För mig är Nevermind den bästa plattan genom tiderna. Det finns inte en låt där man kan lyssna sönder. Det är ju sant som du skriver också att den banat väg för en helt ny genre.
gigwise, fuck you.
BBC 6 Music's tittare, fuck you!
35 svar · 1 404 visningar · startad av ChristianS
Enligt en undersökning på gigwise har Nirvana's Nevermind blivit utvalt till historiens mest överskattade skiva, av BBC 6 Music's tittare. Visst, den må vara överskattad (om man bortser från det faktum att skivan visade vägen för en genre som kom att bli mainstream), men vad jag är mer förundrad över är vad i h*lvete Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band samt Pet Sounds befinner sig på listan för... :bla :q
Visst, de mest omskrivna skivorna inkasserar lika mycket ros som ris, men ändå... Nu får de ta å kamma sig lite, BBC's lyssnare.
För mig är Nevermind den bästa plattan genom tiderna. Det finns inte en låt där man kan lyssna sönder. Det är ju sant som du skriver också att den banat väg för en helt ny genre.
gigwise, fuck you.
BBC 6 Music's tittare, fuck you!
Jag har alltid tyckt att både Nirvana och Kurt har vart överskattade. Mest för att Nirvanas musik är enkel och att Kurtan inte hade så himla mycket att erbjuda, sångmässigt. Inte för mina öron i alla fall. Jag har inte reflekterat sååå himla mycket över deras texter, The man who sold the world gillar jag bra mycket men den var det ju Bowie som skrev. ;) Jag tycker inte att Nevermind var så bra, nej. Den är för ojämn, enkel och har aldrig fått mig att vilja ha mera, eller ens veta mera om låtarna. Men nyskapande var den, jag tycker inte att det är så konstigt att den blev utsedd till den mest överskattade plattan eftersom det vart ett jäääkla hype kring Nirvana genom åren och i stort sett alla äger Nevermind-plattan. Var den så bra att alla gick och köpte den för att den var just så himla otroligt bra? Nej. Snarare var det väl så att den var bra, och jag kanske minns fel nu, men jag har ett vagt minne av att media hyllade Nirvana som hjältar vilka återinförde rocken i det popträsk som då utgjorde den musikaliska vardagen.
Vidare vill jag inte heller hålla med om att Nirvana gjorde grungen mainstream, det kom egentligen aldrig några fler band än de som dök upp där i samma veva, 92-93, m.a.o. Alice In Chains, Pearl Jam och Stone Temple Pilots. PJ och STP tycker jag inte riktigt hör in i samma genre som AIC och Nirvana eftersom deras musik skiljer sig ganska så markant, men nu är det ju som det är; de klassas som grunge ändå. Efter dessa band kom det ju egentligen inga fler, många var det som trodde att det skulle bli en grunge-explosion när Nirvana och AIC slog igenom. Nu i efterhand vet vi att det inte blev så, utan grungen dog ut ganska så snabbt.
Visst, Creed, Deftones, Nickelback, Staind osv hade kanske aldrig slagit igenom om det inte vore för Nirvana och deras Nevermind... men ändå, Nevermind i sig tycker jag inte är något att hänga i granen. Nirvana hade tur med timingen, that's all.
Update: Det skulle vara intressant att se en lista med de mest underskattade plattorna. :)
Creed och Nickelback tackar inte Nirvana, de tackar gud.
Nevermind är väl inte så hemsk. Smells like teen spirit däremot skulle jag kalla den mest överskattade låten genom tiderna. Usch.
dAEk^ skrev:
Update: Det skulle vara intressant att se en lista med de mest underskattade plattorna. :)
Dito! Jag har en handfull kandidater tror ja :)
Beatles var ju lite förvånande att hitta där, men U2 och The Joshua Tree..? :q
Lite elakt däremot att Coldplays nya som släpptes i somras redan ligger där... :e
dAEk^:
"Visst, Creed, Deftones, Nickelback, Staind osv hade kanske aldrig slagit igenom om det inte vore för Nirvana och deras Nevermind"
Varför då?
Jag vet inte, det är bara en känsla. Sedan så tycker jag att de låter ganska likt Nirvana(kanske inte just Deftones då) fast med ett modernare sound. Sångarna låter visserligen mer Layne Staley(AIC's f.d. sångare) än vad de låter Kurt Cobain, hur som helst saknar de samma känsla och personliga röst Staley och Cobain hade. Musiken är relativt platt och inte på långa vägar nyskapande, därför tror jag inte de hade slagit igenom om det inte vore för Nirvana.
dAEk^: Hur kan du påstå att Kurt Cobain inte kan sjunga? Och att Nevermind är ojämn? Det är snarare tvärt om tycker jag, finns inte en enda dålig låt :)
Ps. Har du lyssnat på Unplugged in New York? Ganska bra tycker jag, och det är ju live också. Ds.
Förstår mig inte alls på den där listan och det är jag tydligen inte ensam om. :l
Web-Tor skrev:
Förstår mig inte alls på den där listan och det är jag tydligen inte ensam om. :l
Det är väl inget konstigt med den listan.
Ric Blaxall of 6 Music commented on the poll: "These results may upset Nirvana's legion of loyal fans But it goes without saying that one person's overrated album will be another's film favourite."
Precis. Det är ju självklart att det är framförallt album som har höjts till skyarna, som många kommer betrakta som överskattade. Det finns ju alltid folk som inte gillar dessa album. Handlar det om album som inte har blivit särskilt populära, lär man ju inte tycka de är överskattade ens om man avskyr musiken på dem.
streetrobban skrev:
dAEk^: Hur kan du påstå att Kurt Cobain inte kan sjunga? Och att Nevermind är ojämn? Det är snarare tvärt om tycker jag, finns inte en enda dålig låt :)
Ps. Har du lyssnat på Unplugged in New York? Ganska bra tycker jag, och det är ju live också. Ds.
Ja... visst är Nevermind ojämn kanske, men det är väl bara bra!!!!! Vem vill ha en platta där alla låtar låter likadant, typ Sean Pauls nya eller så. Unplugged in N.Y. är en rysligt bra platta, har lyckats värva några som tycker likadant :)
dAEk^: Jag skulle vilja säga att just deftones finns (finns = kända) på grund av korn. Och korn låter inte som nirvana och är väl ganska nyskapande (tror jag i alla fall).
Nirvana är att med så få toner som möjligt skapa en otroligt skön melodi.
Smells like teen spirit (som iofs är rätt uttjatad vi det här laget men ett bra exempel) består av fyra ackord som spelas i samma ordning, rakt igenom. Som en hip hop-låt(en väldigt avancerad sådan). Ändå var den ju bra. Eller hur?! För övrigt så har just de ackorden använts i ett antal andra nirvanalåtar, men det är ju ändå bra. Det tycker jag är ganska bra gjort. Kurt var ett geni.
Det verkar som om ni tror att jag inte gillar Nevermind, det gör jag visst! Den är helt okej men på tok för enkel och enformig för att få ett bättre betyg av mig.
MTV Unplugged tycker jag är Nirvana's bästa platta, fuktansvärt väl genomförd spelning! Kurtan sjöng dessutom mycket mer varierat än vad han gjorde på bandens studioinspelningar.
Ni som tycker att Nevermind är så himla bra, eller inte borde stå med på den där listan - kan ni motivera varför?
Oskob: Att kalla Kurt för geni tycker jag är lite fel. Jag menar, det finns många som kan konstruera simpel musik med få ackord, kolla bara på popmusiken. Det är faktiskt inte så mycket som skiljer Nevermind från vanlig pop, bortsett från instrumenten. Visst var han duktig och visst hade han talanger, men långt ifrån ett geni skulle jag vilja säga.
UlfT: Precis mina tankar också men jag kunde inte få ner dem på ett vettigt sätt.
dAEk^: Vad jag menar var att han lyckades skapa "bra" musik med enkla medel. Jag tycker annars ofta illa om simpel musik som hip hop, punk och pop (rock kan också lätt falla in här), men nirvana är ett band jag verkligen tycker om. Melodier kan vara väldigt simpla och sköna, men det krävs mycket Känsla. Tycker inte att musikkvalité ska mätas med antal toner per sekund. (I så fall vore väl Ynwie Malmsteens musik den tveklöst bästa ;))
Svårt att sätta fingret på vad som gått snett i den undersökningen, men nått allvarligt är det.
Nirvana är nog årtusendets mest överskattade band, det kan jag stå för, men att ens ha dom, Oasis & div andra skämt på samma lista, på SAMMA SERVER, som Beatles är för mig ett mysterium..
Ja... på tal om Oasis så tycker jag dom borde vara på första plats
Danny skrev:
Ja... på tal om Oasis så tycker jag dom borde vara på första plats
Varför det? Inte för att jag säger emot - jag är bara nyfiken på anledningarna.
oskob: Green Day som i princip gör precis vad Nirvana gjorde (d.v.s. att bygga låtarna på samma ackord om och om igen) har också gjort väldigt bra musik då? De skapar ju också en simpel musik med inte alltför många toner. ;)
Känsla är superviktigt och det är något som jag tycker det är lite för lite av på Nevermind. Där drar våra åsikter åt olika håll. :bire
Jag gillar inte green day just men de kanske har gjort några sköna svängar. Men bara för att många toner != bra musik behöver inte få toner = bra musik.
Nej nevermind kanske inte har mest känsla av albumen (jag röstar på in utero i så fall) men jag tycker det är bra skit ;)