webForumDet fria alternativet

hur hitta reglar i en gipsvägg?

Bygg & renovering

38 svar · 34 074 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Jag ska sätta upp en vägg-tv på en gipsvägg... Hur hittar jag reglarna i en gipsvägg?

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Såg senast igår på ClaesOhlsson en "regelhittare". Hur och om den fungerar vetekatten, men speciellt dyr var den inte.

http://www.clasohlson.se/?AFP=store/main.asp&COSID=B8871FD10A884EE695E61A21BC0D62DD137844&CatPath=0q112q192&CampPath=Eq0&NoCache=10/5/2005 8:31:23 PM&IsCampaign=N

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Regeldetektorn från CO använde jag när en hylla skulle sättas upp, och den fungerade helt OK. Lät förjävligt, men den gjorde jobbet.
Man trycker på en knapp och drar den långsamt över väggen. När den är över regeln ger den ifrån sig ett annorlunda ljussken samt ljud. Om väggen är uppspikad av en fackman brukar oftast avståndet mellan hörnet och den första regeln upprepas mellan de övriga reglarna. Det är samma intervall alltså!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

PersianBulldog skrev:

Om väggen är uppspikad av en fackman brukar oftast avståndet mellan hörnet och den första regeln upprepas mellan de övriga reglarna. Det är samma intervall alltså!

Jo precis, det är för att (gips)plattorna är en viss bredd, kommer inte ihåg men jag tror standardmåttet är 60 cm

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Danny skrev:

Jo precis, det är för att (gips)plattorna är en viss bredd, kommer inte ihåg men jag tror standardmåttet är 60 cm

Precis CC 60 cm ligger reglarna på i en vanlig vägg...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

brukar gå o bara knacka på väggen så hör du ju
dock inte lika säkert

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

c/c 60 är ett gammalt mått. Sen ett antal år tillbaka är det brukligt med 90 cm breda gipsskivor och då blir måttet 45 cm c/c.
Som Mayday skrev.. det brukar funka att knacka lite lätt också. Såvida inte väggen är isolerad, eller att det är dubbla gipsskivor. Då är det lite lurigare :)

Ivf.. om jag skulle sätta upp en vägg-TV på en gipsvägg skulle jag skruva upp en plyfaskiva eller liknande först (som täcker minst 2 reglar) för att sprida ut belastningen och sen skruva upp konsolen i den skivan. Fast om det är en tunn vägg (<=100mm) vet i tusan om det räcker. Beror på hur tung tv:n är ;)

PeW skrev:

c/c 60 är ett gammalt mått. Sen ett antal år tillbaka är det brukligt med 90 cm breda gipsskivor och då blir måttet 45 cm c/c.

Jaså, det var värst, är det regel på mitten av gipsplattan då alltså? Isåfall är det ju bara att knacka vid 45 och 60 också märker man om det är 60- eller 90-plattor :)

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Jag har bara stött på 60 respektive 120 gipsskivor, där man reglar var 60'e centimeter, aldrig sett på något byggvaruhus att dom säljer 90cm skivor!

Öh, jag knackade på väggen, hörde inte en enda skillnad :e

M.Cheraghi skrev:

Jag har bara stött på 60 respektive 120 gipsskivor, där man reglar var 60'e centimeter, aldrig sett på något byggvaruhus att dom säljer 90cm skivor!

Då har du nog inte tittat ordentligt ;)

De kom till för att förbättra arbetsmiljön för snickarna. Vikten för en 120 skiva är runt 30 kg, men för en 90 skiva 20 kg.

magnusfeldth skrev:

Öh, jag knackade på väggen, hörde inte en enda skillnad :e

Du kanske råkade knacka längs en tvärgående regel :)

Eller att du har plåtreglar och/eller isolering i väggen och/eller dubbelgips.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Varför måste du hitta regeln? varför inte bara använda en bra gipsexpander? om du använder WEGA(?) så fördelar du juhe vikten på 4 skruvhål som ligger med bra anstånd!.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag håller med M.Cheragi, använd gipsplugg, eller Molly som de brukar kallas. Jag skulle nog rekommendera att investera i/eller låna en mollytång då också, för de är lite svåra att "expandera" annars, och resultat av manuell dragning blir sällan lika bra, har jag själv märkt.

Annars kan du hänga det mesta i två eller fyra sådana. Jag har för mig en sån klarar runt 40-50 kilo som max i en vanlig vägg (16mm är det väl?).

Men, då måste du ju se till att inte träffa regeln istället, så i vilket fall känns det som du måste ta reda på var de är. ;)

TV:n väger cirka 20 kg, jag har inte fått fästet än, det är LG:s speciella, jag vet inte hur det ser ut.

Mollyskruv, är det inte sån som man skruvar in och sedan "skruvar ut" för att ett sorts ankare skall haka på andra sidan gipset? Eller har jag fel?

Vore lite synd om tv ramlade ner så att säga ;)

OveRRidE skrev:

Men, då måste du ju se till att inte träffa regeln istället, så i vilket fall känns det som du måste ta reda på var de är. ;)

Det är väl bara att förborra alla hål med en liten borr, sedan om man skulle träffa en regel är väl det bara bra, kan man sätta en vanlig skruv där istället.

Molly är sådana som expanderar liksom ett ankare ja. Det sitter bra. Annars finns ju thorsmans sådana där som expanderar också, då behöver man inget verktyg och dom sitter som berg också, har hängt upp en massa elradiatorer med sådana, en del ganska stora.

Suck.. använd INTE molly eller gipsplugg till en så tung apparat. Jag vet inte hur många tvättställ och radiatorer jag fått hänga upp igen då nån jävla dåre använt dylika produkter. Det som händer är att gipsväggen går sönder och apparaten ramlar ned. Kan inte vara så kul att få en 20 kg tv i skallen eller i golvet ;)

Även om apparaten sitter kvar ett tag så krävs det inte mycket alls för att pluggen ska släppa och gipsen gå sönder. Lite vibrationer eller så.. sen är det kört.

...jo, jag håller med att det inte känns särskilt bra, men han jag jobbade med sade att det vart bra :) ...själv har jag träväggar så jag har dragit in skitlånga skruv för min högtalarhylla ovanför sängen. Det för att försöka undvika ett tidigare scenario:

Det var såhär, där jag bodde innan hade jag ett litet rum med sängen i, på väggen mittemot sängen satt ett par hyllor fast med stora sådana där konsoller fastsatta på två långa skenor som var pluggade i väggen. Dom var ganska tungt lastade en del med böcker och tidningar i massor. En natt när jag låg och sov, drömde jag nåt riktigt sjukt. Det regnade grodor drömde jag! :) ...men... det regnade nog småprylar för skenorna hade lossnat och gav väl sakta vika. Vaknade av att jag fick nån bok i huvudet och ganska nära huvudet låg en stor trälåda som jag är glad missade huvudet! Usch ja... dom där hyllorna hade liksom suttit en 15 år kanske. Men stunden var visst inne för dom...

Medlem sedan sep. 2005849 inlägg

Ooops... :o Vilken tur du hade!!

Mina föräldrar skulle använda mollyplugg en gång i deras gipsvägg för att sätta upp en hatthylla bara. Men det funkade inget bra alls, vet inte vad det var som hände exakt men hatthyllan satt inte uppe iaf... tror inte pluggen funkade som den skulle. Det var nån plugg som ramlade innanför väggen också, så nu ligger den där.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)