webForumDet fria alternativet

Vad heter denna film(kortfilm)? - Psykologirelaterat

Film & TV

2 svar · 232 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Jag undrar om någon sett denna film:

Under en psykologilektion på gymnasiet fick vi se denna film där det är tydligt hur olika man uppfattar folk.
Filmen är svart-vit och handlar om att en man mördas, sedan får man se ett gäng olika folk i huset där mannen bodde i olika miljöer. Därfter skulle vi i klassen diskutera lite och sedan så fick vi se samma film igen men nu utifrån var och en i filmens ögon, så att säga(luddigt formulerat... jag menar alltså de personer man kunde misstänka - dvs alla). Man kan säga att vi fick veta varför de handlat så som de gjorde eller varför de såg ut på ett speciellt sätt.

Nu är då frågan: vad heter denna film?
I min lilla värld är denna film lite av en klassiker men jag har absolut ingen aning om det stämmer eller ej. Jag har för mig att läraren nämnde att så var fallet, men jag är som sagt inte alls säker.

Någon som kan hjälpa eller ge mig en liten knuff i rätt riktning?

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Svensk? Engelsk? Gammal? Ny?

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

A just det, det kanske kan vara bra att veta också. :)
Jo personerna i filmen pratade nog engelska, det är jag hyffsat säker på och filmen var ju svartvit så det är rätt svårt att tänka sig ungefär hur gammal den kan tänkas vara. Men jag kan väl dra till med något, 30 år kanske, låter det bra? ;) Jag skulle tippa på 30 år i alla fall, eventuellt 40 men troligen inte mer än 50 år gammal. Tror jag.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)