Det är ju klart att omslaget ska spegla bokens innehåll. I annat fall så blir man ju grymt besviken om boken inte visade sig ha något med omslaget att göra. Tycker förlagen borde tänka lite längre än att bara sälja just nu, att även få folk att fastna för de författare dom bär och i längden.
Och ja, omslaget är ytterst viktigt för mig. När jag ska köpa en bok så har jag svårt för att ta upp och läsa baksidan på en bok med tråkigt namn och omslag.
Bokomslaget är jätte viktigt! Kommer ihåg när jag var typ 14 år då jag köpte en bok endast pga framsidan var cool. Boken var apdålig, men framsidan var cool. ;)
Bokomslag kvittar för min del. Jag tar alltid bort det innan jag ställer boken i bokhyllan. Vid eventuella imåulsköp läser jag alltid, förutom baksidan, ett par av de första sidorna för att se hur den är skriven. Faller det mig i smaken köps den.
Bokomslag kvittar för min del. Jag tar alltid bort det innan jag ställer boken i bokhyllan. Vid eventuella imåulsköp läser jag alltid, förutom baksidan, ett par av de första sidorna för att se hur den är skriven. Faller det mig i smaken köps den.
Jasså, jag brukar låta pärmarna och ryggen vara kvar istället för att slita loss dom, sidorna håller ihop så mycket bättre då... :moose ;)
Skämt åsido, en bok som inte motsvarar omslaget är falsk marknadsföring så det smäller om det. Just därför undrar jag varför Liza Marklund är på framsidan av sina böcker hela jävla tiden? :e
Jag anser att det är med bokomslag som med skivomslag. De säger något om vilken genre boken tillhör. Därför kan jag avfärda en bok enbart på grunden av ett omslag jag faktiskt tycker är snyggt, om det är så att omslaget antyder en genre jag inte är intresserad av. Dock ska det sägas att bokomslagen i sig sällan avgör. Snarare handlar det om att det är en författare jag vet brukar skriva bra, eller tror har skrivit något intressant.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e