webForumDet fria alternativet

Annonsering vid större landsväg?

Marknadsföring

3 svar · 477 visningar · startad av Gardell

Medlem sedan juli 2002688 inlägg
Frågan#1

Det här är nog en lurig en.. Vårat hus ligger vid E4:an, södergående riktning norr om Uppsala.

Tidigare hade jag reklam för en allt-i-allo sida vid vägen, en stor skylt där det stod vitt på svart en webbadress. Den stod gott och väl ett halvår, utan några klagomål alls.

Frågan är nu om jag kan göra likadant fast med reklam för mitt företag (webbadress), egentligen säljer jag mig själv som fotograf så att säga (reggad f-skatt), men är det lagligt? Skylten skulle stå på vår privata mark riktad utåt vägen.

Tack för svar. :)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Bara den inte stör trafiken så skulle väl inte det vara något bekymmer.

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Nu har jag varit duktig och googlat som aldrig förr:

Väglagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19710948.HTM)

46 § Inom ett avstånd av 50 meter från ett vägområde får inte utan länsstyrelsens tillstånd skyltar eller därmed jämförliga anordningar för reklam, propaganda eller liknande ändamål finnas uppsatta utomhus.
I samband med tillstånd får länsstyrelsen meddela de föreskrifter som behövs med hänsyn till trafiksäkerheten.
Bestämmelserna i första stycket gäller inte
1. inom områden med detaljplan eller
2. för sådana anordningar som är uppsatta på byggnader för upplysning om affärsrörelse eller annan verksamhet på stället eller
3. för anslagstavlor för meddelanden som rör kommunala angelägenheter, föreningssammanträden, auktioner eller dylikt,
4. åtgärder för vilka bygglov krävs. Lag (1991:605).

naturvårdslagen (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19640822.HTM)

22 § Tavla, skylt, inskrift eller därmed jämförlig anordning för reklam, propaganda eller liknande ändamål får ej finnas varaktigt anbringad utomhus utan tillstånd av regeringen eller statlig eller kommunal myndighet som regeringen bestämmer.
Vad i första stycket sägs gäller icke anordning som tjänar till upplysning om på stället bedriven affärsrörelse eller annan verksamhet och ej heller anslagstavla för meddelanden rörande kommunala angelägenheter, föreningssammanträden, auktioner eller dylikt. Dock får hos myndighet som avses i första stycket sökas tillstånd jämväl beträffande anordning som här avses. Har sådan anordning anbringats utan tillstånd eller i strid mot givet tillstånd och finnes den vara uppenbart vanprydande i landskapsbilden, får myndigheten meddela föreläggande om avlägsnande av anordningen eller vidtagande av annan erforderlig åtgärd därmed.
Affisch eller annan tillfällig anordning utomhus för reklam, propaganda eller liknande ändamål skall av den som anbringat eller låtit anbringa anordningen avlägsnas inom fyra veckor efter anbringandet, om ej regeringen eller statlig eller kommunal myndighet som regeringen bestämmer medgivit annat. Vad nu sagts gäller ej anordning eller på anslagstavla anbringade meddelanden som avses i andra stycket.
Bestämmelserna i denna paragraf gäller inte anordningar inom vägområde eller för vilka bygglov krävs eller har lämnats. Bestämmelserna gäller inte heller sådana åtgärder avseende skyltar och ljusanordningar som inte kräver bygglov efter beslut enligt 8 kap. 5 § första stycket plan- och bygglagen (1987:10). Lag (1995:1198).

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Där ser man, tack så mycket! :)

326 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
191 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
193 ms — ändringar (db)