webForumDet fria alternativet

Fattigmanskäk?

Mat & dryck

19 svar · 867 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Tvi vale, nu har man gått och blivit utfattig igen... :bla

Så nu behövs det tips här - vad käkar ni när det är för mycket månad kvar i slutet av pengarna?

Billigt, gott och helst enkelt, då jag inte tillhör den mest virtuosa skaran i köksregionerna... :e

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Ta ett paket nudlar, öppna påsen, häll i varmt kranvatten, vänta tills dom är mjuka och ät ur påsen...

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Passa på att påbörja en diet. Lägg 180:- i veckan på ett 25-pack Naturdiet så klarar du dig hyffsat billig undan samtidigt som du går ner i vikt (om det nu behövs) ;)

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

obelix skrev:

Ta ett paket nudlar, öppna påsen, häll i varmt kranvatten, vänta tills dom är mjuka och ät ur påsen...

Okej, nu vill inte jag komma och krångla till det, men jag skulle faktiskt rekommendera att koka dom. Blandar du sedan i kryddpåsen som följer med, och kryddar med aromat, då blir det ljuvligt, jag lovar! :bire

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Bli bortbjuden... helt klart det billigaste, vet ifs inte om det är gott men enkelt ivf ;)

Du kan alltid steka nudlarna efter kokning och tillsätt sweet chilli!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

legis skrev:

Passa på att påbörja en diet. Lägg 180:- i veckan på ett 25-pack Naturdiet så klarar du dig hyffsat billig undan samtidigt som du går ner i vikt (om det nu behövs) ;)

Du är inte klok. ;)

Nudlar har jag levt tillräckligt på under studielånstiden, tacksåmycket. :bla

Men sweet chili i stekta nudlar var väl ett steg i rätt riktning iofs. ;) Mera! :)

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Kasta i lite casewnötter (stavning?) med så är du ännu längre på väg. Paprika, och andra nyttigheter så blir det faktiskt riktigt gott. Avråder dig ifs från de nudlarna som har sådan liten påse med sig.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Tonfisk i olja är undebart, bara att upp konservburken och käka :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ja, tonfisk, ägg och nudlar är jättegott.

Spagetti med ketchup. :OO

Bacon är väl rätt billigt. Köp massa ris. Konserver i allmänhet.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Själv äter jag rätt mycket fullkornspasta med tonfisk i burk (i vatten, inte olja). Tillsätt lite chilisås på det, samt lite spenat eller ruccolasallad så blir det smaskens.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Korvgrytor med mycket rotsaker är både ekonomiskt och gott.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Under hösten finns det väl mycket som skogen ger.
Grönsaker borde inte kosta så mycket, strosa förbi kolonilotter och pratat med folk så går du säkert hem med mycket rotfrukter.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

barkbröd

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

fixa ett jobb på... ehm... nåt ställe där dom tillverkar mat :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Lasp skrev:

Under hösten finns det väl mycket som skogen ger.
Grönsaker borde inte kosta så mycket, strosa förbi kolonilotter och pratat med folk så går du säkert hem med mycket rotfrukter.

Jovisst, grönsaker kan vara billigt ibland, när jag var förbi hötorget sist kom jag precis när dom höll på att stänga, då kunde man få en hel back grönsaker nästan gratis

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Havregrynsgröt är ytterligare ett alternativ.

Medlem sedan jan. 200577 inlägg

Blir lätt väldigt trist om man bara käkar nudlar och inget mer.
Ett tips är att köpa ett sånt där storpack med frysta grönsaker från nån stormarknad, de räcker länge. Sen steker du de kokta nudlarna med grönsakerna. Lite soya eller chilisås till. (Har du lite extra stålars kan du köpa ett storpack med frysta skalade räkor. Räcker riktigt länge)

Sen kan du steka lite tonfisk, i med en burk krossade tomater lite kryddor och sen sist i med gröna oliver. Servera med pasta.

För att göra allt så billigt som det bara går köper du självklart budgetmärken! :)
Finns mkt att tjäna på det.
jmf tex vita bönor. Euro shoppers kostar 2.90kr/burk. Heinz dito kostar 9-10kr/burk

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Compusa skrev:

Tonfisk i olja är undebart, bara att upp konservburken och käka :)

Word! :e

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Potatis är billig och bra mat, som kan varieras massa. Kokt, stekt, ugnsbakad (funkar även på vanlig potatis), rårakor (riven potatis + salt => stek), potatisgratäng, mos...

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Nuläge;
Nudlar (nej, inte instant noodles utan dom "färska" elle rhur man nu skall säga...
okryddade, hårda och krylliga....) som du
kokar/steker med lite peppar, salt, soja, majs, champinjoner, bacon, whatever du har i
allehanda skåp.
Stek ihop etc... ät! :)

Sen-läge;
Hamstra bra grönsaker som passar till stekpannan när du har en spänn över.
Likaså billigt kött och svamp. Goda kryddor, mm....

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
114 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)