webForumDet fria alternativet

Max 60 Watts lampa

Ljud & bild

6 svar · 1 264 visningar · startad av mattiasnordin

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg
Frågan#1

Varför står det max 60 / 40 watts glödlampa på vissa lampor? Är det för att lampan blir för varm eller vad är igentligen begränsningen?

Det var bara något jag kom att tänka på när jag låg i badet för några minuter sedan. :h

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Gissar att det beror på värmen.
Ju mera watt ju varmare lampa.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Japp... det blir för varmt, armaturen är inte designad att palla med t ex 60 Watt under längre tid i normala förhållanden. Även fast det säkert går... tills den brinner iaf :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

En annan kommentar, vissa köper sådana där lampor med t ex inbyggd reflektor som speglar allt ljus neråt (mot sockeln), då blir det ju mycket varmare och det kan i sådana lägen behövas en ännu klenare lampa. Bara något jag kom att tänka på som en kille sade till mig förut apropå lampor :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Armaturen (den som håller lampan) är designad för en viss effekt. Om man vill ha bättre ljus sätter man i en lågenergilampa och det är inga problem med värmen (boven),

:)

Men hur fungerar det då med lågenergilampor. Kan/får jag stoppa in en 20Watts lågenergilampa i en lampa med skärm som max klarar 40 Watt?

Om jag läser tabellerna rätt så motsvarar en lågenergilampa på 20 W samma ljusstyrka som en glödlampa på 100watt.

Antar att det fortfarande är watt talet som avgör hur mycket värme som avges?

Ahhh... larsp lyckades svara på min postning innan jag han posta mitt inlägg. Det kallar jag snabbt ;)

Även acka nämde det... Läste slarvigt.

Appropå ingenting. Snubblade över ett "energispartips dokument". Intressant faktiskt. http://etthundraett2.bluerange.se/jeab/user/images/PDF_dokument/Energispartips.pdf

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)