bassebhu Medlem sedan nov. 2001 6 480 inlägg Frågan 6 sep. 2005 20:31 #1 Jag har nyss gjort det mest avancerade i hela mitt liv.
2 timmar tog det, ett halvt kilo lasagneplattor och 2 liter mjölk gick åt.
Men oj, vad skaskigt det blev!
Underverket :birp
Nu till frågan:
Hur undviker man att kokade vitsåsen lämnar sånt här spår i botten och hur får man sedan bort skiten?
Man sänker värmen på plattan och rör mer i grytan :)
M Melea Medlem sedan juli 2003 3 147 inlägg
bassebhu skrev:
Nu till frågan:
Hur undviker man att kokade vitsåsen lämnar sånt här spår i botten och hur får man sedan bort skiten?
Haha :e
Du rör runt konstant, och sen är det väl ingen höjdare att koka mjölkprodukter.
Använd svinto (stålull) för att få bort det.
bassebhu Medlem sedan nov. 2001 6 480 inlägg Vadå? Vad är alternativet då? Köra mjölken i micron? :p
M Melea Medlem sedan juli 2003 3 147 inlägg Det är proteinerna i mjölken som koagulerar vid 60 grader. Därför ska den inte koka, utan sjuda.
Tänk på att röra om med en visp hela tiden, så är det inga problem. :)
bassebhu Medlem sedan nov. 2001 6 480 inlägg
Melea skrev:
Det är proteinerna i mjölken som koagulerar vid 60 grader. Därför ska den inte koka, utan sjuda.
Tänk på att röra om med en visp hela tiden, så är det inga problem. :)
Hur vet man när det sjuder då? inga bubblor som bevis?
M Melea Medlem sedan juli 2003 3 147 inlägg Det "surrar" om mjölken, sen inga bubblor som du skrev.
Web-Tor Medlem sedan nov. 2000 13 890 inlägg Även det som sjuder kokar väl men inte lika kraftigt?
Sjuda = koka på svag värme.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjuda
Hur som helst - sänk värmen. ;)
bassebhu Medlem sedan nov. 2001 6 480 inlägg ok, tack. nu kommer ju min matlagning ta ännu längre tid!
U UnConed Medlem sedan jan. 2002 307 inlägg Fyll formen med vatten och lägg i lite maskindiskmedel och låt det stå ett par timmar. Blir väldigt enkelt att rengöra sen :)
M Melea Medlem sedan juli 2003 3 147 inlägg
Web-Tor skrev:
Även det som sjuder kokar väl men inte lika kraftigt?
Sjuda = koka på svag värme.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjuda
Beror på hur man definerar koka, men sjuda är när man upphettar ett livsmedel och håller det under kokpunkten.