webForumDet fria alternativet

Bokomslag

Design & grafik

7 svar · 329 visningar · startad av Nicrosoft

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg
Frågan#1

Vad har ni för tankar när det gälller bokomslag?

Skall det spegla bokens innehåll?

Skall det bara vara ngt fräckt som fångar ögat utan att nödvändigtvis ha ngt samband med boken?

När du impulsköper en bok. Vad är det som för dig att köpa just den boken du köper?

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Det är ju klart att omslaget ska spegla bokens innehåll. I annat fall så blir man ju grymt besviken om boken inte visade sig ha något med omslaget att göra. Tycker förlagen borde tänka lite längre än att bara sälja just nu, att även få folk att fastna för de författare dom bär och i längden.

Och ja, omslaget är ytterst viktigt för mig. När jag ska köpa en bok så har jag svårt för att ta upp och läsa baksidan på en bok med tråkigt namn och omslag.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Är omslaget snyggt så kollar man oftast lite närmare. Men det är ju baksidestexten som makes or breaks the deal.. ;)

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Bokomslaget är jätte viktigt! Kommer ihåg när jag var typ 14 år då jag köpte en bok endast pga framsidan var cool. Boken var apdålig, men framsidan var cool. ;)

Medlem sedan juni 20023 097 inlägg

Nicrosoft skrev:

Vad har ni för tankar när det gälller bokomslag?

Skall det spegla bokens innehåll?

Skall det bara vara ngt fräckt som fångar ögat utan att nödvändigtvis ha ngt samband med boken?

När du impulsköper en bok. Vad är det som för dig att köpa just den boken du köper?

Ett fräckt/häftigt omslag fångar mitt ögas intresse, och möjliggör en chans för inköp. Men boken måste ha ett innehåll som är möjligtvis intressant.

En bra bok med dåligt omslag riskerar att inte fånga mitt intresse och därmed riskerar att inte bli köpt.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Bokomslag kvittar för min del. Jag tar alltid bort det innan jag ställer boken i bokhyllan. Vid eventuella imåulsköp läser jag alltid, förutom baksidan, ett par av de första sidorna för att se hur den är skriven. Faller det mig i smaken köps den.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

PersianBulldog skrev:

Bokomslag kvittar för min del. Jag tar alltid bort det innan jag ställer boken i bokhyllan. Vid eventuella imåulsköp läser jag alltid, förutom baksidan, ett par av de första sidorna för att se hur den är skriven. Faller det mig i smaken köps den.

Jasså, jag brukar låta pärmarna och ryggen vara kvar istället för att slita loss dom, sidorna håller ihop så mycket bättre då... :moose ;)

Skämt åsido, en bok som inte motsvarar omslaget är falsk marknadsföring så det smäller om det. Just därför undrar jag varför Liza Marklund är på framsidan av sina böcker hela jävla tiden? :e

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag anser att det är med bokomslag som med skivomslag. De säger något om vilken genre boken tillhör. Därför kan jag avfärda en bok enbart på grunden av ett omslag jag faktiskt tycker är snyggt, om det är så att omslaget antyder en genre jag inte är intresserad av. Dock ska det sägas att bokomslagen i sig sällan avgör. Snarare handlar det om att det är en författare jag vet brukar skriva bra, eller tror har skrivit något intressant.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)