webForumDet fria alternativet

Kylskåpet luktar riktigt illa

Boende & hem

15 svar · 16 132 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Ja, som rubriken förtäljer så stinker köket hemma. Det luktar inget vidare just nu. Vi har sniffat lukten till kylskåpet. I går så rotade morsans man bakom skåpet men hittade inget och nu luktar det ännu värre! Helt otroligt.

Jag själv, och det är jag ensam om i "familjen", tror att lukten beror på något söndrigt aggregat eller liknande. Har ett svagt minne av att kylskåp kan lukta äckligt ifall något går sönder...

Morsan tror att träet bakom kylskåpet har ruttnat eller nåt i den stilen. Men vad tror ni? Kan det vara nån farlig gas som läcker ut i köket eller är det bara nåt ruttet som stinker?

Förslag på åtgärd? :p

ps. Det är inget gammalt i kylen som luktar... :OO ds.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Mest troligt så läcker skiten, du märker det bäst genom att kompressorn går oftare än förut, alt att den går hela tiden.

Bire skrev:

Mest troligt så läcker skiten, du märker det bäst genom att kompressorn går oftare än förut, alt att den går hela tiden.

Jag visste det! Hur vet man när kompressorn "går" oftare? Den låter menar du?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Ja, när ett kylskåp surrar som mest (hur fan ska man förklara?) så går kompressorn.. Dvs: Kylskåpet jobbar för att kyla.

När kompressorn stannar brukar mammor avge orden: "Åh, gud så skönt att skiten äntligen tystnat, vi borde verkligen köpa nytt kylskåp!!!"

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Mitt kylskåp luktade fyra gamnackar och en död rävunge för något år sedan (@nders kan intyga). Stanken lokaliserades till någon vätska/gegga som hade läckt ut och lagt sig i botten på kylskåpet. Det var inte mycket, men det stank!
En riktig tokrengöring av kylen gjorde susen.

Rikard skrev:

Mitt kylskåp luktade fyra gamnackar och en död rävunge för något år sedan (@nders kan intyga). Stanken lokaliserades till någon vätska/gegga som hade läckt ut och lagt sig i botten på kylskåpet. Det var inte mycket, men det stank!
En riktig tokrengöring av kylen gjorde susen.

Min mor har sett gegga. Ska jag be henne städa då? :e

Du menar alltså en rengöring bakom kylen? På kompressorn och all mekanik?

Bire skrev:

Ja, när ett kylskåp surrar som mest (hur fan ska man förklara?) så går kompressorn.. Dvs: Kylskåpet jobbar för att kyla.

Jag tror faktiskt inte att kylen låter särskilt mycket. Men eftersom jag försöker undvika att vistas i köket så kanske det inte är så lätt att höra. Men jag ska lyssna senare i dag. :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

En död rävunge?

Stanken i Rikards kyl fick en snarare att tänka på ett gäng urkrämade skunkar.

Det värsta är att jag fortfarande tycker mig känna stanken (trots att den inte finns där) när jag befinner mig i Rikards kök... :x

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

man brukar märka på elräkningen som det är nåt som är knas med kylskåpet. :l

Tack för alla tips. Jag får återkomma när jag sniffat/lyssnat på kylskåpet. :)

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Om kylskåpet läcker köldmedium lär du inte lukta det, eftersom köldmedium (tex Freon) är luktlösa, om du nu inte har ett med ammoniak, vilket man har i stora anläggningar.

Skulle det läcka kan det göra att kompressorn får jobba mer.

Som Rikard också skriver, gissar jag att en rengöring gör susen, titta (inte) där kondensvattnet samlas längst bak, bara gör det rent!

Ett tips är att sätta in ättika i kylen, men det gör ju inte att smutsen försvinner. ;)

Jaaa, 900 inlägg!

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Köket i min fd studentkorridor började stinka superäckligt en dag. Jag hade varit bortrest och var övertygad om att nån spillt nåt riktigt äckligt och inte vågade stå för det, så det gick säkert en vecka innan min pojkvän (som inte ens bodde där) tog tag i saken. Alla (12 pers) i korridoren bara väntade på att någon annan skulle göra det. Det stank verkligen så illa att man bara ville kräkas och det gick knappt att äta i köket!! :bla :bla :bla

När vi drog ut kylskåpet visade det sig att det hade läckt nån snusksörja från ett uppsamlingskar, under/baktill på kylskåpet. Vi gjorde rent avtappningsmanicken, svabbade golvet och så var det fixat sen. Det var nån slags grej för kondensvätska (inkl. flera år gamla matpartiklar?) som kloggat igen säger pojkvännen. Så det är bara att bita i det sura äpplet, dra ut kylskåpet, leta reda på äckel-lådan längst ner och rengör den! Lycka till! :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

J.N. skrev:

Om kylskåpet läcker köldmedium lär du inte lukta det, eftersom köldmedium (tex Freon) är luktlösa, om du nu inte har ett med ammoniak, vilket man har i stora anläggningar.

Köldmedier är väl inte i regel luktlösa. Jag kan godta det för stabila klorerade/fluorerade kolväten. Men i mitt kylskåp så är köldmediet iso-pentan, vilket väl borde lukta ~gasol/bensin om det läckte?

Har vart bakom kylen och rotat nu och vi tömde en liten balja som fanns där bakom. Har tvättat lite på golvet osv. så vi får väl se ifall det blir nån förändring.

Men den här lukten, det är inget farligt va? :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

J.N. skrev:

HEJ!

Nja, freon är förbjudet att använda som köldmedium sen några år - det är R404 som gäller numera.

Den här typen av köldmedier utgörs av gaser som inte i sig är direkt livshotande. Om ett utsläpp sker i en innesluten miljö, exempelvis ett rum, trängs emellertid syret undan och risk för kvävning föreligger.
http://www.taby.se/upload/dokument/pdf/tk/Stadsbyggnad/Täby C/Miljöbedömning Täby C mars 2005 del 2.pdf

Som jag skrev i går så har vi tvättat lite bakom och gjort i ordning kylen nu och jag tror det mesta är borta. Lite av lukten sitter väl kvar fortfarande men lär väl försvinna så snart den ersätts av något annat. Pannkaksos till exempel. :)

Tack snälla för alla tips! Jag fick inte bara veta hur jag skulle åtgärda felet, utan även vad det var och varför.

wF :f

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

nitro2k01 skrev:

J.N. skrev:

Köldmedier är väl inte i regel luktlösa. Jag kan godta det för stabila klorerade/fluorerade kolväten. Men i mitt kylskåp så är köldmediet iso-pentan, vilket väl borde lukta ~gasol/bensin om det läckte?

Det vågar jag inte säga något om. Googlade lite, men fann endast sammansättningar, där den luktar svagt.

:stefan: skrev:

J.N. skrev:

Nja, freon är förbjudet att använda som köldmedium sen några år - det är R404 som gäller numera.

Jovisst, det vet jag.
Freon är också ett av flera varumärke för köldmediet, men har blivit allmängiltigt.

1987 beslöt man i Montreal-protokollet att begränsa produktion och användning av i första hand vissa fullständigt halogenerade kolväten. (ne.se)

Det tog ca fem år innan man började göra kylanläggningar tillståndspliktiga, och sedan följde bättre kylskåp, luftkonditionering, värmepumpar etc efter.

silfver skrev:

Tack snälla för alla tips! Jag fick inte bara veta hur jag skulle åtgärda felet, utan även vad det var och varför.

wF :f

Bonusinformation kan man nästa alltid räkna med här!

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)