sex timmars skillnad presenterar DN och SR samma nyhet men med två helt olika budskap?

DN skrev:

Det är en myt att våldtäkterna blir allt fler och att överfall och våldtäkter mot kvinnor i parker är vardagsmat. Det visar polisens genomgång av anmälda våldtäkter i Stockholms län.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=483131&previousRenderType=6

SR skrev:

Slutsatsen är att vi ser mycket allvarligt på den här trenden, och vi vidtar en mängd olika åtgärder.

http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=726498

Båda medierna visar upp statistik för att styrka sina ståndpunkter. Varför blir det så här? Vem ska man lita på? Hur ska man göra för att få pålitlig information?

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Som alla vet kan man tolka statistik på flera olika sätt. Antar att tidningarna här har sina egna experter som gjort sina egna tolkningar.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Web-Tor skrev:

Hur ska man göra för att få pålitlig information?

Utbilda sig inom forskningsmetodik/statistik, läsa rapporten och dra sina egna slutsatser.

Men inte ens det är säkert, för det är vetenskapligt bevisat att människan tenderar att vinkla all information så den stämmer överens med den egna uppfattningen.

Som ett exempel i det här fallet kan jag ju medge att jag är av uppfattningen att det inte skett någon ökning, så för mig känns det ju som att den ökning de mätt upp är inom felmarginalen.

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Jag är av den uppfattning att kvinnor nuförtiden vågar anmäla våldtäktsmän oftare nuförtiden, vilket är bra! Även om mörketalet fortfarande verkar stort. Detta kan förklara att SR tror på en ökning... Detta säger jag utan att ha läst artiklarna :P

Jag tittar alltid kritiskt på nyheter, speciellt de i kvällspressen. Om man t.ex. läser Expressen så måste man vara kritisk mot alla de högervridna nyheterna såsom man måste vara kritisk mot vänstervridna nyheter i Aftonbladet... I slutändan är det den egna upfattningen som avgör vad man tror på i de flesta fall.

De bästa är om man hittar samma i nyhet i två olika tidningar och de ena är vänster medans den andra är höger. Det kommer fortfarande vara samma nyhet fast helt olika vinklat.

I just detta fallet kanske det rör sig om en feminist och en mansgris (om man får vara extrem ;))

Medlem sedan nov. 20056 inlägg

De ökar!

Om själva brottet blivit vanligare vet jag inte, men man kan ju anta att det är så. För på BRÅ:s statistik, vilken naturligtvis är densamma som Kriminalvårdsstyrelsens, så ökar antalet anmälningar varje år.

Så att säga att våldtäkterna inte är fler, kan man inte ha nån giltig grund för. Det är snarare tvärtom.

lilja skrev:

Jag är av den uppfattning att kvinnor nuförtiden vågar anmäla våldtäktsmän oftare nuförtiden, vilket är bra! Även om mörketalet fortfarande verkar stort. Detta kan förklara att SR tror på en ökning...

Men om det stämmer att fler anmäler samtidigt som antalet anmälningar är ganska oförändrat
borde ju det innebära att antalet faktiska våldtäkter minskar, eller?

Lolle skrev:

Om själva brottet blivit vanligare vet jag inte, men man kan ju anta att det är så. För på BRÅ:s statistik, vilken naturligtvis är densamma som Kriminalvårdsstyrelsens, så ökar antalet anmälningar varje år.

Så att säga att våldtäkterna inte är fler, kan man inte ha nån giltig grund för. Det är snarare tvärtom.

Läste du DN:s artikel? Deras siffror visar ju faktiskt att antalet anmälda våldtäkter hittills i år har minskat jämfört med föregående år. Tror du att det är en påhittad uppgift utan "giltig grund"?

Sedan så är väl andemeningen i DN:s artikel inte att våldtäkterna minskar utan att det är en myt att antalet "ökar kraftigt".

Medlem sedan nov. 20056 inlägg

Det har ökat sen 1997

Våldtäkt kan begås på flera olika sätt! Inte bara i en park en mörk natt. Har du inte läst ordentligt så kan jag berätta att artikeln enbart handlar om ÖVERFALLSVÅLDTÄKTER. Där står också att dessa utgör endast 12 % av alla våldtäkter i landet. För mig är det således ingen skillnad på om någon blir våldtagen hemma i tre-rummaren av en nära. Där sker nämligen de överlägset flesta våldtäkterna. Tänk på alla stackars barn som blir utsatta till exempel. Det handlar om MÅNGA MÅNGA övergrepp varje år. Det är inte 8-åringar som våldtas en lördagsnatt ute i Rosengårds hemskaste kvarter.
Överfallsvåldtäkter må ha sjunkit, eller rättare sagt så har de tydligen gjort det, men de är en sån liten del av ALLA våldtäkter att det totala antalet anmälningar ändå är fler än föregående år.

Så sent som 1 juli i år tydde det på en ny och solklar ökning. Fram till 2004 så har det skett en ständig ökning de senaste åtta åren gällande sexualbrott. Vi pratar om tusentals fall - inte 70-80 stycken som DN tog upp.

Men eftersom du tycks gilla siffrorna som DN framlade, så undrar jag varför du inte lade fram även de som fanns i den andra länken?

"Tittar man på perioden januari till oktober och jämför 2004 med 2005 har antalet anmälningar ökat från 17 till 26."

-----------------------------------------------------------------------

Avslutningsvis
Här kommer siffror för 2004 gällande anmälda brott mot sexualbrottslagen (Källa: BRÅ).

10.419 anmälningar
(Totalt antal anmälningar. inkluderar (grovt) sexuellt utnyttjande, sexuellt uttnyttjande av underårig etc etc)

2.631 anmälningar
(Grov) våldtäkter.

Båda hade ökat med 3% från föregående år.
Det ska bli intressant och se siffrorna för 2005 när dessa är klara. BRÅ:s siffror är det riktiga och kommer från Domstolsverket och Svensk Kriminalvård.

lilja skrev:

Men eftersom du tycks gilla siffrorna som DN framlade, så undrar jag varför du inte lade fram även de som fanns i den andra länken?

Jag gillar inte någon av siffrorna bättre än dom andra. Det jag reagera på var att du skrev:

Lolle skrev:

Så att säga att våldtäkterna inte är fler, kan man inte ha nån giltig grund för.

Om inte DN ljuger så finns det alltså visst en giltig grund för att påstå att en viss typ av våldtäkter minskat i en viss del av landet under en viss tid. Om detta sedan är relevant låter jag vara osagt.

Sedan så var egentligen inte min intention med tråden att diskutera huruvida våldtäkterna ökat eller inte utan det var mest fenomenet "vinkling av nyheter" som jag tyckte var så tydlig i det här fallet. SR tolkar rapporten som: "kraftig ökning som kräver en mängd olika åtgärder" medans DN tolkar rapporten som: "myt att våldtäkterna ökar kraftigt".

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Web-Tor skrev:

Båda medierna visar upp statistik för att styrka sina ståndpunkter. Varför blir det så här? Vem ska man lita på? Hur ska man göra för att få pålitlig information?

Märk att den ena artikeln handlar om Stockholms län och den andra om centrala Stockholm.

fiddler skrev:

Märk att den ena artikeln handlar om Stockholms län och den andra om centrala Stockholm.

Ja, de siffror man använder sig av avser olika områden man men har utgått från samma rapport och ändå dragit helt olika slutsatser.

Jag pratar om hela Sverige och är av uppfattningen:

1. Kvinnor som blir våldtagna idag vågar i större utsträckning än förr anmäla sina förövare pga. all uppmärksamhet i media. De känner att de inte är ensamma om det de blivit utsatta för.

2. Siffror tyder på att ca 80% av gärningsmännen känner offret (eller står offret nära) vilket betyder att man inte vågar anmäla mannen. Speciellt då så få anmälningar slutar i fällande domar (2% i Jönköping enligt Metro idag). Skulle ni våga anmäla en person som vet allt om ditt liv och troligtvis skulle döda dig om du läckte uppgifter till polisen? Tror ni inte att många tjejer känner precis sådär?

3. Dessutom läste jag en artikel i Metro för någon dag sen där de sa att gärningsmän får inspiration av andra våldtäktsmän. Med andra ord så borde våldtäkterna öka (om det påståendet stämmer) men då mörkertalet är så stort så skulle andra faktorer kunna spela in.

Det går inte att kolla på antalet anmälningar och sedan säga att ett brott ökar!!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det är nog bättre att läsa vad BRÅ skriver om saken: http://www.bra.se/extra/search/?module_instance=1&boolean=and&search_string=v�ldt�kter
Där finns det utförligt med statistik och analyser.

UlfT skrev:

Det är nog bättre att läsa vad BRÅ skriver om saken: http://www.bra.se/extra/search/?module_instance=1&boolean=and&search_string=v�ldt�kter
Där finns det utförligt med statistik och analyser.

Ja de borde ju ha rätt, de tjänar ju inget på att skriva sensationella uttalanden i alla fall...

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)