Hej!
Vi har nyss köpt en lägenhet och i kontraktet står det att överlåtelsen ska ske den första oktober. Nu har vi ringt hyresvärden för att kolla när vi kan hämta nycklar och så, när hon plötsligt säger att det finns en lag som säger att överlåtelsen inte får ske på en helgdag utan att vi måste ta det på måndagen istället. Vi hade planerat att flytta hela helgen, men nu funkar det inte alls alltså. Kan man inte straffa hyresvärden för att vi inte blev informerade om detta i klartext? Hade varit lite plåster på såren iaf.. x(
Det där brukar jag göra upp med den som flyttar ut - mycket enklare än att blanda in hyresvärden. ;)
Jag tror knappast det finns lagstiftat om det, snarare så att värden har satt upp egna regler kring det, men återigen löser man det genom att snacka direkt med den som flyttar ut. Det finns väl ingen vettig människa som hellre flyttar på en vardag än på en helg? :q
Det står något i Hyrslagstiftningen om kl 12 första måndagen efter månadsskifte.
Men det är väl bara att komma överens med den gamla hyresgästen? Kan iofs vara en försäkringsfråga!
Jag skrev fel, menade inte att vi köpt vår hyresrätt ;)
Lasp skrev:
Det står något i Hyrslagstiftningen om kl 12 första måndagen efter månadsskifte.
Jo, det där hittade jag sen men tyckte ändå det var konstigt att hyresvärden inte nämnt det tidigare. Ska pressa denne och se om det inte går att slippa en del av hyran då (i och med att vi missar två dagar).
Försäkringen kommer lite i efterhand, så att säga, så den spelar mindre roll :)
Äh, två dagars hyra, vad kan det röra sig om? Två-trehundra spänn? Är inte det lite småfånigt att hålla på och trassla med sånt? ;)
Jag håller benhårt på att det är enklast att komma överens direkt med den som flyttar ut. När jag flyttade dit jag bor nu delade jag och han som flyttade ut på en månad rakt av - han stack två veckor tidigare, jag kunde flytta mina pinaler i lugn och ro under resten av månaden och han fick en halv hyra av mig. Värden tyckte att det var helt upp till oss hur vi gjorde och på kontraktet står det den första i månaden - då var jag redan färdigflyttad och klar. Kanonsmidigt. :)
Sorry, jag missade att svara på det innan men det är inte aktuellt att flytta in tidigare för de nuvarande hyresgästerna.. Äsch, smällar man får ta men ändå surt att inte ha en skön helg att flytta på..
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2