webForumDet fria alternativet

Lumpen 2006

Studier & utbildning

120 svar · 6 364 visningar · startad av Rinaldo · sida 5 av 7

Frågan, av Rinaldo

Kul! Efter mycket om och men, samtal fram och tillbaka, ändrade inskrivningar får jag nu äntligen göra lumpen. Fick min kallelse idag och ska inställa mig vid Marinbasen i Karlskrona 16 Januari nu i Januari. Jag ska göra min grundutbildning där för att sedan göra 9 månader som ubåtsjaktmatros i Stockholm, flottan. (På denna <http://www.4sjostridsflj.mil.se/article.php?id=13127>) Någon som kan be

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Danny skrev:

Ja, lampa är bra. Det skrev jag. Men tänkte inte på ljusdisciplinen. Jag köpte ett paket med Mini Maglite som innehöll filter. Rödljus är det enda man får lysa med när det är ljusdisciplin, så det är väldigt bra att ha!

Grönt ljus är OK också. :stud

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

carl_x skrev:

Grönt ljus är OK också. :stud

Är det?! Det lyser mkt starkare än rött ljus ju... ja iofs, det är säkert tillåtet. Men rött är ju säkrast eftersom det har en mkt längre vågläng (700 nm) än grönt ljus (500 nm).

Iofs... hmmm... det beror kanske inte på våglängden, isf skulle ju blått ljus på 400 nm vara mest synligt, det är kanske det ljus som ligger mitt i mitten på det synliga spektrat som är värst, dvs gult/grönt. Hmm... I alla fall kommer jag ihåg att vi gjorde nåt test med det där, var kolsvart och några befäl stack ut på en äng så stod vi på ett berg och tittade. Det var en ruggig skillnad, rött syntes knappt.

/red: råkade se i min fysikbok att ögats spektrala känslighet är en kurva vars topp är i mitten av det synliga spektrat, kanske inte så konstigt, men det betyder också att det ljus som ögat är mest känsligt mot är grönt!! :)

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Jahapp. Då drar man imorn.. Håller på att packa ner lite saker. Säg till om ni märker något som saknas.
* Necessär (Skavsårsplåster, tandborste, tandkräm, tops, medeciner, deo, tvål)
* Ett underställ
* Underkläder
* Ett par fritidskläder
* Träningskläder inkl. skor.
* Klocka
* 4 galgar

Fråga kolon- Hur stor väska kan man ha med första gången? Räcker en ryggsäck eller kan man ta en mellanstor väska. Finns det plats att ställa undan dessa när de är tömda så man slipper ha dem i skåpet?

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Nagelsax om du inte biter av dem!!

Shit vad prylar du tar med dig :) ...du kommer väl hem efter första veckan, då kan du komplettera och ta med väskan hem, för du kan ju låna en lumpenväska över helgen. Man får plats med rätt mycket i skåpet, så det finns nog gott om plats för din väska, såvida du inte tar en hockeytrunk eller nåt, kanske lite gränsfall :) (även fast den isf säkert skulle få plats också)

Skakade fram två foton där du ser logement och skåp. Du ser ju att man har ganska gott om plats, man har ett skåppar för sig själv, två skåp alltså, ena med militärt och andra med privat i stort sett).

005 - logement 211 [2].jpg069 - bassäk killarna [2].jpg
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag hade necessär i en plastkasse med mig - man får ju rubbet i klädväg, så det är ju bara dumt att släpa på sånt i onödan.

Men vad i hela friden ska du med fyra galgar till? Det finns också på plats. ;)

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Hm, glöm inte rakgrejer. :)

Danny: Det verkar ju vara ganska gott om plats. Är det där i Karlskrona, eller är det någon standard ändå?

Det står att man ska ha galgar med sig så jag tar med mig det :o Har ingen aning om galgar annars...

Hehe... var just iväg och handlade nya rakgrejer. Hade inte varit kul att glömma... :p Orkar inte använda rakapparaten där nere, blir jobbigt med rengöring osv.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Haha, har försvaret dragit in på galgarna? :e

Bilderna visar standard, har så varit i mannaminne och kommer säkert fortsätta vara det under överskådlig tid. Bra det, sängarna sover man som en kung i! (y)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

va, får ni bo inomhus, på min tid... :e

stoffe-2k skrev:

va, får ni bo inomhus, på min tid... :e

Det är ingen ordning nuförtiden... när jag gjorde lumpen vet du, fick man bygga en koja av granris och äta bark till frukost... those were the times... :)

Säker på att du inte har glömt badbyxorna? Står inte det på packlistan?

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Danny skrev:

Skakade fram två foton där du ser logement och skåp. Du ser ju att man har ganska gott om plats, man har ett skåppar för sig själv, två skåp alltså, ena med militärt och andra med privat i stort sett).

Snacka om nostalgi-foton!

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Badbyxor får man ju av kungen. Idrottsshortsen används lämpligen. Det var vad vi hade våran vattenfys i ivf.

colione skrev:

Badbyxor får man ju av kungen. Idrottsshortsen används lämpligen. Det var vad vi hade våran vattenfys i ivf.

Ja, jag har hört att vissa förband kör med idrottsshorten. Dock inte ING2 och KB-skolan iaf.

Intressant :o Gick igenom pappren igen och då stod faktiskt att man ska ha med badbyxor. Check ;)

Packning

För mkt packning eller lagom eller för lite? Rent storleksmässigt, vill inte komma med för mkt så man inte får plats.

P skrev:

Snacka om nostalgi-foton!

:) ...verkligen... jag har över 200 foton från lumpen, här är några till:
http://www.geocities.com/iso400se/pulcino/bildsidor/page_military.htm

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)