Jag har börjat bli sugen på att bo i hus på sista tiden och det bli inte dyrare än lägenheten i den prisklassen jag tänker mig. Eftersom jag inte ens funderat på att köpa hus tidigare så har jag inte så mycket kunskap om det ännu.
En genväg till denna kunskap är ju ni här på wF :)
Vad skall man tänka på? (Besiktning är självklar.)
Vilka kostnade tillkommer förutom köpepenningen?
Andra råd och tips är välkomna.
Skulle råda dig att gå in och kolla på konsumentverket
Där står mycket bra info.
Sen när du tittar på hus får du ju inte kolla på tapeter och dyl. utan ha visioner och se om huset har potetial. (var på en visning där en tanta inte ville ha huset för att fönserhasparna var lite rostiga) :OO
Läge, grannar (om du nu vill ha sådana), vägförening och avgift på den?!
Kryp in i alla skymslen och vrår och var inte rädd för att göra det, är du verkligen intresserad så måste du ju se allt. Hör efter när (om ) rörstammar. Och kolla om elen ser självdragen ut! För det kostar att dra om allt sådan, jag vet!!!!
Se på trädgården om det är mycket att ta tag i.
Annars tycker jag att tuta och kör, för det finns inget underbarare än att gå ut i sin trädgård en varm vårmorgon och ta sin kopp kaffe. ;)
Jag har hittat ett som jag körde förbi och tittade på idag. Lagom långt till jobb, buss 50 meter från huset så att dottern kommer till skolan, över 2200kvm tomt för utgångspriset 895kkr. Jag är ju ensam om att betala alla räkningarna så däromkring lligger nog smärtgränsen. Det går ju att få billigare hus men då får jag flytta ett par mil norr om Malmö och då får jag lägga en manssa pëngar på bensin i stället och jag får vänta tills dottern gått ut skolan.
Det är lite att tänka på om det är ett äldre hus.
Köpte själv ett äldre hus (byggt -46) men såg det inte som något problem då avloppsnät och elnätet var bytt i hela huset, samt att det var tilläggsisolerat och fönstren bytta.
Det är sånt som kostar mycket pengar om man måste börja byta sånt.
Annat som är dyrt är ju att renovera kök och badrum, men annars så ska man inte bry sig så mycket om man inte gillar mattor och tapeter eftersom en riktig man (som du nog är ;) ) byter sånt utan problem och det inte är så dyrt.
Kolla också på vad det är för uppvärmning av huset, en gammal oljepanna är ju inte nåt man vill ha eller elvärme, vattenburet är alltid en fördel anser jag.
Har själv eldat med pellets och tyckte inte att det var speciellt billigt, men det kanske var min panna som var dålig (har bytt nu).
Men det är ju bara att du hör med säljaren vad han hade för uppvärmningskostnad, det brukar dom inte ha nåt emot att uppge.
Tyckte det såg jätte bra ut om ni nu bara är 2 st.
vitvarorna ska man oftast inte titta på, för att det kan löna sig att investera i nya iaf. Dom gamla drar för mycket. Eller så är dom så äckliga så man vill inte laga/förvara mat där ialla fall.
(jag kan ta han om lusthuset för dig ;) )
Men gå på en visning och se vad/hur du känner för det.
En sak till, du säger att din smärtgräns går vid detta hus.
Inne på bovision har dom (glädje) kalkyler bredvid objekten, men som man kan se så är det inte mycket mer i månaden om man går upp eller ner 1-200 000 kr.
bör tänkas på.
Kostnad för lagfart och pantbrev (om du lånar med huset som säkerhet) tillkommer. Jag tror att kostnaden för dessa skiljer sig från kommun till kommun, men kan säkert vara ett par procent av köpeskillingen för lagfart och ytterligare några procent på det belopp som skall intecknas.
Jag har tittat på handelsbankens sida när det gäller finansiering och dä kan man klicka i för att se vad som händer vid räntehöjningar. Jag har tagit i bra och även räknat med en höjning på 5 procentenheter.
Ang pellets. Antingen har du ett stort föråd som fylls av en bulkbil (Peletsen sprutas in i fårådet med hjälp av slang med lufttryck i från bilen) några gånger per år. Denna installation är stor och göms oftast i källaren, enkelt och billigt. Sen har du mer "mys-brännarna" i vardagsrummet med öppen låga. Men, då får du använda säckar och fylla på 1-3 gånger per dygn (iaf i den mina föräldrar har). Är också något dyrare att köpa på säck.
Sen tror jag du som skrivits innan, försök få en uppfattning om hur det är med det du inte kan se. Läckande vattenledningar, mögel på vind etc. En spis kan man alltid byta ut enkelt och billigt gemfört med att byta ett helt tak.
Btw, för 850 000 skulle du få ett mindre slott här i mittsverige. :)
Hur funkar det rent praktiskt med pellets? Har man en "tank" man häller pellets i eller står man med en skyffel och öser in i pannan ;)
Finns lite olika sätt.
Du har en del av pannrummet byggd som ett eget "rum" som fylls på med pellets direkt från typ en tankbil. Sen matas pelletsen automatiskt med en skruv till brännaren.
Du har en mindre tank, ca 200 liter som du fyller manuellt (köper en pall med 16 kg säckar), även här en skruv som matar automatiskt till brännaren.
Nyare pelletsbrännare tänder automatiskt när temperaturen har sjunkit till en viss gräns, äldre brinner hela tiden på liten låga och då går det åt lite mer pellets.
Ser väldigt bra ut. Kolla med kommunen om framtida planer för området. Lägg ditt bud Prata med grannar.
När ditt bud är tagit har du möjlighet att kliva av om du vill. Det är först när du har erlagt handpenning som det är nästan klart.
Med huspriserna här nere så kommer det nog att stiga ännu en bit.
OBS glöm inte fastighetsskatten.
Hur funkar det rent praktiskt med pellets? Har man en "tank" man häller pellets i eller står man med en skyffel och öser in i pannan ;)
Farsan byggde om ordentligt när det blev pellets hemmavid. Oljetanken blev pelletsbehållare och en skruv rakt ner som fixar leveransen av pellets till brännaren. Dock fick han tänka till lite med golvets lutning i behållaren, annars blir det pellets liggande vid sidan av skruven.
Själva pannan är samma som förut, det var bara själva brännaren som behövde bytas ut och den sköter sig själv när man väl ställt in temperaturen man vill ha.
Btw, för 850 000 skulle du få ett mindre slott här i mittsverige. :)
Yeah, right ;). Mina föräldrar sålde sitt hus för den summan för fem år sedan och det var inget märkvärdigt (en enplansvilla byggd 1978). Sedan dess har priserna dessutom hunnit stiga.
Vill man köpa billigt bör man söka sig ännu längre norrut. Var på släktträff för några år sedan och i den by (fem mil grusväg från Lycksele) där min mormor är född och uppvuxen hade skolbyggnaden just blivit såld för den symboliska summan 600 kronor.
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e