webForumDet fria alternativet

Licens för köpt låt?

Musik

21 svar · 1 702 visningar · startad av bymarie

Medlem sedan aug. 20022 436 inlägg
Frågan#1

Tjo,

Köpte en låt från CDON.com för ett tag sedan. Den funkar skitbra. Men nu när datorn är systemåterställd så skickas jag till en webbsida (http://www.247license.com/) varje gång jag försöker spela låten (hade backup på den).. varför?
Måste jag "köpa om" låten?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Första gången du spelar den nerladdade låten så skapas en backup av licensen i en mapp på HD:n, Antagligen i denna mapp: "Mina dokument/min musik/Säkerhetskopia för licens" och om du nu gjorde en systemåterställning så togs antagligen denna kopia bort och när du försöker spela låten hittar den inte licensen för den låten och då fungerar det inte...

Så ifall du inte kan gå in på cdon.se och ladda hem en ny licens (antar att man måste vara inloggad för att köpa låtar och då borde cdon hålla koll på vilka låtar man köpt och på så sätt kunna ladda hem låten igen utan att betala) annars så måste du antagligen köpa om låten...

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Om du inte gjorde en backup på DRM-datan är ju en variant att cracka DRM-skyddet (UTFG), men det rekommenderas inte eftersom det är olagligt (och oetiskt). Det enda moraliskt rätta är alltså att köpa låten igen.

Nej gjorde ju tyvärr ingen backup..

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

spango skrev:

Om du inte gjorde en backup på DRM-datan är ju en variant att cracka DRM-skyddet (UTFG), men det rekommenderas inte eftersom det är olagligt (och oetiskt). Det enda moraliskt rätta är alltså att köpa låten igen.

Att det är olagligt, är en sak. Men är det verkligen moraliskt fel av bymarie att cracka skyddet för att spela en låt hon faktiskt har betalat för? Jag anser inte att lag och moral alltid sammanfaller, även om de naturligtvis borde göra det.

Hur crackar jag?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det är moraliskt rätt att knäcka DRM-skyddet. Som Ulf är inne på så har hon ju köpt låten och att hon systemåterställt datorn ändrar ju inte på det faktumet. Däremot är ju DRM-skyddet trasigt och förstår inte att hon är behörig, så det enda rätta är ju att laga det.

Tyvärr står inte lagen på vår sida, utan den sällar sig till de stora skivbolagen. Den säger att skivbolagen kan sätta vilka villkor som helst och konsumenten måste lyda. Det är upp till konsumenten att ta reda på villkoren innan man köper och låta bli att köpa om man inte godkänner villkoren. Det var därför jag aldrig köpte Kents "Vapen och ammunition". Då kunde man ju ladda ner musiken lagligt, men jag är ju snäll och skickade en hundralapp för att visa att det var på allvar. Idag är mitt förfarande olagligt och därmed finns det inget lagligt sätt att köpa musik om man inte godkänner villkoren.

Den första juli började nya lagen gälla som säger att man inte får försöka fixa eventuella problem med musik man köpt. Att lagen är heltokig var det tyvärr inte många som insåg. Det var bara Centerpartiet som röstade mot förslaget. (En släkting till mig sitter i riksdagen för Centerpartiet, enough said.)

Jag tycker du ska skriva till CDON och förklara situationen. Antingen kommer de då att hjälpa dig eller så tycker de att du får skylla dig själv. Efter det vet du ju om du ska fortsätta att vara kund hos CDON.

Att berätta för dig hur du rent tekniskt ska göra för att kunna lyssna på den musik du köpt kan ge upp till sex månaders fängelse.

Vill du slippa såna här problem får du helt enkelt låta bli att handla musik elektroniskt. Det är alldeles för stor risk att råka illa ut om man inte orkar kolla upp alla villkor först, för de allra flesta har väldigt konsumentfientliga villkor. Skivbolagen vill egentligen inte sälja musik på det här viset, så de bestämmer villkoren så att man inte ska kunna lyssna som man vill, men de är tyvärr inte så tydliga med vad som gäller, för alltid lurar de väl nån. De tackar ju inte nej till att folk är dumma och betalar.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Står det någonstans att man ska spara denna lilla licensfil?

Kan erkänna att jag inte ens tänkt så långt att man får en licensfil till den låt man handlar. Så jag skulle då inte gjort någon backup på det.

Nej, det står nog inte, för det räcker inte alltid med att göra det. Licensfilen är nämligen inte allt som behövs, utan den måste även matchas mot Windowsinstallationens unika ID för att säkerställa att den är giltig på den dator man försöker använda för att lyssna på den på.

Så om man formaterar om datorn eller köper en ny dator hjälper det inte att man sparade licensfilen, för då blir den ogiltig.

Skivbranschen har tyvärr fokuserat på att göra låtarna ospelbara. De vill inte göra det lätt för konsumenterna att använda den musik de betalat för, för då kanske de lägger ut den på något fildelningsnätverk.

Det är tråkigt, men det går ännu inte att köpa musik på något vettigt sätt elektroniskt. De stora skivbolagen vill inte, så de håller emot.

Hmpf... skit skivbolag.. :/
Ska skriva till CDON och se vad dom säger.. hade aldrig köpt låten om inte det var så svårt att få tag i den på annat vis..

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Så vad gäller om man köper från allofmp3.com?

Svaret är förmodligen att man bryter mot lagen om man handlar därifrån. Jag vill dock se det som en importfråga och det jag kan tänkas få betala är MOMS för att ta in låten i landet.

Jag tror dock att svensk lag med IFPI och STIM som stora förespråkare anser det vara olagligt att köpa musik därifrån. Vad anser ni andra? Priserna är iaf de rätta om man jämför med Västeuropa och USA...

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

bymarie skrev:

Hmpf... skit skivbolag.. :/
Ska skriva till CDON och se vad dom säger.. hade aldrig köpt låten om inte det var så svårt att få tag i den på annat vis..

Får man fråga vad det e för låt?

Lars Winnerbäck - Kom ihåg mig
Live från Helsingborg denna sommar. Ville ha den för att det var en sån fin version av låten.

legis skrev:

Så vad gäller om man köper från allofmp3.com?

Om det kostar pengar eller är gratis är irrelevant enligt lagen. Det som gäller är att det exemplar du kopierar (dvs det som allofmp3.com tillhandahåller i det här fallet) ska vara framställt med rättighetshavarens samtycke. Normalt får man det samtycket genom att ha ett avtal med skivbolagen.

Som jag har förstått det har de inte något sådant avtal, utan det är i stället rysk lag som tillåter dem att göra det de gör. Det skulle innebära att det är olagligt enligt svensk lag att ladda ner därifrån.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

UlfT skrev:

Jag anser inte att lag och moral alltid sammanfaller, även om de naturligtvis borde göra det.

Det tycker jag att de gör. Dessutom är jag aldrig någonsin sarkastisk. :p

tydal skrev:

Om det kostar pengar eller är gratis är irrelevant enligt lagen. Det som gäller är att det exemplar du kopierar (dvs det som allofmp3.com tillhandahåller i det här fallet) ska vara framställt med rättighetshavarens samtycke. Normalt får man det samtycket genom att ha ett avtal med skivbolagen.

Som jag har förstått det har de inte något sådant avtal, utan det är i stället rysk lag som tillåter dem att göra det de gör. Det skulle innebära att det är olagligt enligt svensk lag att ladda ner därifrån.

Du får gärna utveckla detta lite. Vad skulle hända om jag tar min laptop och åker till ryssland och köper där och sedan tar hem laptopen med låtarna?

Vad händer om jag köper musik/filmer från till exempel Kanada, handlar jag under Kanadensisk eller Svensk lag?

legis skrev:

Vad skulle hända om jag tar min laptop och åker till ryssland och köper där och sedan tar hem laptopen med låtarna?

Det är inte olagligt enligt svensk lag. Det är bara själva utförandet av kopieringen som är olaglig i vissa fall. Innehav är inte olagligt.

legis skrev:

Vad händer om jag köper musik/filmer från till exempel Kanada, handlar jag under Kanadensisk eller Svensk lag?

Om du är i Sverige så är det svensk lag som gäller för dina handlingar. Det du gör när du införskaffar musik/film över Internet - oavsett om du betalar eller ej - är att du kopierar. Sedan den första juli är det bara tillåtet att kopiera om exemplaret du kopierar har framställts/publicerats med upphovsmannens samtycke.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

legis skrev:

Du får gärna utveckla detta lite. Vad skulle hända om jag tar min laptop och åker till ryssland och köper där och sedan tar hem laptopen med låtarna?

/r Där verkar det som att jag hade fel!

legis skrev:

De filmerna bör rimligtvis vara framställda av filmbolagens tillstånd, och är därmed lagliga att föra in i Sverige. Sedan skulle man med lite fantasi tolka den svenska lagen som att en regionsfri DVD-spelare knäcker ett kopieringskydd, men jag är inte säker om den lagen gäller bara musik, eller även film.

Så i praktiken skulle jag kunna be min ryska polare ladda ner musiken, bränna på en skiva och skicka till mig, sålänge jag betalar för samma musik via deras site? Eller är detta irrelevant?

nitro2k01 skrev:

en regionsfri DVD-spelare knäcker ett kopieringskydd, men jag är inte säker om den lagen gäller bara musik, eller även film.

Lagen är densamma oavsett om det är musik eller film. Däremot räknas inte regionskodningen som ett kopieringsskydd.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)