webForumDet fria alternativet

välja utbildning?

Studier & utbildning

9 svar · 396 visningar · startad av Cassady

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg
Frågan#1

Just nu pluggar jag akademisk psykologi. Dock har jag nu börjat fundera över att läsa klinisk psykologi. Jag funderar på att läsa psykologlinjen, men är det verkligen vad jag vill göra? Jag är livrädd att ge en utbildning fem år av mitt liv för att därefter konstatera att det inte alls va vad jag ville arbeta med :(

Är det så här J_v_a svårt att välja utbildning? Vad anser ni?

/red. Omformulerade mitt inlägg för att inte väcka anstöt hos sgtpepper

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Cassady skrev:

Är det så här J_v_a svårt att välja utbildning? Vad anser ni?

Inte ett skit, förutom att jag misstänker att den här tråden enbart var ett illa maskerat sätt för dig att få berätta för världen att du har 1.9 på högskoleprovet?

Själv skrev jag bara 1.8 (se, nu fick ju jag berätta det!) så du är ju lite smartare än mig, men jag tjänar säkert mer stålar än du.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

sgtpepper skrev:

Inte ett skit, förutom att jag misstänker att den här tråden enbart var ett illa maskerat sätt för dig att få berätta för världen att du har 1.9 på högskoleprovet?

Själv skrev jag bara 1.8 (se, nu fick ju jag berätta det!) så du är ju lite smartare än mig, men jag tjänar säkert mer stålar än du.

Och jag har inte, trots mina 37 år, gått ur grundskolan än, dvs jag saknar slutbetyg från 9:an, och nu fick jag det sagt ;) :moose

Välj det du vill och tycker är mest intressant...

sgtpepper skrev:

Ok om det är såå du ser det så....

Skrev 1.9 för ett par år sen och tror inte att det säger så mycket om mig. Poängen var snarare att det är fruktansvärt svårt att välja utbildning... Vi snackar faktiskt om ett rejält mått tid och studielån med för den delen (studielån som är ganska begränsade).

Kan garantera att du tjänar mer $$ än mig för jag tjänar inte ett öre för tillfället. Så om du ser det som "ett illa maskerat sätt för dig att få berätta för världen att du har 1.9 på högskoleprovet?" så får du väl se det så.... faktum är att majoriteten av mina vänner lyckats bättre än så på högskoleprovet så jag försöker inte direkt framstå som unik. Men men.... antar att ditt antagande säger mer om dig än om mig.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Cassady skrev:

Poängen var snarare att det är fruktansvärt svårt att välja utbildning...

Som jag skrev innan, välj det som intresserar dig mest.

Cassady skrev:

Kan garantera att du tjänar mer $$ än mig för jag tjänar inte ett öre för tillfället. Så om du ser det som "ett illa maskerat sätt för dig att få berätta för världen att du har 1.9 på högskoleprovet?" så får du väl se det så.... faktum är att majoriteten av mina vänner lyckats bättre än så på högskoleprovet så jag försöker inte direkt framstå som unik. Men men.... antar att ditt antagande säger mer om dig än om mig.

Coolt! Nu fick du med att din bekantskapskrets också är ruskigt smarta med ett högskoleprovsgenomsnitt på 2.0!

Vad var ursprungsfrågan egentligen? Du vill ha råd om du ska hoppa på psykologilinjen? Exakt vilket svar förväntar du dig? Nej, det är inte svårt att välja utbildning, nej du bör inte läsa psykologi, läs nationalekonomi istället och sikta på att disputera inom något trevligt ämne. Så, nöjd?

obelix skrev:

Som jag skrev innan, välj det som intresserar dig mest.

Jo det är ju vad man vill göra men det är så svårt att se vad som är ett bestående intresse. :(

hade jag fått välja hade jag varit fotbollsproffs, men det lär jag ju inte bli med mina två vänsterfötter ;)

sgtpepper skrev:

Coolt! Nu fick du med att din bekantskapskrets också är ruskigt smarta med ett högskoleprovsgenomsnitt på 2.0!

Vad var ursprungsfrågan egentligen? Du vill ha råd om du ska hoppa på psykologilinjen? Exakt vilket svar förväntar du dig? Nej, det är inte svårt att välja utbildning, nej du bör inte läsa psykologi, läs nationalekonomi istället och sikta på att disputera inom något trevligt ämne. Så, nöjd?

Min fråga är väl egentligen om det är fler som anser det ytterst svårt att välja utbildning. Vad anser du sgtpepper? har/hade du problem att välja utbildning?

Cassady skrev:

Vad anser du sgtpepper? har/hade du problem att välja utbildning?

Nej, jag hade inga särskilda problem att välja utbildning. Jag visste vad jag var intresserad av, jag visste vilken högskola jag ville läsa på och jag visste (ungefär) vilka jobb jag ville jobba med.

Välj det du är intresserad av att läsa, saknar du intresse så jobba några år och börja plugga lite senare.

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Umm.. För att gå tillbaka till Topic. Jag tyckte också det var svårt, så jag går en rätt bred linje som jag kan hamna lite varstans på, men som inte gör mig till expert inom nåt. Det kanske inte känns som det är helt hundra varje dag jag läser, men mycket av det är kul och jag får ju en utbildning iallafall. Om jag kommer jobba i mitt område sen får väl framtiden utvisa.. :) Typ så.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)