webForumDet fria alternativet

Lumpen 2006

Studier & utbildning

120 svar · 6 368 visningar · startad av Rinaldo

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg
Frågan#1

Kul! Efter mycket om och men, samtal fram och tillbaka, ändrade inskrivningar får jag nu äntligen göra lumpen. Fick min kallelse idag och ska inställa mig vid Marinbasen i Karlskrona 16 Januari nu i Januari.
Jag ska göra min grundutbildning där för att sedan göra 9 månader som ubåtsjaktmatros i Stockholm, flottan. (På denna http://www.4sjostridsflj.mil.se/article.php?id=13127)

Någon som kan berätta lite vad flottans grundutbildning innebär; mycket i fält osv? Någon kanske haft en liknande tjänst och kan beskriva lite? Har varit på sjövärnskåren 3 år samt seglat Gladan och Falken så lite vet jag iaf ;)

Dessutom, vad kan man nu göra i Kalskrona, förutom äta på det där glasstället jag nästan han gå på när jag mönstrade på till Gladan?

(r: Jag tror visserligen inte det men om man inte får skriva vad man får för tjänst så får nån gärna hojta till :i )

Medlem sedan sep. 200593 inlägg

har hört att man mest solar sig o pillar naveln i marinen.
"svenska armén - orkar lite mer"

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Lumpen var nice, lyssna inte på vad oelbal ( ;) ) eventuellt kommer att säga i denna tråd. Grattis skulle jag vilja säga till dig. :)

Jag har en bekant som var/är matros (typ) och det i Karlskrona och såvitt jag vet så var/är han väldigt mycket till sjöss. Vad gäller grundutbildningen kommer jag faktiskt inte ihåg hur han sa att det var. Men skoj kommer du nog att få, speciellt om du kan ta att befäl ryter till då och då och ibland inte tänker så mycket som man önskar att de gjorde (gäller speciellt fänrikar :p ) - och troligtvis inte låter dig få speciellt mkt syl i vädret.

Kör hårt! :bire

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Jag gjorde lumpen på F17 i Ronneby, bara tre mil från Karlskrona.
Jag hade bland annat min kockutb. där så det blev mycket snack på bussen osv.
Det jag hört är att det inte är särskilt mycket fält, ganska glassigt och mycket till sjöss.
Så, det är väl bara att säga grattis! :)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Stackare, jag lider med dig!

Glassiaren som glasstallet heter som du namner ar ungefar sa roligt som det blir i Karlskrona.

Var beredd att Karlskroniterna kommer hata dig for att du ar lumpare. Var beredd pa att Hyper Island-studenterna kommer hata dig for att du ar lumpare. Var beredd att du kommer hata tillbaka lika mycket sjalv.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

beklagar den dystra nyheten...

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg

Jahapp. lite olika åsikter här då ;)

Låter ju skönt att slippa mycket fält iaf. Har även hört något om att man kan få extra utbildningar såsom dykcert som ersättning för mycket sjötid?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Man brukar säga:
"Flygvapnet - så högt du kan flyga"
"Armén - så långt du kan marshera"
"Flottan - Så lågt du kan sjunka"
Nej du får har det så kul... kommer bli en rolig tid du aldrig kommer att glömma

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Grattis, du är en av de utvalda som får göra lumpen - resten av packet räcker inte till... ;)

Skämt åsido, du kommer svära ve och förbannelse under grundutbildningen när du ska gräva skyddsvärn i en sumpmark, när ni ska omgruppera 500m söderut mitt i natten med tält och hela baletten samt när ni övar patron ur på era vapen på kaserngården mitt i smällkalla vintern...
Å andra sidan kommer det innebära hur mycket som helst som man kan skratta åt efteråt - kom ihåg det när det går åt helvete... :e

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Hahahaha........uhhh.

Det får räcka. Jag orkar inte. Jag har glömt allt. Kom inte hit och gnäll när din löjtnant spetsar dig i röven bara.

Medlem sedan sep. 20014 781 inlägg

Haha grattis!

Du blir säkerligen inte en av de sista som ska göra vpl i detta försvagade land. Lär dig så mycket som möjligt och gör mycket kul (innan vpl försvinner för gott), för det är det man minns! Gröna kläder mmmmums.... :x

Kamratandan kommer du sakna efter MUCK(om du kommer så långt), att allt är mycket mer strikt och fungerar (iaf när ja var med) som det borde göra mer i detta land utanför de militantiska murarna. (y)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Hallå! Kul!!! Jag var på kustartilleriet (KA1 Vaxholm). På en Stridsbåt 90, fast jag bodde mest på en Minutläggare eller en Lätt Trossfärja (se foto). En gång var vi till Berga och jag råkade på några som låg på ett stort fartyg (Belos). Dom tyckte det var lite ballt att jag hade gröna kläder och dom verkade längta ut till skog och mark :) Då sade jag till dom att jag var ju inte ute i skog och mark särskilt ofta heller, men iaf nångång såklart, fast dom fick då längtansfulla ögon och berättade om deras liv till sjöss (eller till kaj). Dom verkade ha ganska bra sammanhållning och ha kul och sådär, men vissa tyckte inte om det där med att alltid vara på sjön. Men du verkar ju inte ha nåt emot det, så det ska väl inte bli några sådana problem. Själv tycker jag min värnplikt var riktigt bra. Alla perioder var bra, grundutbildningen, huvudtjänstutbildningen och allting. Det var riktigt kul och ett minne för livet som lätt kommer upp som diskussionsämne ibland om man stöter på nån som också gjort lumpen.

/red: ändrat båtdetaljer

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Grundutbildning i form av gröntjänst existerar knappt i marinen, såvida man inte gör lumpen i amfibie, det är bara i armen och då särskilda förband som du ligger ute en längre tid i fält, jag låg ute i fält som längst i 15 dagar, sista 5 dagarna utan tält, det var ingen lek :x

Nja, vissa förband är ju ute i skogarna mer än andra. Gröntjänsten genomgår alla i Flygvapnet, sen är exempelvis flygbasjägarna och understöd i fält rätt mycket.

:stefan: skrev:

Nja, vissa förband är ju ute i skogarna mer än andra. Gröntjänsten genomgår alla i Flygvapnet, sen är exempelvis flygbasjägarna och understöd i fält rätt mycket.

Det var väl det jag skrev? men du kan inte jämföra gröntjänst i flygvapnet med den i armen, två helt olika saker, jag känner folk som gjort lumpen som fbj och dom är inte ute i fält tillnärmelsevis lika mycket som en enkel infanterisoldat i armen.
Guts and glory är det armen som står för, att sitta framför en radarskärm är liksom inte riktigt samma sak som att genomföra ett eldöverfall. :bla

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jomenvisst. Vill man då ha omväxling så är ju kustartilleriet ett bra alternativ. Då får man både plaska i vattnet och leka i skogen :) ...fast KA finns väl inte kvar, det är bara Amfibie nuförtiden!?

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Reefer skrev:

Det var väl det jag skrev? men du kan inte jämföra gröntjänst i flygvapnet med den i armen, två helt olika saker, jag känner folk som gjort lumpen som fbj och dom är inte ute i fält tillnärmelsevis lika mycket som en enkel infanterisoldat i armen.
Guts and glory är det armen som står för, att sitta framför en radarskärm är liksom inte riktigt samma sak som att genomföra ett eldöverfall. :bla

Hehe, det var fyra värnpliktiga på hela F17 som satt framför en radarskärm och läste av mha kartor o dyl.
Så det är knappast vad en värnpliktig i flygvapnet gör.

Reefer skrev:

Lugn i brallan, jag jämförde bara med det du skrev: Grundutbildning i form av gröntjänst existerar knappt i marinen, såvida man inte gör lumpen i amfibie, det är bara i armen [...]. Självklart har en infanterist mer tid i skogen än en målobs (eftersom du tog det exemplet), men så är de kanonmat också. ;)
Jag tycker dock att mina 13 veckors bullskola i januari-februari (inklämt på åtta jävligt intensiva veckor) plus sommarövning och slutövning i december är klart mer än vad jag hade väntat mig. (y)

Till detta kom naturligtvis diverse övningar mest hela tiden ute i skogen kring förläggningen, men det hörde till den normala "hålla kunskaperna igång"-rutinen...

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Själv är jag så glad att jag slapp undan lumpen men om du längtar dit så...

Grattis! :e

:stefan: skrev:

Lugn i brallan, jag jämförde bara med det du skrev: Grundutbildning i form av gröntjänst existerar knappt i marinen, såvida man inte gör lumpen i amfibie, det är bara i armen [...]. Självklart har en infanterist mer tid i skogen än en målobs (eftersom du tog det exemplet), men så är de kanonmat också. ;)
Jag tycker dock att mina 13 veckors bullskola i januari-februari (inklämt på åtta jävligt intensiva veckor) plus sommarövning och slutövning i december är klart mer än vad jag hade väntat mig. (y)

Till detta kom naturligtvis diverse övningar mest hela tiden ute i skogen kring förläggningen, men det hörde till den normala "hålla kunskaperna igång"-rutinen...

Ok det är lätt hänt att det blir k*kmätning när pojkar ska jämföra sina lumpen upplevelser, för mig som människa var det mycket givande att göra lumpen som jägare på numera nedlagda Lapplands Jägarregemente I22, även om det stundtals kunde vara direkt obehagligt, mönstrings -och utbildningskraven samt kraven på självständigt uppträdande på oss som soldater och vårt förband (gränsjägarbataljon/kompani) ute i fält både i freds -och ev krigstid matchas fortfarande idag bara av fallskärmsjägarna, vi ansåg med rätta att vi tillhörde en elit, sveriges bästa jägarförband, den gröna baskern med vargsymbolen får dom slita ur mina kalla döda händer. :birp

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)