webForumDet fria alternativet

Lasagne utan plattor?

Mat & dryck

12 svar · 1 564 visningar · startad av PersianBulldog

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg
Frågan#1

Jag har hört att man kan laga lasagne utan plattor. Som substitut används spaghetti eller annan typ av pasta.

Vet någon något?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

visst kan man det...

har gjort det på både spagetti och makaroner när plattorna inte har räckt till.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Det blir ju inte direkt lasagne, men bra nära. Gräddningstiden kan bli svår att räkna ut, men det är nästan samma pasta i lasagne som det är i spaghetti.

Skall pastan kokas innan den varvas med såsen? Vid närmare eftertanke brukar lasagneplattorna vara hårda innan de körs in i ugnen och eftersom de i princip består av samma sak som vanlig pasta kanske man kan strunta i kokning.

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

PersianBulldog skrev:

Skall pastan kokas innan den varvas med såsen? Vid närmare eftertanke brukar lasagneplattorna vara hårda innan de körs in i ugnen och eftersom de i princip består av samma sak som vanlig pasta kanske man kan strunta i kokning.

Om du vill snabba upp tillagningen lite så kokar du pastan halvt färdig och så lägger lägger du den i formen. Jag brukar göra det med pasta penne (pastarör).

Phorpher skrev:

Om du vill snabba upp tillagningen lite så kokar du pastan halvt färdig och så lägger lägger du den i formen.

I see. Då kör jag på halvkok!

Förresten, dessa pastarör du nämner, finns de på Ericssons här i stan? Man kanske ska prova sådana i detta sammanhang.

PersianBulldog skrev:

Förresten, dessa pastarör du nämner, finns de på Ericssons här i stan? Man kanske ska prova sådana i detta sammanhang.

Ericssons som i den trevliga lilla butiken vid stora torget? Inte en aning. Annars kan du ju köpa dem i de flesta matbutikerna? ;)

Phorpher skrev:

Annars kan du ju köpa dem i de flesta matbutikerna? ;)

Det låter smidigare. :e

Tack grabbar!

Medlem sedan jan. 2003236 inlägg

Lasagne med "småbitspasta" kallas väl lasagnette?

Molarin skrev:

Lasagne med "småbitspasta" kallas väl lasagnette?

Japp!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

PersianBulldog skrev:

Det du frågar är alltså om en närbutikskedja har pastarör? :P Alla matbutiker med pasta har ju såna! :D

Lasagne låter gott faktiskt. :)

Medlem sedan sep. 2005406 inlägg

Allra godast är det att göra lasagne på färska lasagneplattor! Snabbt går det också.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Dock är det rätt ovärt att jag är allergisk mot laktos! :(

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)