webForumDet fria alternativet

Vem ska jag vända mig till?

Studier & utbildning

4 svar · 370 visningar · startad av Mika3l

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg
Frågan#1

Tjo!
Har börjat om ettan på gymnasiet på SAM-Media. Trevligt program. MEN! Jag har ju egentligen inte någon överdrivet stor lust att gå om ettan (även om jag naturligtvis inte måste läsa om alla kurser igen) men det är jag ju tvungen då jag inte har läst en del specialkurser (det är väl 2-3 stycken) vilket jag har full förståelse för. MEN! Det har börjat en kines nu i SPM2 (där jag "egentligen" borde gå) och den grabben kan liksom inte ens svenska språket. Han har inte läst några kurser innan heller, inte ens grundämnena. Enligt mina kompisar i den klassen så är han inte utbytesstudent heller och han ska tydligen vara född 89 (han borde alltså gå i min klass). Jag tycker det hela känns väldigt skumt och jag är minst sagt smått irriterad på att det kommer någon som inte ens kan svenska (inte nån vidare engelska heller för den delen) och bara börjar hux flux medans jag får gå ett år extra för att jag inte har läst några enstaka kurser som jag utan större problem skulle kunna tenta av. Jag känner att jag vill prata med någon inom skolan om det här för att reda ut vad det egentligen är frågan om men jag vet inte riktigt vem jag ska vända mig till och det är det jag tänkte mig att någon av er kanske vet. Min SYO kanske (helst inte dock då hon är minst sagt förvirrad)?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Du kan väl gå och snacka med rektorn för samhällsprogrammet?

Jo men det brukar inte vara så lätt att få tag på rektornerna så jag tänkte om det kanske fanns nån som jobbade mer inriktat på det här området?

Medlem sedan mars 2003580 inlägg

Min SYO på gymnasiet var också en virrig sak. :)
När jag började tvåan så kom jag på att jag ville byta program. Jag hade redan läst alla grundämnena i ettan (gick musik) och i det nya programmet (hantverk) läste man grundämnena under två år, så jag tyckte att jag kunde hoppa på tvåan direkt och läsa upp hantverksämnena när dom andra läste grundämnen. Det gick dock inte, jag var tvungen att börja om ettan, dessutom var jag tvungen att vara med på alla lektioner i sådana ämnen jag redan fått betyg i, annars skulle jag inte få något studiebidrag. Jag hade i alla fall ingen lust att gå om, så jag fortsatte med musiken.

Ja, ja det här kanske inte hade nåt med ditt problem att göra, men ändå. :)
Jag tycker det låter himla skumt i alla fall, du kanske ska våga dig på ett snack med SYO:n? Fast jag tycker du ska försöka få tag på rektorn. Skicka ett mail, skriv ett brev, ring, campa utanför hans/hennes kontor. På nåt sätt måste du ju kunna få tag på personen. ;)

Dessutom tycker jag det verkar lite taskigt mot kinesen att bara slänga in honom i en klass sådär om han inte förstår språket.

Hehehe! :e Men läste du verkligen om ämnena? Det behöver man inte! :)

Har dessutom fått frågan utredd nu då mina virriga vänner i SPM2 nu har bestämt sig för att han är utbytesstudent iaf! :p

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)